کد خبر: ۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
جاهای دیدنی ایلام:
واژه‌هایی همانند عروس زاگرس یا شهر کوهستان‌های سبز، بدون شک ذهن هر شنونده‌ای را به سمت استان ایلام سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس گردشگری مخاطب ۲۴ به نقل از سایت علی بابا، واژه‌هایی همانند عروس زاگرس یا شهر کوهستان‌های سبز، بدون شک ذهن هر شنونده‌ای را به سمت استان ایلام سوق می‌دهد. شهر ایلام مرکز استان ایلام بوده و در نیمه غربی کشور قرار گرفته است. وجود چشم‌انداز‌های طبیعی و طبیعت بکر و دست‌نخورده ایلام موجب شده که این شهر مکان مناسبی برای سفر باشد. فهرست بلندبالایی از جا‌های دیدنی ایلام وجود دارد که هر کدام در نوع خود خاص و تماشایی هستند.

 

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد

شهر ایلام در میان کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی قرار گرفته و دارای طبیعتی بسیار ناب و حیرت‌انگیز است. شاید کمتر جایی را دیده باشید که دارای ارتفاعات هموار و همیشه سبز باشد، اما این ویژگی کاملا درباره شهر ایلام صدق می‌کند. آب‌وهوای این شهر معتدل کوهستانی و بهاری بوده و مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز دارد.

جالب است بدانید که ایلام بر روی بقایای تمدن ساسانی بنا نهاده شده و مردمان آن به زبان کردی صحبت می‌کنند. لازم به ذکر است که از صنایع موجود در شهر ایلام می‌توان به پالایشگاه گاز و پتروشیمی آن اشاره کرد. در ادامه به معرفی جا‌های دیدنی ایلام پرداخته و اطلاعات مورد نیاز درباره آن‌ها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد

کوه قلاقیران

مهم‌ترین و بهترین کوه ایلام را می‌توان کوه قلاقیران معرفی کرد که طبیعت زیبای آن واقعا غیرقابل وصف است. این کوه در ۳ کیلومتری شمال شهر ایلام قرار گرفته و ارتفاع آن به ۲۱۵۲ متر می‌رسد. منظره چشم‌نواز کوه قلاقیران بر هیچ کس پوشیده نیست و طبیعت بکر آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند

قلاقیران لقب استواری و نماد شهر ایلام را به خود اختصاص داده و یکی از بهترین نقاط کوهستانی این شهر به شمار می‌رود. جالب است بدانید که بر اساس گفته‌ها، طرح زیبای میدان آزادی تهران از شکل ظاهری این کوه نشات گرفته است. کسانی که به مناطق کوهستانی علاقه دارند و از وقت گذراندن در این نواحی لذت می‌برند، حتما در سفر خود به ایلام، از این کوه عظیم دیدن کنند و عکاسی در کنار کوه قلاقیران را از یاد نبرند.


۲. دریاچه دوقلو سیاه گاو

تنها دریاچه دوقلوی کشور را تنها در شهرستان آبدانان استان ایلام مشاهده می‌کنید که به یک جاذبه گردشگری منحصر‌به‌فرد در سطح جهان تبدیل شده است. عبور رودخانه سیاه گاو از میان صخره و دره‌ها به دو دریاچه تبدیل شده که اولی با اختلاف اندکی در قسمت بالایی دریاچه دوم قرار گرفته است.

این دو دریاچه توسط یک کانال ۱۰ متری به هم متصل شده و چیزی در حدود ۳ متر عمق دارند. عرض توسعه این دو دریاچه تقریبا ۸ متر بوده و طول آن ۷۰ متر است. قدمت این پدیده طبیعی نادر، هزاران سال بوده و تماشای آن واقعا چشم‌نواز است.

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد


دریاچه دوقلو سیاه گاو از آب زلالی برخوردار بوده و جلوه خاصی به استان ایلام بخشیده است. در سفر خود به ایلام، حتما از این دریاچه بی‌نظیر و منحصر‌به‌فرد که یکی از جا‌های دیدنی ایلام به شمار می‌رود، دیدن کنید.

۳. تنگ کافرین

یکی از مناطق مهم گردشگری و جاذبه‌های تفریحی استان ایلام که در شهرستان بدره واقع شده است، تنگ کافرین نام دارد. طبیعت بکر این تنگ بسیار حیرت‌انگیز بوده و تماشای آن واقعا لذت‌بخش است. تنگ کافرین از چندین چشمه و کوه‌های مرتفع کبیرکوه تشکیل شده و آب‌های جاری که از آن نشات می‌گیرند، وارد رودخانه سمیره می‌شوند.

 

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد


طول تنگ کافرین ۲ کیلومتر بوده و با سطح دریا تقریبا ۷۰۰ متر فاصله دارد. زیبایی تنگ کافرین به اندازه‌ای زیاد و دیدنی است که اگر تصویر آن را مشاهده کنید، تصور خواهید کرد که یک نقاشی بوده یا به یکی از کشور‌های مدرن اروپایی مربوط است، اما این تنگ تماشایی در استان کوهستانی ایلام قرار گرفته است.

از نقاط گردشگری که در اطراف این تنگ قرار دارند، می‌توان به برکه آب زمزم و زیارتگاه جابر اشاره کرد. متداول‌ترین تفریحی که در این منطقه انجام می‌شود، قایق سواری بوده که باید حتما آن را امتحان کنید، زیرا تجربه یک حس تکرارنشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۴. منطقه جنگلی ششدار

منطقه جنگلی ششدار را می‌توان یکی دیگر از مناطق گردشگری و جا‌های دیدنی ایلام به حساب آورد که در ۵ کیلومتری شهر ایلام و نزدیکی کوه قلاقیران (در مسیر جاده ایلام به کرمانشاه) قرار گرفته است. منطقه جنگلی ششدار که با نام «پارک جنگلی ششدار» هم شناخته می‌شود، دارای یک طبیعت کاملا دست‌نخورده و طبیعی بوده و از منظره دیدنی و بکر برخوردار است.

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد

جالب است بدانید که نام اصلی این منطقه در حقیقت شیش دار به معنای جنگل انبوه بوده که در گذر زمان به ششدار تغییر یافته است. این پارک جنگلی یک مکان دنج و باصفا برای استراحت بوده و یکی از تفرجگاه‌های محبوب ایلام به شمار می‌رود.

زیبایی ششدار در فصل بهار دوچندان شده و سرسبزی طبیعت در کنار عطر شکوفه درختان این ناحیه بسیار لذت‌بخش است، البته فصل پاییز هم به دلیل تنوع زیاد رنگ، جلوه خاصی به این منطقه جنگلی بخشیده است. در سفر خود به ایلام حتما از پارک جنگلی ششدار دیدن کرده و عکاسی در این مکان را از یاد نبرید.

۵. کوه اهوران

یکی از کوه‌های باصلابت و همیشه سرسبز استان ایلام که در فاصله ۸۳ کیلومتری شمال شرق شهر ایلام واقع شده، کوه اهوران نام دارد. این کوه از دره جزمان رود در غرب آغاز شده و در کوه‌های کولیته و کازه‌تر ختم می‌شود.

 

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد


ارتفاع کوه اهوران در حدود ۲۱۲۰ متر بوده و یکی از جا‌های دیدنی ایلام به شمار می‌رود. کسانی که به مناطق کوهستانی و کوه علاقه دارند و از وقت گذراندن در این نواحی لذت می‌برند، حتما از کوه اهوران که یکی از شناخته‌شده‌ترین کوه‌های ایلام محسوب می‌شود، دیدن کنید.

 

۶. دره ارغوان

تماشایی‌ترین و چشم‌نوازترین جاذبه گردشگری ایلام را می‌توان دره ارغوان آن به حساب آورد که در فاصله ۳ کیلومتری شمال شرق شهر ایلام قرار گرفته است. چشم برداشتن از طبیعت بکر دره ارغوان با وجود درختچه‌های خوش‌رنگ و بوی ارغوان واقعا غیرممکن است.

 

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد
دره ارغوان در فصل بهار به ویژه ماه اردیبهشت کاملا به رنگ صورتی درآمده و حس زیبایی را در اختیار شما قرار خواهد داد. شاید کمتر کسی باشد که ایلام را جزء الویت‌های سفر خود قرار دهد و این مسئله به عدم اطلاع ازجا‌های دیدنی ایلام مربوط می‌شود، زیرا اگر افراد مطلع باشند که این استان کوهستانی از چه مناطق دیدنی و جاذبه‌های گردشگری برخوردار است، قطعا با دید وسیع‌تری به آن نگاه خواهند کرد.

دره ارغوان مملو از ارغوان‌های زیبا و جذاب بوده و به طور حتم چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. توصیه می‌کنیم در سفر خود به ایلام، حتما از دره اغوان دیدن کنید.


۷. آبشار، اما


جا‌های دیدنی ایلام بسیار متنوع هستند و در این میان آبشار‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. یکی از آبشار‌های زیبا و جذاب استان ایلام را می‌توان آبشار، اما معرفی کرد که در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد.

 

جاهای دیدنی ایلام: 25 جایی که کمتر کسی می‌شناسد
ارتفاع این آبشار در حدود ۲۰ متر بوده و از این نظر جلوه خاصی به این ناحیه بخشیده است. جاذبه طبیعی آبشار، اما در شهرستان ملکشاهی استان ایلام واقع شده و سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است، البته به دلیل داشتن فضای سبز و دشت‌های وسیع برای استراحت، بسیاری از اهالی این منطقه هم در روز‌های تعطیل در کنار این آبشار وقت می‌گذرانند.

بهترین فصل برای سفر به آبشار، اما را می‌توان فصل بهار دانست، زیرا در این فصل آب‌و‌هوای بسیار دلچسبی انتظار شما را خواهد کشید.

 

. روستای بانقلان

بانقلان نام یکی از روستا‌های زیبا و درجه یک بخش مرکزی ایلام بوده که در دهستان ده پایین قرار گرفته است. روستای بانقلان سرسبزی خود را مدیون کشتزارها، مزارع کشاورزی و باغ‌های گردو بوده که بسیار شگفت‌انگیز است.

 

مناطق زیبای  گردشگری ایلام(قسمت اول)


جالب است بدانید که بانقلان بر روی قلعه تاریخی توت قرار گرفته و یکی از روستا‌های قدیمی ایلام به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به ایلام، حتما از این روستای تاریخی و زیبا بازدید کنید.



۹. قلعه اسماعیل خان

قلعه اسماعیل خان در ارتفاعات انبار آب و بر روی صخره‌هایی مرتفع قرار گرفته و ظاهری دایره‌ای شکل دارد. این قلعه از سنگ و ملات گچ ساخته شده و بسیار مستحکم است. قلعه اسماعیل خان در منطقه‌ای کاملا کوهستانی قرار گرفته و در قسمت شمالی شهر ایلام واقع شده است

 

مناطق زیبای  گردشگری ایلام(قسمت اول)
۱۰. قلعه والی

یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ایلام را می‌توان قلعه والی دانست که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری ساخته شد. این قلعه به دستور «غلامرضا خان والی» و در محله‌ای به نام «حسین آباد فیلی» که به آن «ده بالا» گفته می‌شود، بنا نهاده شد.

 

مناطق زیبای  گردشگری ایلام(قسمت اول)


مساحت این قلعه در حدود ۴۶۸۷ مترمربع و زیربنای ساختمان آن تقریبا ۱۴۶۴ مترمربع است. مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه تاریخی شامل سنگ، آجر، کاشی، گچ و چوب بوده و از دوام بالایی برخوردار است. قلعه والی در سال ۱۳۶۷ الی ۱۳۶۹ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۵ موزه مردم شناسی ایلام در آن احداث شد.

موزه مردم شناسی را می‌توان در زمره مهم‌ترین و تاریخی‌ترین اماکن گردشگری ایلام به حساب آورد که طرفداران بسیاری دارد و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. بد نیست بدانید که این بنای قاجاری بر روی تپه چغامیرگ و در خیابان پاسداران ایلام قرار دارد. در سفر خود به ایلام، حتما بازدید از قلعه والی خان را در برنامه خود قرار دهید.

۱۱. پارک ملت ایلام

پارک ملت را می‌توان در زمره قدیمی‌ترین و زیباترین پارک‌های ایلام به شمار آورد که در بلوار جمهوری شهر ایلام قرار گرفته است. پارک ملت که با نام «پارک سراب» هم شناخته می‌شود، دارای بیش از ۱۵۰ درخت کهنسال بسیار زیبا و سر به فلک کشیده بوده و از وجود جو‌های آب روان هم بهره‌مند است.

 

مناطق زیبای  گردشگری ایلام(قسمت اول)


این پارک از طبیعت بسیار دلپذیر و آرامش‌بخشی برخوردار بوده و مورد استقبال مسافران و گردشگران زیادی قرار می‌گیرد. بهترین فصل برای وقت گذراندن و لذت بردن در پارک ملت، فصل تابستان است. در سفر خود به ایلام، از پارک ملت ایلام دیدن کنید.

۱۲. پارک کودک ایلام

پارک کودک که از آن با نام بوستان کودک هم یاد می‌شود، در مرکز شهر ایلام واقع شده است. این پارک در انتهای خیابان ولایت این شهر قرار گرفته و از امکانات متعددی همانند وسایل ورزشی، وسایل بازی و کتابخانه برخوردار است.

 

مناطق زیبای  گردشگری ایلام(قسمت اول)


تماشای درختان پارک کودک که یکی از جا‌های دیدنی ایلام محسوب می‌شود، واقعا چشم‌نواز بوده و وقت گذراندن و استراحت در آن واقعا لذت‌بخش است. این پارک در همه فصل‌های سال زیباست، اما توصیه می‌کنیم فصل بهار و پاییز آن را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
مصرف سیگار مضرتر یا ویپ؟ title
بسیاری گمان می‌کنند که ویپ نسبت به سیگار یا قلیان خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هرچند حالا دانشمندان نسبت به استفاده از ویپ هشدار بسیار جدی داده‌اند.
برگزیده
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.