کد خبر: ۴۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
بمناسبت روز معلم

فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده

این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت

فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزادهمخاطب ۲۴- فیلم آموزش الفبا توسط  سید حسن نیرزاده - سید حسن نیرزاده نوری (۱۳۰۹ - ۱۳۶۲) از آموزگاران سرشناس ایران بود. سید حسن نیرزاده در سال ۱۳۰۹ در تهران متولد شد. چند ماه بعد پدرش، غلامحسین نیرزاده سردبیر روزنامه غربال، را از دست داد. در سال ۱۳۳۲ آموزگاری را آغاز کرد و پس از آشنایی با سید جعفر بهشتی شیرازی و علامه کرباسچیان در مدارس نیکان و علوی مشغول تدریس شد.

سید حسن نیرزاده که پس از مشاهده سختگیری‌های آموزگاران تصمیم گرفته بود معلم شود، همواره با صدای گرم و نگاه مهربان در کلاس حاضر می‌شد و با استفاده از مهارت‌های بازیگری تدریس می‌کرد. او پس از مطالعه روش باغچه‌بان، روشی نوین برای تدریس الفبا ابداع نمود.

در سال‌های اول پیروزی انقلاب ۵۷ کلاس درس وی با نام «طرحی نو دراندازیم» در برنامه کودک شبکه یک سیما پخش می‌شد و طرفداران بسیاری داشت. برنامه‌ای که مخاطبان باسواد و بزرگسال را هم شیفته خود کرده بود.

 

 

سید حسن نیرزاده این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه از جمله کدخدای سربندان، شعبانعلی، اکبر آقا، آقا کمال، رجب و… با تغییر صدا و شکل و شمایل و اداهای مخصوص، به ویژه تغییر لحظه ای جای کلاه به ایفای نقش ها می پرداخت و یک تنه آنها را اجرا می کرد. در میانه راه نیز با صدای گرمش آوازی سر می داد تا دانش آموزان بیشتر با او ارتباط برقرار کنند.
سید حسن نیرزاده به عنوان مثال برای اینکه یک حرف الفبا را آموزش دهد، یک نمایش کامل جلو تخته سیاه آن هم در سه چهار نقش، بازی می کرد. مثلاً به سمت چپ تخته رفته، کلاهش را روی پیشانیش پایین می داد و در نقش شعبانعلی به سمت راست نگاه می کرد و با صدایی لاتی چیزی می گفت. به سرعت به سمت مقابل می رفت و کلاهش را روی پیشانی بالا می داد و با آرامش و صدایی دلنشین در نقش کدخدای سربندان با شعبانعلی سخن می گفت و او را به کارهای نیک تشویق می کرد، در پایان نیز یک حرف الفبا را در قالب همان نمایش یاد می داد و با خط بسیار زیبا (با پهنای تکه های گچ و به خط نستعلیق) روی تخته می نوشت و داد می زد: “به این چی میگن؟” بچه ها مثلاً می گفتند: “ب”. یک چوب دیگر برمی داشت و روی عصایش می زد و می گفت: “ب ب ب ب …” و همه کلاس با او می خواندند. و بارها و بارها همراهی می کردند.
نیرزاده همیشه برنامه‌اش را با خواندن این بیت شعر معروف به پایان می‌رساند که: «مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر، ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم»

 

آموزش حروف الفبا استاد نیرزاده

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
رقم عجیب بدهی خواننده معروف پیش از مرگ title
پرونده قضایی توسط مجریان دارایی مایکل جکسون برخی از کامل‌ترین جزئیات را در مورد مشکلات مالی فاش کرده که این خواننده برنده ۱۳ جایزه گرمی در زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است.
همستر کامبت رکورد گینس می‌زند؟ title
بازی تلگرامی همستر کامبت مدعی است سومین اپلیکیشنی در تاریخ است که به سرعت به ۱۵۰ میلیون کاربر دست یافته است.
دستگیری شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران title
شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران دستگیر شد.
حضور داوود میرباقری، کمال تبریزی، داریوش ارجمند و مهران رجبی پای صندوق رای title
تعدادی از هنرمندان با حضور در شعبه‌های اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به داخل صندوق انداختند.
مسعود بهنود هم رای داد؟ title
تحلیلگر مسائل سیاسی، با باز نشر یادداشتی توییتری، از رأی دادن خود به پزشکیان خبر داد.
تبلیغ جالب نایکی از یک خطای ورزشی! title
کمپانی نایکی از خطای نیکلاس گونزالس، مهاجم تیم ملی آرژانتین، در بازی با شیلی برای پوستر تبلیغاتی جدیدش استفاده کرده است.
قدردان و قدرشناس باشیم! title
‏در جنگل کامرون، شامپانزه‌ای از دست‌های عکاس فرانسوی کمک گرفت تا آب بنوشد و برای قدردانی، دست‌های او را شست.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.