کد خبر: ۴۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۳
اعلام خبر آزادسازی خرید و فروش جت شخصی در ایران، به بحث‌های جالبی در این مورد دامن زده است. از جمله اینکه قیمت هواپیمای شخصی در ایران چقدر است؟ یا اصلا این هواپیما‌ها را باید کجا نگهداری کرد؟

مخاطب ۲۴- حدود ۴ روز پیش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آزاد شدن امکان خرید جت شخصی در ایران برای عموم افراد خبر داد و حالا در چند روزی که از اعلام این خبر توسط او می‌گذرد؛ فضای مجازی طبق معمول به بستری برای پرداختن به این ترند روز اخبار داخلی بدل شده است.

از چرایی اعلام این خبر در این وضعیت اقتصادی گرفته تا قیمت این هواپیما‌های لوکس و میزان استفاده از آن‌ها در ایران، همگی از مسائلی است که حول این موضوع در فضای مجازی مورد بحث قرار گرفته است. اما اگر قیمت هواپیمای شخصی در ایران و دیگر موضوعات مرتبط با آن برای شما هم مورد سوال قرار گرفته، تا پایان این مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

قیمت هواپیما‌ی شخصی در ایران
در واکنش به خبر مجاز بودن خرید جت شخصی در ایران برای همه افراد، بحث‌های جالبی در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته است. برخی معتقدند اعلام این خبر در چنین شرایطی اصلا ضرورتی ندارد چراکه کمتر ایرانی توان خرید و استفاده از جت شخصی را دارد.

بیشتر بخوانید

با وجود این، اما ‏محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید گرچه مدت زیادی از آزاد شدن امکان خرید و فروش و استفاده از جت‌های شخصی در ایران نمی‌گذرد، اما این بدان معنا نیست که ایرانی‌ها تا امروز جت سواری نمی‌کرده‌اند یا این موضوع در ایران طرفدارانی نداشته است.

آقای شه‌بخش می‌گوید طرفداران جت‌های شخصی در ایران همیشه زیاد بوده‌اند، از تاجران، تیم‌های ورزشی و فعالان اقتصادی گرفته تا حتی برخی از مقامات همیشه از جت شخصی استفاده کرده‌اند. به گفته او، حال و با قانون جدید مبنی بر آزاد شدن خرید جت شخصی، همه افراد می‌توانند مالک یک جت شخصی هفت‌نفره و کوچک باشند.

برخی دیگر از کاربران نیز می‌گویند با وجود هواپیما‌های فوق‌سبک، چه نیازی به جت شخصی وجود دارد؟ اما باید بدانید که این هواپیما‌ها که بیشتر برای اهداف تفریحی و آموزشی کاربرد دارند، مناسب سفر‌های طولانی و دور و دراز نیستند، حال آنکه جت‌های شخصی ۶ یا ۷ نفره، هواپیما‌های پرامکانات و لاکچری با امکان سفر در مسیر‌های طولانی محسوب می‌شوند.

گفتنی است که اپراتور جت‌های شخصی فقط در صورت دریافت گواهی صلاحیت پروازی، تعمیر، نگهداری عملیاتی و امنیتی می‌توانند اجازه پرواز با این هواپیما‌ها را دریافت کنند.

البته در شرایط فعلی بعید است هیچ چیز بتواند جلو ذائقه طنزپردازی کاربران ایرانی در فضای مجازی را در ارتباط با این خبر بگیرد. از جمله اینکه برخی کاربران به شوخی به این اشاره کرده‌اند که با فروش پراید‌های خود می‌توانند یک جت شخصی بخرند یا برخی دیگر به مسئله محل پارک جت‌ها پرداخته‌اند.

آزاد شدن معامله جت شخصی در کشور
قیمت هواپیمای شخصی در ایران

فرودگاه بین‌المللی پیام یکی از معدود آشیانه‌های مجاز برای انواع جت‌های شخصی است که در آن هواپیمای شخصی معدود افرادی که امکان خرید آن‌ها را داشته‌اند نگهداری می‌شود.

امروزه در این فرودگاه و فرودگاه‌های مشابه حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای شخصی نگهداری می‌شود که در حدود ۲۵ سال اخیر و بعد از رواج معاملات غیررسمی جت‌های شخصی، در آشیانه‌ها و سایت‌های پروازی کشور جابجا می‌شوند.

در حال حاضر و با توجه به آزاد شدن معاملات جت‌های شخصی که رسما رسانه‌ای شده، انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد حضور هواپیما‌های شخصی به‌مراتب بیشتری نیز در سایت‌های پروازی باشیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در همین خصوص و در زمان اعلام خبر آزاد شدن خرید جت شخصی گفت، اولین بار و در سال ۱۳۷۹، جت‌های شخصی امکان پرواز در آسمان کشور را پیدا کردند. اما امکان معامله این پرنده‌های خاص و لاکچری هیچ‌گاه رسما اعلام نشده بود و در تمام سالیان اخیر، صرفا متمولان و افراد خاصی که امکان خرید این جت‌ها را داشتند، به‌طور محدود و برای مسافرت در مسیر‌های خاص و مشخص یا اهداف آموزشی از آن‌ها استفاده می‌کردند.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، به‌تدریج و با افزایش طرفداران این نوع از هواپیما‌ها تا ۳ سال بعد از این تاریخ، وزارت راه وقت، تدوین لایحه‌ای برای آزاد شدن معامله جت شخصی در ایران را در دستور کار قرار داد.

گرچه این لایحه در آن زمان نهایی نشد، اما باعث شد شرایط مالکیت و استفاده از جت‌های شخصی در ایران در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، شکلی قانونی‌تر به خود بگیرد.

بر اساس این آیین‌نامه، هر شخص حقیقی یا حقوقی با تابعیت ایرانی می‌تواند به شرط رعایت قوانین و مقررات، جهت خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از زمان صدور این آیین‌نامه، معاملات این هواپیما‌های لاکچری و محبوب در کشور تا حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و حالا شمار این پرنده‌ها در آشیانه‌های مجاز کشور به حدودا ۲۵۰ فروند رسیده است. اما قیمت هواپیمای شخصی چقدر است؟

قیمت هواپیمای شخصی در ایران چقدر است؟
گرچه حالا امکان خرید جت شخصی در ایران برای عموم افراد آزاد اعلام شده، اما بعید به‌نظر می‌رسد که با توجه به قیمت بالا و هزینه‌های گزاف نگهداری و جابجایی این هواپیماها، شاهد افزایش چشمگیر معاملات آن‌ها نسبت به گذشته باشیم.

در حال حاضر قیمت برخی مدل‌های تک‌موتوره و فوق‌سبک این هواپیما‌ها که کاربرد تفریحی دارند در بازار‌های جهانی چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است که در ایران بین ۵ تا ۷.۵ میلیارد تومان خواهد بود.

از سوی دیگر، روند مالکیت و پرواز با جت شخصی، صرفا محدود به قیمت هواپیمای شخصی نیست؛ بلکه شخص باید علاوه بر داشتن پول کلان برای خرید این هواپیماها، مقدمات قانونی لازم که شامل ثبت هواپیمای شخصی در سازمان هواپیمایی کشوری و اخذ مجوز‌هایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز است را نیز سپری کند. گفتنی است صدور مجوز اولیه پرواز در ایران حدود شش ماه به طول می‌انجامد و هر بار پرواز نیز نیاز به اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی دارد.

همچنین باید بدانید که صدور مجوز پرواز مشروط به تایید قابلیت‌های فنی جت و صلاحیت پرواز عوامل هواپیما است که سازمان هواپیمایی مسئول صدور آن است.

از طرفی، تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی نیز زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام می‌شود؛ اما تمام هزینه‌های آن متوجه مالک جت خواهد بود. از طرفی و بنابر قانون، تعداد سرنشینان هر جت شخصی به‌جز خلبانان، صرفا محدود به ۶ نفر است.

برچسب ها: جت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.