کد خبر: ۳۹۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.

مخاطب۲۴- اسپیدتست هر ماه یک گزارش جهانی از وضعیت اینترنت ثابت و موبایل منتشر می‌کند که در آن جزئیاتی از رده‌بندی کشور‌های مختلف جهان از نظر سرعت اینترنت ثابت و موبایل نیز وجود دارد. در جدیدترین گزارش اسپیدتست که برای ماه مارس ۲۰۲۴ منتشر شده و در واقع نخستین گزارش اسپیدتست از وضعیت اینترنت در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود، مشخصا به افزایش سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران اشاره شده است. البته این موضوع به بهبود رتبه کلی ایران از نظر سرعت اینترنت منجر نشده، بلکه حتی ایران در رده‌بندی کلی سقوط هم کرده است.
افزایش سرعت اینترنت ایران در آخرین گزارش اسپیدتست

بنا بر گزارش اسپیدتست برای ماه مارس ۲۰۲۴، در سطح جهان میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل، نسبت به گزارش پیشین افزایش داشته است. بر این اساس، میانگین سرعت اینترنت موبایل در ماه مارس ۲۰۲۴ در دنیا به ۵۲.۹۸ مگابیت بر ثانیه رسیده که نسبت به رقم ۵۱.۱۷ مگابیت بر ثانیه برای ماه گذشته، حاکی از افزایشی محسوس است.
از طرفی، میانگین سرعت اینترنت ثابت جهان نیز از ۹۲.۴۲ مگابیت بر ثانیه در ماه قبل، به ۹۳.۲۸ مگابیت بر ثانیه در ماه مارس ۲۰۲۴ رسیده است.
وضعیت اینترنت ثابت و موبایل در ایران (مارس ۲۰۲۴)

گزارش ماه مارس اسپیدتست حاکی از افزایش سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران است. بر این اساس، سرعت اینترنت ثابت ایران از ۱۳.۵۳ مگابیت بر ثانیه در فوریه به ۱۳.۷۸ مگابیت بر ثانیه در مارس رسیده است که افزایشی اندک را نشان می‌دهد. با وجود این افزایش سرعت، رتبه ایران از نظر سرعت اینترنت ثابت تغییری نکرده و همچنان در رده ۱۵۶ جهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید

در مورد اینترنت موبایل نیز وضعیت ایران بهبود پیدا کرده و میانگین سرعت از ۳۴.۷۱ مگابیت بر ثانیه در ماه فوریه به ۳۶.۱۶ مگابیت بر ثانیه در مارس ۲۰۲۴ رسیده است. جالب است که با وجود این افزایش ملموس سرعت اینترنت موبایل در کشور، ایران در رده‌بندی کلی اینترنت موبایل با یک پله سقوط نسبت به ماه فوریه، به جایگاه ۷۵ جهان رسیده است.
به‌نظر می‌رسد این رشد سرعت اینترنت همراه در راستای تحقق وعده‌های وزیر ارتباطات باشد که چندی پیش، یکی از اصلی‌ترین شروط اجازه افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی موبایل را تعهد اپراتور‌ها مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت تا خرداد ۱۴۰۳ اعلام کرده بود.

گفتنی است که این گزارش در حالی حاکی از افزایش سرعت اینترنت در کشورمان است که در سالیان اخیر، فیلترینگ سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، بسیاری از کاربران اینترنت در ایران را درگیر خود کرده و کاربران به بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی دسترسی ندارند. امروزه روند فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها که از سالیان گذشته و با دستور نهاد‌های امنیتی شروع شده بود، هنوز پابرجاست و به‌نظر نمی‌رسد که قصدی برای رفع فیلتر این پلتفرم‌ها نیز وجود داشته باشد.

گفتنی است که وضعیت اسفناک اینترنت ایران در مدت اخیر و قطعی‌ها و اختلالات مکرر سبب شد تا سال گذشته و با دستور شخص رئیس جمهور، کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مامور رصد و بررسی وضعیت اینترنت شده و طی گزارشی از وضعیت اینترنت کشور، راهکار‌هایی برای بهبود وضعیت ارائه کند. با توجه به این‌که این کارگروه فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده، انتظار می‌رود که گزارش آن از وضعیت و کیفیت اینترنت کشور نیز به‌زودی منتشر شود.

لازم به یادآوری است، آخرین اظهارنظری که از سوی این کارگروه درباره وضعیت اینترنت کشور منتشر شده، مربوط به گزارش وزیر ارتباطات بود که با اشاره به بهبود‌های صورت‌گرفته در سرعت اینترنت کشور، وضعیت فعلی را به‌مراتب دورتر از انتظارات وزارتخانه قلمداد کرده و بر راهکار‌هایی کوتاه، میان و بلندمدت جهت افزایش کیفیت شبکه تاکید کرده بود.
رده‌بندی کشور‌های جهان از نظر اینترنت موبایل (مارس ۲۰۲۴)

در رده‌بندی کلی بیشترین سرعت اینترنت موبایل در جهان، قطر با سرعت ۳۱۳.۳۰ مگابیت بر ثانیه در جایگاه اول قرار دارد و امارات با سرعت ۲۹۶ مگابیت بر ثانیه و کویت با سرعت ۲۲۸.۶۴ مگابیت بر ثانیه در رده‌های بعدی جای دارند.

در جایگاه چهارم این لیست، ایسلند با سرعت ۱۵۸.۳۲ مگابیت بر ثانیه قرار گرفته که نسبت به ماه گذشته میلادی، صعودی ۴ پله‌ای را تجربه کرده است.
کره جنوبی با سرعت ۱۵۶.۲۳ مگابیت بر ثانیه، دانمارک با سرعت ۱۴۵.۷۵ مگابیت بر ثانیه و چین با سرعت ۱۴۳.۷۳ مگابیت بر ثانیه نیز به‌ترتیب در جایگا‌ه‌های پنجم، ششم و هفتم قرار دارند. جالب است که هر سه کشور نسبت به ماه گذشته میلادی، یک پله در رده‌بندی کلی صعود کرده‌اند.

هلند با سرعت ۱۴۳.۵۲ مگابیت بر ثانیه و آمریکا با سرعت ۱۲۹.۲۶ مگابیت بر ثانیه نیز در رده‌های هشتم و نهم لیست کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل جای دارند؛ موضوعی که حاکی از بهبود یک و دو پله‌ای جایگاه این دو کشور است.

رده دهم فهرست نیز به کشور ماکائو با میانگین سرعت اینترنت موبایل ۱۲۷.۳۹ مگابیت بر ثانیه اختصاص دارد که نسبت به ماه گذشته میلادی، صعودی ۴ پله‌ای را تجربه کرده است.
رده‌بندی کشور‌های جهان از نظر اینترنت ثابت (مارس ۲۰۲۴)

در فهرست کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت، سنگاپور مانند ماه گذشته میلادی با سرعت ۲۸۴.۱۳ مگابیت بر ثانیه در جایگاه اول قرار دارد. امارات متحده عربی با سرعت ۲۷۶.۰۲ مگابیت بر ثانیه و هنگ کنگ با سرعت ۲۷۴.۲۶ مگابیت بر ثانیه نیز به‌ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. در مقایسه با ماه میلادی گذشته، امارات صعودی ۳ پله‌ای داشته، اما جایگاه هنگ کنگ نسبت به ماه فوریه تغییری نداشته است.
گفتنی است که در ادامه این فهرست، شیلی با سرعت ۲۶۵.۱۲ مگابیت بر ثانیه و آمریکا با سرعت ۲۵۴.۰۱ مگابیت بر ثانیه در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. با این وصف، شیلی نسبت به ماه گذشته دو پله و آمریکا یک پله صعود کرده‌اند.

ایسلند در بخش اینترنت ثابت نیز با سرعت ۲۴۲.۹۴ مگابیت بر ثانیه، صعودی دو پله‌ای داشته و در رده ششم این رده‌بندی قرار گرفته است. در رده‌های بعدی فهرست کشور‌هایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت نیز به‌ترتیب فرانسه با سرعت ۲۴۲.۴۵ مگابیت بر ثانیه، چین با سرعت ۲۴۱.۶۹ مگابیت بر ثانیه، موناکو با سرعت ۲۳۸.۰۷ مگابیت بر ثانیه و تایلند با سرعت ۲۳۱.۲۵ مگابیت بر ثانیه جای گرفته‌اند.

برچسب ها: اینترنت ثابت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
رابطه جنسی بعد از گذشت هفته ها توسط پزشک قابل‌تشخیص است title
با پیشرفت علم پزشکی، امکان اثبات رابطه جنسی به‌راحتی فراهم شده است و باتوجه‌به بروز روابط خارج از هنجار‌ها و قوانین جامعه و همچنین رخداد تجاوز و خشونت، لازم است بتوانیم با استفاده از روش‌های علمی و مستند، اثبات رابطه جنسی را از طریق پزشکان قانونی به انجام برسانیم و به کمک آن، متجاوزان و آن‌هایی که از هنجار‌ها خارج می‌شوند را مجازات کنیم.
عاشقانه‌ای از مدرس title
قاب عاشقانه امیرحسین مدرس و همسرش
رسمی؛ تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس title
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از تغییر نام تیم استقلال به استقلال خلیج فارس خبر داد.
خواص شگفت‌انگیز پوست موز title
همه ما از خاصیت میوه‌ها و سبزیجات برای جسم و جان آگاه هستیم. اما آیا می‌دانستید پوست میوه‌ها و سبزیجات حتی از گوشت آن‌ها سالم ترند. پوست موز نیز دارای خاصیت بسیار برای سلامت بدن و پوست است.
چه بر سر لاک پشت‌ها آمده است؟ title
مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رونمایی از پایگاه داده تنوع زیستی خلیج فارس تا پایان بهار گفت: هدف از این کار ایجاد مرجعی منطقه‌ای برای کلیه کشورهای حاشیه این پهنه آبی و دسته‌بندی علمی آمار و اطلاعات در مورد گونه‌های بومی و غیربومی و مهاجم موجود در این اکوسیستم‌ است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.