کد خبر: ۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
پژوهشگر مهمان در «بنیاد علم و سیاست آلمان»:
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان روز چهارشنبه در سفری از پیش تعیین شده به مسکو رفت و در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد؛ سفری که به گفته بسیاری از ناظران و کارشناسان داخلی و بین المللی می‌تواند تاثیرات زیادی بر روابط دو کشور داشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی مخاطب ۲۴ به نقل از تابناک، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان روز چهارشنبه در سفری از پیش تعیین شده به مسکو رفت و در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد؛ سفری که به گفته بسیاری از ناظران و کارشناسان داخلی و بین المللی می‌تواند تاثیرات زیادی بر روابط دو کشور داشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، اظهار داشت: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم. وی ادامه داد: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در بیست سال مشخص کند. به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.

رئیسی چرا به مسکو سفر کرده؟
همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار گفت: از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را به ایشان منتقل کنید. وی ادامه داد: از زمان تحلیف جناب‌عالی، ما در تماس دائم هستیم، اما در هر صورت ویدیوکنفرانس یا تماس تلفنی نمی‌تواند جای دیدار حضوری را بگیرد. از دیدار شما بسیار خرسندم. می‌توانم بگویم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم.


در همین رابطه، دکتر حمیدرضا عزیزی پژوهشگر مهمان در «بنیاد علم و سیاست آلمان» در گفتگو با تابناک در رابطه با اهمیت سفر ابراهیم رئیسی به روسیه اظهار داشت: در رابطه با بحث اهمیت سفر، در شرایط فعلی هم برای ایران و هم برای روسیه این سفر طبق موضع گیری‌ها حائز اهمیت زیادی است. از منظر ایران ما اگر دقت کنیم که این سفر بعد از دیدار اخیر امیرعبدالهیان از چین انجام می‌شود و اینکه در آنجا توافق شد که موافقت نامه جامع همکاری استراتژیک میان ایران و چین وارد فاز اجرایی شود. سفر رئیسی به روسیه را نیز می‌شود، گام جدیدی برای دولت رئیسی در راستای رویکرد نگاه به شرق و توسعه روابط با همسایگان دانست. در واقع، دولت رئیسی می‌خواهد نشان دهد، در این مساله جدی است، به ویژه در شرایط فعلی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است، این دو سفر در کنار یکدیگر را نوعی مانور سیاسی و دیپلماتیک از جانب ایران نیز می‌توان در نظر گرفت. از این منظر که به طرف غربی القا کند، ایران دست بسته نیست و شرکای خود برای کنشگری موثر در محیط بین المللی را دارد.

وی افزود: لذا این هم از جهت تحقق سیاست نگاه به شرق دولت رئیسی حائز اهمیت است و هم برای مانور سیاسی در برابر غرب و همین طور توسعه روابط اقتصادی با روسیه و چین در شرایط تحریم. البته روسیه به نسبت چین طبیعتا گزینه‌ها و ظرفیت‌های کمتری در حوزه اقتصادی برای ایران دارد، اما به هرصورت با توجه به نقش روسیه در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و آسیای مرکزی و قفقاز همکاری با روسیه از دید ایران می‌تواند یکسری منافع اقتصادی به دنبال داشته باشد. نهایتا بحث همکاری‌های نظامی هم هست که به ویژه پس از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تهران به دنبال این بوده که در پیوند با روسیه، ضعف تکنولوژیک خودش در حوزه نظامی را جبران کند.

عزیزی ادامه داد: در مقابل در طرف روسی نیز اینکه این سفر در شرایطی که تنش بین روسیه و غرب به اوج خودش رسیده حائز اهمیت است و می‌تواند یک برد سیاسی برای روسیه باشد؛ از این نظر که روسیه می‌خواهد به طرف غربی و آمریکایی این سیگنال را مخابره کند که ما در حال تشکیل یک بلوک مشترک در برابر غرب هستیم. قبلا چین و روسیه وارد یک شراکت راهبردی با یکدیگر شده بودند، با اضافه شدن ایران به آن‌ها فضای مانور روسیه در برابر غرب بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل روسیه در پاسخ به این پرسش که سفر رئیسی به روسیه تا چه اندازه روی ارتقای روابط دو کشور تاثیرگذار است، اظهار داشت: در این رابطه باید گفت این سفر به خودی خود نمی‌تواند تاثیر مستقیم روی روابط دو کشور داشته باشد به خاطر اینکه روابط ایران و روسیه طی سال‌های اخیر در دوره روحانی نیز رو به رشد بود و به لحاظ سیاسی دو کشور همکاری نزدیکی را در حوزه‌های مختلف داشتند، اما در عمل به جهت یک مجموعه عواملی آن پتانسیلی که ایران از این روابط انتظار داشت، حاصل نشد. در حوزه اقتصادی از یک طرف بحث تحریم‌ها باعث شد، شرکت‌های روسی تمایلی به سرمایه گذاری در ایران نداشته باشند و از طرف دیگر، ضعف‌های زیرساختی و فنی که در طرف ایرانی وجود داشت (مثلا در حوزه صادرات به روسیه) باعث شد، ایران نتواند از ظرفیت بازار روسیه استفاده کند. در حوزه نظامی نیز روسیه با توجه به ملاحظاتی که به ویژه در رابطه با رقبای منطقه‌ای ایران دارد، حاضر نیست بیش از یک حدی همکاری نظامی خود را با ایران گسترش دهد و وارد فاز اتحاد بشود و تسلیحات پیشرفته و راهبردی به ایران بفروشد. از سوی دیگر، حتی در صورت تمایل روسیه، مساله تحریم‌ها باعث می‌شود ایران منابع مالی کافی برای پرداخت پول جهت دریافت تسلیحات پیشرفته نداشته باشد.

عزیزی عنوان کرد: لذا به نظر می‌رسد اهمیت این سفر بیش از هر چیز سیاسی و نمادین است؛ اینکه در عمل چه اتفاقی می‌افتد مشخص نیست. اگر دو کشور جدی باشند، می‌توانند همکاری‌ها را در قالب کارگروه‌های تخصصی وارد فاز فنی کنند و پیش ببرند و از طرف دیگر، اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود، می‌شود به بهبود روابط کیفی میان تهران و مسکو امیدوار بود.

این پژوهشگر مهمان در «بنیاد علم و سیاست آلمان» درباره با اهمیت سخنرانی رئیسی در مجلس دومای روسیه گفت: بحث سخنرانی رئیسی در دومای روسیه به خودی خود بحث مهمی است. به این دلیل که قرار دادن چنین فضایی برای یک رهبر خارجی یک نوع اقدامی از جانب روسیه است که میزان اهمیت این رابطه را می‌خواهد نشان بدهد. از سوی دیگر، سخنرانی رئیسی تقویت کننده جنبه نمادین سفر است و به نوعی می‌توان گفت، شاید روس‌ها بی میل نباشند که تمایز رویکرد خودشان به دولت رئیسی را نسبت به دولت روحانی را نشان بدهند.

وی در نهایت در رابطه با ارتباط این سفر با مذاکرات وین اظهار داشت: در رابطه با ارتباط این سفر با مذاکرات وین همانطور که اشاره شد، باید گفت که دولت رئیسی با افزایش تحرکات دیپلماتیک سطح بالای خود با روسیه و چین به دنبال تقویت فضای مانور سیاسی خود در برابر غرب است؛ بدین معنا که دولت رئیسی این تصور را دارد که می‌تواند به غرب این سیگنال را مخابره کند که ایران روابط، شرکا و فضای لازم در محیط بین المللی برای کنشگری به ویژه در برابر تحریم‌ها را دارد و در موضع ضعف برای دادن امتیاز قرار ندارد.

 
برچسب ها: رئیسی مسکو پوتین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کتانی قرمز، صداوسیما را به هم ریخت title
ژیلا صادقی، مجری تلویزیون با حضور در برنامه برمودا درباره سانسور کتونی‌ قرمز رنگش روی آنتن زنده گفت.
عوارض خطرناک استفاده از رژلب‌های قاچاقی title
کارشناس فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اداره کل نظارت بر فرآورده‌های آرایشی با اشاره به عوارض و اثرات جبران‌ناپذیر استفاده از رژلب‌های قاچاق گفت: استفاده مداوم از این فرآورده‌های آرایشی می‌تواند جذب فلزات سنگین را در بدن هنگام بلع رژلب افزایش دهد.
آموزشگاه‌های رانندگی سوالات گواهینامه را می‌فروشند؟ title
در کنار همه بازار‌ها سیاه‌های شناخته‌شده کشور، عجیب نیست که اخیرا شایعاتی درباره فروش سوالات گواهینامه به‌صورت غیرقانونی نیز مطرح شده است!
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
از بیماری‌های شایع فصل بهار چی می‌دونید؟ title
حساسیت‌های بهاری، آلرژی فصلی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آبله مرغان شایع‌ترین بیماری‌های دیده شده در فصل بهار هستند.
شما هم استرس جنگ با اسراییل را دارید؟ title
استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.
خاله شادونه درباره حمله دیشب ایران به اسراییل چی نوشت؟ title
ملیکا زارعی در صفحه خود در اینستاگرام نسبت به حمله ایران به اسرائیل نوشت: امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند...
برگزیده
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت title
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینجانب به‌پیروی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و به‌پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیرو‌های مسلح مقتدر ایران اسلامی تأکید می‌کنم که هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.
برخورد پلیس با زنان بی‌حجاب با عنوان طرح نور title
طرح نور با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌های در سراسر کشور و از سوی فرماندهی انتظامی کل کشور از امروز اجرا می‌شود.