کد خبر: ۳۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
کارشناسان هواشناسی امارات متحده عربی قرار است در سال ۲۰۲۴، در راستای افزایش بارندگی و مقابله با مشکل کمبود آب، ۳۰۰ ماموریت بارورسازی ابر‌ها را در سراسر این کشور اجرا کنند.

مخاطب 24- به گزارش العربیه، برنامه پژوهشی «علم افزایش باران» مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی برای بارورسازی ابر‌ها و افزایش بارندگی در بیش از ۲۳ سال گذشته در جریان بوده است. افزایش گرمایش زمین و تغییر الگو‌های آب‌و‌هوایی مشکلات کمبود آب را تشدید کرده و منابع محدود آب شیرین امارات متحده عربی را تحت فشار مضاعف قرار داده است.

این مرکز به العربیه گفت: «امارات متحده عربی سالانه حدود ۳۰۰ ماموریت بارورسازی ابر‌ها را اجرا می‌کند، و تناوب آن بر اساس عواملی مانند الگو‌های آب‌و‌هوایی، وجود ابرها، و شرایط اقلیمی متفاوت است.»

بهینه‌سازی راهبرد‌های تقویت بارندگی

مرکز ملی هواشناسی متغیر‌ها را تحلیل می‌کند تا تصمیم بگیرد عملیات بارورسازی ابر‌ها چه موقع و چند بار در سال باید انجام شود. هدف بهینه‌سازی اثر راهبرد‌های تقویت بارندگی برای تامین امنیت آب امارات متحده عربی و سایر مناطق خشک و نیمه‌خشک است.

پیامد‌های تغییرات اقلیمی

ماموریت‌های بارورسازی ابر‌ها در حالی صورت می‌گیرد که جهان با چالش محدودسازی گرمایش زمین تا آستانه ۱.۵ درجه سانتیگرد دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

بنابراین، امارات متحده عربی در تلاش است تا از حفظ ذخایر آب کشور اطمینان حاصل کند. با توجه به اختلاف قابل‌ملاحظه میان مصرف آب سالانه و منابع موجود، این کشور به اهمیت حیاتی مقابله با چالش‌های کمبود آب واقف است و از طریق راه‌حل‌های نوآورانه درصدد حفظ منابع نه فقط در امارات متحده عربی بلکه سایر مناطق خشک جهان است.

یافتن منابع آب جایگزین و قابل اعتماد

امارات متحده عربی از طریق طرح‌های ابتکاری فعلی و آتی بارورسازی ابرها، قصد دارد منابع آب قابل اعتماد و جایگزین پیدا کند، انعطاف‌پذیری‌اش در مواجهه با شرایط اقلیمی خشک را افزایش دهد و همکاری جهانی در زمینه مسئله کمبود آب را گسترش دهد.

دانشمندان از روش‌های متفاوتی در ماموریت‌های بارورسازی ابر‌ها استفاده می‌کنند. با آزادسازی نانوذرات نمک، منور‌های نمکی آب‌گیر به ابر‌ها شلیک می‌کنند تا روند میعان را تحریک و تسریع کنند و قطرات آب برای بارش تولید شود.

روش کار به چه صورت است؟

بارورسازی ابر‌ها با افزودن عوامل بارورساز به بخش تحتانی ابر‌ها انجام می‌شود. این عوامل به سمت بالا و داخل ابر‌ها کشیده می‌شوند و فرایند میکروفیزیکی مانند میعان و درهم‌آمیزی را تقویت می‌کنند، که به افزایش اندازه قطرات منجر می‌شود و آن‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

این روند نیازمند استفاده از شیوه‌های گوناگون مانند استقرار ژنراتور (مولد) روی زمین و هواپیما برای پخش این عوامل بارورسازی در جو است.

مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی از منور‌های نم‌گیر حاوی نمک‌های طبیعی و بیشتر پتاسیم کلراید استفاده می‌کند که از هواپیما شلیک می‌شوند.

تلفیق پیشرفت‌های فناوری و نوآوری

امارات متحده عربی طرح بارورسازی ابر‌ها را در دهه ۱۹۹۰ آغاز کرد که با معرفی فناوری‌های جدیدتر، همواره در حال تغییر و تکامل بوده است.

مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی در طرح‌های ابتکاری اخیر از مواد نانو استفاده کرده است که در افزایش بارندگی بهتر از مواد رایج عمل می‌کنند.

علاوه بر این، دانشمندان در آزمایش‌های اندازه‌گیری پراکندگی بار جوی و ابرها، از پهپاد و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که با داده‌های مدل‌های آب‌و‌هوایی آموزش داده شده است.

عملیات میدانی مهم

امارات متحده عربی همچنان به کاوش رویکرد‌های جدید، کاربرد‌ها و فناوری‌های نوین برای بارورسازی ابر‌ها ادامه می‌دهد. عملیات میدانی «برهم‌کنش الکتریکی ذرات معلق ابر‌ها برای آزمایش افزایش بارندگی (CLOUDIX)» که اخیرا انجام شد، یک نقطه عطف مهم بود.

این کشور در نظر دارد به حمایت از پروژه‌ها در آزمایش‌های میدانی در سال ۲۰۲۴ ادامه دهد. البته یک چالش مهم آسیب‌پذیری عملیات‌های بارورسازی ابر‌ها در مقابل تغییرات اقلیمی و همچنین پیش‌بینی‌ناپذیری شرایط آب‌و‌هوایی است که نیازمند راهبرد‌هایی برای بررسی موثر این متغیر‌ها است.

حفظ کانال‌های ارتباطی

مرکز ملی هواشناسی امارات متحده عربی برای غلبه بر چالش‌ها، با موسسه‌های پژوهشی جهان همکاری می‌کند و کانال‌های ارتباطی با جامعه را حفظ کرده است تا آگاهی عمومی در مورد فواید این فناوری‌های را افزایش دهد.

کشور‌های گوناگونی از روش بارورسازی ابر‌ها استفاده می‌کنند، از جمله آمریکا که این پژوهش پیشگامانه در میانه قرن بیستم در آن انجام شد.

سایر کشور‌های منطقه نیز برای افزایش بارش سالانه، به بارورسازی ابر‌ها روی آورده‌اند. مرکز ملی هواشناسی عربستان سعودی برای تغییر الگو‌های آب‌و‌هوایی و افزایش بارندگی سالانه که بیش از ۱۰۰ میلیمتر نیست، عملیات بارورسازی ابر‌ها را به‌صورت منظم در سراسر این کشور انجام می‌دهد.

طرح بارورسازی ابر‌ها یکی از نتایج «نشست طرح سبز خاورمیانه» است که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۰» پیشنهاد کرد.

در سال ۲۰۲۳، علی القرنی و ریانه برناوی، فضانوردان عربستان سعودی، در ماموریتی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، آزمایش‌هایی در زمینه بارورسازی ابر‌ها انجام دادند. این آزمایش‌ها در شرایط ریزگرانش و برای طراحی فناوری کنترل آب‌و‌هوا انجام شد که در آینده برای ایجاد باران مصنوعی در اقامتگاه‌های انسان در ماه و مریخ کاربرد خواهد داشت.

 

منبع: ایندپندنت فارسی

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.