مخاطب 24- روندهای کنونی پرداخت یارانه پنهان انرژی باعث شده است که قیمتهای دستوری را داشته باشیم، به نحوی که سرمایهگذاری بخش خصوصی عملاً امکانپذیر نیست و فقط بخش دولتی و خصولتی در پروژههای انرژی همکاری دارند.
با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، قرار نیست سهمیه کاهش پیدا کند. کماکان متناسب با میزان پیمایش به اعطای سهمیه بنزین به دارندگان خودرو میپردازیم؛ اما در یک حرکت اصلاحی به اعطای یارانه بنزین به افرادی که خودرو ندارند نیز اقدام میکنیم.
طرح اعطای یارانه بنزین به نفر از اواخر دولت دهم و همزمان با مطرح شدن مباحث مربوط به هدفمندی یارانهها شروع شد. قرار بود در ادامه اجرای طرح هدفمندی یارانهها موضوع اعطای سهمیه بنزین به افراد نیز پیش برود. اما مجلس با این روند موافقت نکرد و کار پیش نرفت. دولت یازدهم و دوازدهم نیز کلاً به این موضوع اعتقادی نداشت و به سمت واردات بنزین رفت و زیرساخت کارت سوخت را حذف کردیم.
در پیشنهاد دولت دهم مطرح شده بود که به جای اعطای یارانه پنهان انرژی به صورت بی هدف و کورکورانه، به هر نفر سهمی از یارانه حاملهای انرژی را اختصاص دهیم.
در این باره حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر برایمان مزیت دارد، در گفتگو با تابناک اقتصادی تصریح کرد: یکی از بزرگترین مزیتهای طرح مورد بحث این است که عدالت در تخصیص یارانههای انرژی لحاظ میشود و همه از این یارانه بهره میبرند.
او ادامه داد: در حال حاضر، در روش اعطای کارت سوخت به ازای هر خودرو، هر که خودروی بیشتر و تمکن بالاتری داشته باشد، بیشتر از یارانه بهره میبرد؛ اما کسانی که فاقد خودرو هستند، اصلاً از یارانه بنزین بهره مند نمیشوند؛ این نوعی بی عدالتی است که با اختصاص سهمیه بنزین به نفر حل و فصل میشود.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: با اختصاص سهمیه بنزین به نفر، بازار ثانویهای ایجاد میشود و کسانی که به بنزین نیاز ندارند، آن را در این بازار میفروشند و کسانی که نیاز به بنزین مازاد بر سهمیهی یارانهای خود دارند، آن را از بازار آزاد تهیه میکنند. قبلاً ما همین پیشنهاد را مطرح کرده بودیم که کارت انرژی به افراد تعلق بگیرد و هر کسی خودش مدیریت سهمیهی یارانهای اش را بر عهده داشته باشد.
صالحی گفت: تمامی حاملهای انرژی از جمله گاز، برق، آب و... نیز میتوانند در این کارت انرژی تعریف شوند. اختصاص سهمیه انرژی به نفر باعث میشود که افراد خودشان در مورد نحوهی مصرف سوخت و یا انرژی سهمیهای و یارانهای شان تصمیم بگیرند. این روش به مدیریت مصرف کمک میکند.
او درباره انتقاد برخی کارشناسان مبنی بر اینکه در اوضاع کنونی با ناترازی بنزین مواجه هستیم و چطور میخواهیم به همه افراد حتی کسانی که خودرو ندارند، سهمیه بنزین اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: بر اثر اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به نفر، صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهیم داشت. اختصاص سهمیه بنزین به نفر در مقابله با قاچاق بنزین نیز موثر خواهد بود. بنابراین، جلوی قاچاق سوخت به خارج از کشور گرفته میشود و بخشی از بنزین مورد نیاز برای اعطای سهمیه به نفر از این محل تأمین میشود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قاچاق بنزین، مسالهی اساسی برای کشور است و باید برایش راهکار منطقی در پیش بگیریم. واقعیت این است که در مقابل قاچاق بنزین، ارز وارد کشور نمیشود. به طور مثال، در مقابل قاچاق سوخت به ترکیه، پوشاک این کشور وارد میشود. این مساله به تولیدکنندگان داخلی ضربه میزند.
او در پایان تأکید کرد: هر چه سریعتر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کشور شروع کنیم، به نفع مان است و از هزینههای جنبی بیشتر جلوگیری میکنیم.
منبع: تابناک