کد خبر: ۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
چیزی به حذف قطعی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا در فصل پیش رو باقی نمانده است.

چیزی به حذف قطعی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا در فصل پیش رو باقی نمانده است. استقلال و پرسپولیس، دو تیم مطرح ایرانی، در آستانه حذف از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته اند. مدارک مربوط به حرفه‌ای سازی این دو باشگاه از سوی AFC مورد تایید قرار نگرفته و به این دو باشگاه فقط تا عصر امروز، دوشنبه، مهلت داده شده است.

رونمایی از یک گاف بزرگ درباره استقلال و پرسپولیس
به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از فرارو، سه ایراد اساسی که کنفدراسیون فوتبال آسیا از تیم‌های ایرانی گرفته مربوط به بدهی به اشخاص، بدهی مالیاتی و البته مالکیت مشترک است. در مورد این آخری حرف و حدیث زیادی وجود دارد، چون عنوان شده کنفدراسیون فوتبال آسیا از دولتی بودن این دو باشگاه مطرح ایرانی به تازگی بو برده و می‌داند که هر دو زیر نظر وزارت ورزش در این کشور اداره می‌شود.

با این حال اخیرا موردی رو شده که در نوع خود عجیب و البته جالب است؛ عنوان شده که دو تیم ایرانی از دهه ۹۰ تا کنون، مدارک مربوط به باشگاه‌های مربوطه را به عنوان تیم‌های خصوصی بارگذاری می‌کنند و حتی اسامی سهامداران این دو باشگاه هم ذکر کرده است. در واقع تیم‌های ایرانی برای اینکه بتوانند AFC را در این زمینه دور بزنند هر ساله مدارکی را بارگذاری کرده اند که نشان می‌دهد این دو تیم دولتی نیستند و خصوصی هستند. با این حال اتفاق مهمی که در این بین رخ داده این است که AFC، نهادی که تا سال پیش هم خبر از این موضوع نداشت، حالا از گاف پرسپولیس و استقلال در این پرونده خبردار شده و به همین دلیل آن‌ها را در آستانه حذف قرار داده است.

اینکه چه کسی این گاف را داده و جزئیات این پرونده چیست سوژه‌ای است که ایران ورزشی تقریبا مفصل به آن پرداخته است؛ در بخشی از این گزارش اینطور آمده است که «پرسپولیس و استقلال، اما تا همین سال گذشته به‌عنوان دو باشگاه خصوصی به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی می‌شدند. از سال ۹۰ که سازمان لیگ مقدمات ثبت این دو باشگاه را در ثبت شرکت‌ها فراهم کرد، نام‌‎های محمد علی‌آبادی، منصور پورحیدری، امیدوار رضایی، علی فتح‌ا... زاده، خسرو دانشجو، به‌عنوان سهامداران باشگاه استقلال معرفی شدند. مسئولان باشگاه

پرسپولیس البته زودتر و در چند مرحله اقدام به ثبت باشگاه به‌عنوان شرکت خصوصی کرده بودند. از کشمکش‌های اسماعیل وفایی با عباس انصاری‌فرد و امیر عابدینی در ثبت دو شرکت پیروزی و پرسپولیس که بگذریم، به مدارکی می‌رسیم که بر اساس آن باشگاه در شهریور ۸۳ به‌عنوان شرکت پرسپولیس ثبت شده است. بر اساس این مدارک سازمان تربیت بدنی به اضافه اسامی حجت‌الله خطیب، سید ضیاالدین شجاعی برهان، ابراهیم آشتیانی، محمدحسین دادکان، محمدرضا زادمهر، جعفر کاشانی و سیدحمید پورمحمد گل‌سپیدی به‌عنوان سهامداران پرسپولیس معرفی شدند.

 




دو باشگاه هم هر سال مدارک مربوط به همان شرکت‌های ثبت شده را در سامانه AFC بارگذاری می‌کردند. حتی با وجود اینکه هر سال وزرای ورزش با تأکید بر لزوم خصوصی‌سازی این دو باشگاه به ماهیت دولتی‌شان صحه می‌گذاشتند، اما باز هم مدارک بارگذاری مورد تأیید قرار می‌گرفت. حالا سؤال اساسی اینجاست که چه اتفاقی باعث لو رفتن این مدارک صوری شده است؟


برخی نمایندگان ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام می‌کنند که گزارش‌های رسیده از سوی طلبکاران این دو باشگاه که علی‌رغم رضایت دادن، به پول خود نرسیده‌اند، باعث حساس شدن AFC روی مالکیت مشترک آن‌ها شده است.


کاظم اولیایی، اما معتقد است که مصاحبه مدیرعامل باشگاه استقلال در واکنش به ضمانتنامه بانکی که باید در ازای عقد قرارداد با بازیکنان خارجی به سازمان لیگ ارائه می‌داد، باعث لو رفتن ماهیت دولتی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شد. همانجا که او تأکید داشت که به دلیل دولتی بودن استقلال و پرسپولیس، بانک‌ها ضمانت‌نامه‌ای به این دو باشگاه ارائه نمی‌کنند. بحثی که البته در ماجرای تبلیغات محیطی هم ادامه‌دار شد و دو باشگاه نتوانستند ضمانتنامه بانکی ارائه کنند و بنابراین نشان دادند که فعالیت‌های مالی‌شان مطابق قانون تجارت بین‌الملل نیست.»

برچسب ها: پرسپولیس استقلال
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.