کد خبر: ۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
با توجه به شناسایی اومیکرون در کشورمان در هفته گذشته و با توجه به زمان تکثیر این ویروس کرونا که حدود یک و نیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه شویم.

با توجه به شناسایی اومیکرون در کشورمان در هفته گذشته و با توجه به زمان تکثیر این ویروس کرونا که حدود یک و نیم تا ۳ روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه شویم.


خطر اوج گیری امیکرون در کشور


مخاطب ۲۴: دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در نشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه گفت: با توجه به اینکه اومیکرون نسبت به ویروس دلتا تقریبا سه برابر سرایت‌زایی بیشتری دارد و یک نفر مبتلا می‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد، انتظار می‌رود که با رعایت نشدن پروتکل‌ها در سه تا ۴ هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه شویم.


وی افزود: این در حالی است که می‌دانیم این سویه ویروس نسبت به جهش‌های قبل بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده است. البته ما هنوز در مورد رفتار این سویه خیلی چیز‌ها را نمی‌دانیم و بایستی منتظر نتایج مطالعات بیشتر در مورد آن باشیم تا بر این اساس بتوانیم در خصوص مقابله با آن تصمیم گیری کنیم.

جماعتی در ادامه گفت: آنچه که فعلا برای ما مشخص است این است که، چون این سویه قدرت سرایت زایی بالایی دارد، در خیلی از کشور‌های دنیا بخصوص کشور‌های اروپایی به نوع قالب ویروس تبدیل است و در آمریکا تا حدود ۷۳ درصد این سویه گسترش یافته است. بر اساس گزارش‌های آخری که در مورد گسترش ویروس اعلام شده تقریبا تمام کشور‌های دنیا آلوده به این جهش شدند؛ بنابراین ما باید در مورد این ویروس بیشتر بدانیم.

وی افزود: فعلا بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشور‌های اروپایی می‌دانیم که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می‌شوند سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و افرادی هستند که بالاتر از ۶۰ سال باشند که مورد تهاجم ویروس قرار می‌گیرند.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ادامه گفت: در کرونای اومیکرون نسبت به نوع دلتا ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان بستری در بیمارستان کمتر بوده است، ولی با توجه به سرایت زایی بالایی که دارد این مسئله که تعداد بستری ناشی از ابتلا به آن کم است چندان اهمیتی ندارد. بر این اساس است که می‌گوییم رعایت پروتکل‌ها به ویژه در مجامع، کنسرت‌ها و... اهمیت بسیاری زیادی دارد و تاکید می‌کنیم که استفاده از ماسک سرایت زایی را به طور قطع کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم انجام واکسیناسیون کرونا، افزود: همانطور که قبلا هم اعلام کردیم الان دیگر به عنوان دوز بوستر در خیلی از کشور‌های دنیا این واکسیناسیون را قبول ندارند و آن را در مقابل اومیکرون به عنوان دوز سوم و تکمیل کننده در نظر می‌گیرند. ما هم به مردم توصیه می‌کنیم دوز سوم واکسیناسیون را انجام دهند و آن را جدی بگیرند. توصیه ما حتی به واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال هم هست، به ویژه با توجه به بازگشایی حضوری مدارس که ممکن است سبب انتشار سویه جدید شود.

جماعتی در ادامه در خصوص دو داروی تازه تایید شده کرونا گفت: در چند روز گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا دو قرص درمان کرونا را تایید کرد؛ قرص‌های پکسلویید و مولنوپیراویر در کشور ما هم شرکت‌های داروسازی توانایی ساخت آن را دارند و حتی تعدادی از آن را ساختند و منتظر سازمان غذا و دارو هستند تا در اختیار مردم قرار دهند، اما همانطور که می‌دانید، کاربرد و استفاده این دارو‌ها برای افرادی است که در شروع بیماری هستند و علایم مختصر تا متوسطی دارند و همچنین بیماری زمینه‌ای دارند که ممکن است موجب تشدید بیماری در آن‌ها و بستری شان در بیمارستان شود، نه هر فردی که علائم بیماری را به صورت خفیف دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مصرف این دو دارو در ایران، گفت: پکسلویید تا ۷۰ درصد و مولنوپیراویر تا ۳۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری و بستری در بیمارستان جلوگیری کند و اگر در افرادی که ریسک تشدید بیماری را دارند، استفاده شود موثر خواهد بود. چند شرکت دارویی در کشور مولکول دو دارو را ساختند و به تعدادی هم ساخته‌اند و منتظر مطالعات هستند و فکر نمی‌کنم با توجه به تایید دارو در سازمان غذا و داروی آمریکا، مشکلی در تایید دارو در سازمان غذا و داروی ایران به وجود آید.

 



دبیر کمیته علمی در ادامه صحبت هایش درباره تاثیر دورهمی‌ها در انتشار سویه اومیکرون اظهار کرد: اگرچه گزارشاتی از دورهمی‌ها داشتیم، ولی معمولا با توجه به سیری که ویروس دارد اثرات آن هفته آینده مشخص می‌شود. در خیلی از کشور‌ها از جمله اتریش با انجام قرنطینه‌هایی به مدت سه هفته توانستند میزان مرگ و میر و بستری افراد را کاهش دهند و موفق هم بودند. در ایتالیا هم از چند روز قبل محدودیت در مجامع عمومی گذاشتند و ما هم پیشنهاد این محدودیت‌ها را دادیم.

وی افزود: تدابیر ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در مجامع و واکسیناسیون دوز سوم است. با توجه به اینکه کیت تشخیص اومیکرون در انستیو پاستور ایران ساخته شده و در اختیار استان‌ها قرار گرفته، ولی با توجه به اینکه معمولا مبتلایان جوان بودند و سیستم ایمنی قوی داشتند و واکسیناسیون انجام دادند شاید با تعداد بالای اومیکرون مواجه نبودیم. بر اساس مطالعات، تزریق دوز سوم حدود ۷۵ درصد در مقابل اومیکرون در بدن فرد ایمنی ایجاد می‌کند.



جماعتی در ادامه گفت: تدابیر ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت در مجامع و واکسیناسیون دوز سوم است و پروتکل‌های اولیه مان در شناسایی هم ارزیابی افراد بستری در بیمارستان‌ها بود که بر اساس تست‌ها به آن میزان مبتلا به اومیکرون شناسایی نکردیم.

او درباره تعداد مبتلایان به اومیکرون در ایران گفت: تا امروز تعدادی افراد مبتلا به اومیکرون گزارش شده است، اما با توجه به روند ادامه دار تست‌ها نمی‌توان تعداد دقیقی از مبتلایان اعلام کرد. ۹۰ درصد مبتلایان به اومیکرون سه علامت شاخص دارند؛ سرفه، گلودرد و تب. البته خیلی از افراد ممکن است فکر کنند دچار سرماخوردگی معمولی شدند که این امر هم بسته به بدن افراد و وجود یا عدم وجود بیماری زمینه‌ای متفاوت است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونادر ادامه افزود: ۹۰ درصد علائم این سویه سرفه، تب و گلودرد است و سایر علائم بر اساس فرد، سن او، بیماری زمینه‌ای و... متفاوت است که به صورت ضعف، کوفتگی، علائم عضلانی، سردرد و... بروز می‌یابد. اومیکرون علامت اختصاصی ندارد، اما اگر در جامعه‌ای سویه‌ای غالب شود علائم مشابه را هم منتسب به آن سویه می‌کنیم.
جماعتی درباره تغییر معیار رنگ بندی شهر‌های کشور نیز بیان کرد: در جلسه‌ای که با وزیر بهداشت داشتیم بر این موضوع تاکید شد و جلسه‌ای متخصصین آمار وزارت بهداشت داشتند و به این نتیجه رسیدند که معیار رنگ بندی باید تغییر کند و میزان افراد مبتلا بر اساس بحث بستری نسبت به دلتا باید ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر باشد تا نتیجه رنگ بندی جدید به دست آید، ولی این امر هنوز به صورت خام است و باید ببینیم رفتار ویروس چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا افرادی که واکسن سه دوزه پاستوکووک را تزریق کرده بودند اکنون با گذشت ۴ ماه از تزریق واکسن دز سومشان، لازم است برای تزریق دوز چهارم اقدام کنند یا خیر، تصریح کرد: خیلی از کشور‌ها در مورد دوز چهارم فعلا صحبتی نکردند و می‌گویند باید دو ماه بگذرد تا رفتار جهش جدید شناسایی شود و در عین حال بعد از تزریق دوز سوم سطح آنتی بادی بدن افراد به چه نحو خواهد بود و این موضوع نیاز به زمان دارد و سپس می‌توان درباره تزریق دوز چهارم قضاوت کرد و این امر در مورد واکسن پاستوکووک هم مصداق دارد.

جماعتی ادامه داد: مشخص شده است که انواع واکسن‌هایی که ما استفاده می‌کنیم اگر دوز سوم هم تزریق شود، در برابر اومیکرون موثر خواهد بود و ایمنی نسبتا خوبی ایجاد می‌کند. شاید بر نوع تزریق بحث باشد که واکسن‌هایی با پایه غیرفعال تزریق شود بهتر است دوز سوم با پلتفرم دیگری باشد و... این بحث وجود دارد، اما تغییر دوز سوم بیانگر این نیست که واکسن‌های قبلی واکسن خوبی نبودند. در مطالعاتی در آمریکا با واکسن‌های فایزر و مدرنا مشخص شد بعد از ۲۵ هفته کارایی این واکسن‌ها در برابر دلتا به زیر ۴۰ درصد رسیده است و در مورد اومیکرون کارایی ۱۰ درصد داشتند به همین دلیل توصیه به تزریق دوز سوم شده است که کارایی واکسن به بیش از ۷۵ درصد برسد.

او در ادامه گفت: این مسئله در مورد کشور ما هم با توجه واکسن‌های موجود، وجود دارد؛ بنابراین توصیه بر این است که هر واکسنی که تزریق کردند باز هم دز سوم تزریق شود که کارایی واکسن افزایش یابد تا در برابر سویه اومیکرون محافظت شوند. توصیه بر تزریق دوز سوم بر اساس در دسترس بودن واکسن اهمیت زیادی دارد و توصیه کشور‌ها و سازمان جهانی بهداشت بر اساس مطالعات انجام شده در کشور‌ها است که در کشور ما استرازنکا و پاستوکووک برای دوز سوم به عنوان واکسن متفاوت از پلتفرم اولیه توصیه می‌شود؛ البته باز هم در دسترس بودن واکسن اهمیت دارد و شعار ما همیشه این بوده که بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است.

 

خطر اوج گیری امیکرون در کشور


دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: تمام پیش‌بینی‌ها در مورد دوز سوم صورت گرفته است و تولیدات داخلی ما برای دوز سوم کفایت می‌کند. تمامی افراد بالای ۱۸ سال باید در چند هفته پیش رو برای دوز سوم اقدام کنند تا ایمنی کافی در بدنشان به وجود آید. با توجه به اینکه اومیکرون در کشور‌های دیگر به سوش غالب بدل شده، امیدواریم در چند هفته آینده اطلاعات کافی به دست آوریم تا سیستم خود را تنظیم کنیم، ولی از آنجایی که نمی‌توانیم معطل بمانیم باید تمام احتیاطات لازم را انجام دهیم تا جان کسی در خطر نباشد.
منبع: تابناک

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.