کد خبر: ۳۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
بر اساس قوانین مالیات بر خانه‌های خالی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، «هر خانه‌ای که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال مالیاتی خالی باشد، مشمول دریافت مالیات است»

مخاطب 24- هادی عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از ارسال اطلاعات بیش از ۴۰هزار خانه خالی جدید به سازمان امور مالیاتی خبر داد.

به گفته هادی عباسی در مرحله اول نیز اطلاعات ۱۹هزار و ۲۹۰ خانه خالی برای سال مالیاتی در سال ۱۴۰۱ معرفی شده بود.

عباسی همچنین اعلام کرده است: «از ابتدای امسال درمجموع ۵۹هزار و ۵۰۳ واحد مسکونی خالی بر اساس سامانه املاک و اسکان طی دو نوبت به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.»

بر اساس قوانین مالیات بر خانه‌های خالی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، «هر خانه‌ای که بیش از ۱۲۰ روز در یک سال مالیاتی خالی باشد، مشمول دریافت مالیات است».

معاون وزیر راه همچنین به مالکان هشدار داده است که طبق قوانین مالیاتی تمام مالکان و مستاجران موظف به ثبت اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان‌اند تا این منازل به‌عنوان خانه‌های خالی قلمداد نشود.

آمار ارائه‌شده از سوی معاون وزیر راه در شرایطی عنوان شده است که پیش‌تر در سال ۱۳۹۹ به هنگام معرفی ۱۰۹ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی‌شده از سوی وزارت راه دولت قبل، سازمان امور مالیاتی مدعی شده بود در این فهرست ابهاماتی به چشم می‌خورد و بر اساس بررسی‌ها تنها دو درصد از این واحد‌های معرفی‌شده خالی از سکنه بوده‌اند. این موضوع در آن زمان با اعتراض معاون وقت وزارت راه مواجه شد و محمود محمودزاده اعلام کرده بود سازمان امور مالیاتی باید اعلام کند بر اساس چه روشی چنین ادعایی دارد.

اگرچه دولت سیزدهم با ادعای افزایش نظارت بر خانه‌های خالی، اعمال مالیات بر این واحد‌ها را راهکاری برای حذف دلالی در بازار مسکن و کاهش بحران تورم در بخش اجاره مسکن عنوان کرده بود، براساس آخرین آمار‌ها میزان مالیات دریافتی از میزان درنظر گرفته‌شده از سوی دولت تفاوت چشمگیری داشته است.

۲۶ آذرماه سال ۱۴۰۲ مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: «واحد‌های مسکونی خالی برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۶۶هزار واحد بوده است که برای این واحد‌ها در مجموع ۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات محاسبه شد که تا اواسط ماه آینده به مودیان ابلاغ می‌شود.»


بیشتر بخوانید


آمار منازل خالی به گفته کارشناسان مسکن با واقعیت موجود در بازار، به‌ویژه در کلان‌شهر‌ها همخوانی ندارد.

رستم قاسمی، وزیر پیشین راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی، اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود با وجود در دسترس نبودن آمار قطعی خانه‌های خالی می‌توان این برآورد را داشت که تعداد این خانه‌ها بیش از ۲میلیون واحد است، آماری که حتی نزدیک به میزان واحد‌های شناسایی‌شده برای دریافت مالیات نیز نیست و ابهام در نحوه شناسایی واحد‌های ملزم به پرداخت مالیات را افزایش داده است.

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی در سال آینده نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی در شهر تهران و سایر شهر‌های با بیش از ۱۰۰هزار نفر جمعیت در دو بخش دارندگان یک تا پنج واحد و بیش از ۵ واحد محاسبه خواهد شد که برای گروه اول سال نخست ۶ برابر ارزش اجاری ملک، سال دوم ۱۲ برابر ارزش اجاری ملک و سال سوم ۱۸ برابر ارزش اجاری ملک خواهد بود.

همچنین ضریب مالیاتی برای دارندگان بیش از پنج واحد نیز در سال اول ۱۲ برابر ارزش اجاری املاک، سال دوم ۲۴ برابر ارزش اجاری املاک و سال سوم ۳۶ برابر ارزش اجاری املاک خواهد بود. درعین‌حال جریمه دیرکرد پرداخت مالیات نیز به‌ازای هر ماه ۲.۵ درصد است که به مبلغ مالیات افزوده خواهد شد.

با وجود این، دست‌کم براساس ایده دولت مبنی‌بر مدیریت بحران حاکم بر بازار اجاره مسکن از طریق اعمال مالیات بر خانه‌های خالی، می‌توان گفت طرح دولت نه‌تن‌ها در این زمینه شکست خورده که به نظر در شناسایی خانه‌های خالی نیز ناتوان بوده است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: خانه خالی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مادر مقتول از مجازات شوهرش گذشت title
مردی که متهم است دختر جوانش را با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده بزودی در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه می‌شود.
بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت title
برنارد هیل بازیگر سینما که بیشتر برای بازی در فیلم‌های تایتانیک و ارباب حلقه‌ها شناخته شده بود در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
کیک تولد سعید حدادیان title
عکسی از تولد حاج سعید حدادیان مداح اهل بیت (ع) را مشاهده می‌کنید.
دختر می خواهی بخری یا پسر؟ title
پسر حدود ۵۰‌میلیون تومان، دختر حدود ۷۰ تا ۸۰‌میلیون تومان. قیمت کودک و نوزاد خیلی متفاوت است. نوزاد‌ها از کودکان گران‌تر هستند؛ آن هم اگر نوزاد دختر باشد. خرید و فروش نوزاد می‌کنند؛ آن هم به‌طور حرفه‌ای. چت می‌کنند و شماره می‌دهند، ارسال چند تا عکس، واریز پول و در آخر تحویل نوزاد.
افعی تهران به معلم‌ها نیش زد و توقیف شد! title
در پی توهین به شأن و جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانس‌های سریال «افعی تهران» برای عوامل ساخت آن پرونده قضایی تشکیل شد.
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.