مخاطب 24- با بررسی وضعیت بازار خودرو دو کشور قطر و ایران و بررسی قیمتها، متوجه تفاوت فاحشی میشویم؛ بهطوریکه گفته میشود قیمت برخی خودروهای خارجی که در ایران به فروش میرسند، ۶ برابر بیشتر از قیمت تمام شده در بازار قطر است.
بارها توسط مسئولان و برخی کارشناسان گفته شد که واردات خودرو میتواند قیمتها را در بازار ایران بشکند؛ اما سوال اینجاست که آیا توان شکستن این ۶ برابر تفاوت قیمت را دارد؟ آیا واردات خودرو آن هم بهصورت خیلی محدود میتواند این قیمتها را تا حد محسوس در حد قیمت خودرو در کشورهای حاشیه خلیج فارس کاهش دهد؟
بنا بر قانون تصویب شده در سال ۱۳۹۷، وورد خودروهای جدید خارجی به کشور ممنوع شد. این خودروها قیمت بسیار زیادی داشتند، چون تقاضا در داخل کشور زیاد بود، ولی عرضهای انجام نمیشد. به همین دلیل خودروهای وارداتی موجود در بازار ایران با قیمتهای سرسامآوری به فروش میرسیدند؛ خودروهایی که شاید در دیگر کشورها چندان طرفدار نداشتند، چون دیگر چند سالی بود که از تولید آنها گذشته بود.
حال چرا قیمت خودرو در قطر به قیمت بازارهای اروپایی خیلی نزدیک است؟ جوابش مشخص است. کشور قطر با توجه به جمعیت کم و سرمایههای مادی فراوان از جمله نفت و صادرات آن به کشورهای اروپایی توانسته است سرمایه خوبی از این تجارت کسب کند. به همین دلیلی هم خودروسازهای خارجی تمایل زیادی به فروش خودروهای خود حتی با قیمتهای مناسبتر به قطر دارند.
گفتنی است تفاوت قیمت ۶ برابری فقط در برخی خودروها مشاهده میشود و در برخی دیگر هم تفاوت قیمت بسیار کمتر است.
حال این تفاوت قیمت در چیست؟ کلا خودروهای خارجی به بازار ایران در دو وضعیت قرار میگیرند: ۱- خودروهایی که وارداتشان ممنوع است، ولی بهصورت محدود در بازار وجود دارند یا به صورت محدود توسط شرکتها وارد شدهاند. ۲- خودروهای خارجی چینی که بهصورت مونتاژی در تیراژ نسبتا زیاد در بازار وجود دارند. با بررسی این دو وضعیت مشخص میشود که خودروهای وضعیت ۱ بهدلیل ممنوعیت واردات و هزینههای زیاد واردات مثل حمل و نقل و غیره، اصلیترین متهم تفاوتهای زیاد قیمتها در بازار ایران و قطر محسوب میشوند. ولی خودروهای وضعیت ۲ چون در ایران با تیراژ بالا مونتاژ میشوند، در مقایسه با نسخه اصلی خودروها در بازار قطر تفاوت قیمتی چندانی ندارند. البته در این مورد هم باز خودروهایی هستند که با نسخه مونتاژیشان اختلاف قیمت زیادی دارند.
برای مثال خودرو هیوندای سانتافه 2020 که وارداتش ممنوع شده بود و بهصورت محدود در کشور وجود دارد، تفاوت قیمت حدود شش برابری نسبت به بازار قطر دارد. اما خودروهایی مانند چری اومودا ۵ که همان فونیکس FX در داخل کشور است، وضعیتی مانند سانتافه ندارد. نسخه 1.5 لیتری این خودرو در قطر حدود یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که نسخه 1.6 لیتری این خودرو در ایران با قیمت حدود یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان فروخته میشود.
همچنین تویاتا کرولا که اخیرا توسط یکی از شرکتهای وارد کننده خودرو به ایران وارد شده است، بنا بر تخمینها حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت؛ در حالی که همین خودرو را در قطر میتوان با قیمت حدود ۱ میلیارد تومان خریداری کرد.
بهطور کلی میتوان گفت علت اصلی این تفاوت قیمت بسیار زیاد در بازار ایران و قطر، ممنوعیت واردات خودرو یا در صورت امکان واردات، مالیاتها و تعرفههای گمرکی سنگین است. احتساب این هزینههای جانبی باعث شده است تفاوت قیمت خودرو در بازار ایران و قطر از ۲ تا ۱۰ برابر باشد. امیدواریم دولت با کاهش هزینههای واردات خودرو و وارد کردن تعداد بیشتری از خودروهای خارجی، به کاهش قیمت این خودروها کمک کند.
منبع: گجت نیوز