کد خبر: ۳۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
خودروهای وارداتی اقتصادی نیستند؛
به گفته یک کارشناس خودرو خودرو‌هایی که اخیرا به کشور وارد شده‌اند به هیچ وجه اقتصادی نیستند و با وعده دولت در واردات این کالا همخوانی ندارد.

مخاطب 24- به گفته یک کارشناس خودرو واردات خودروی خارجی به ایران غیرممکن است و هدف دولت از انتشار خبر واردات این خودروها تنها کنترل قیمت‌ها در بازار بوده است، بر همین اساس خودروهایی که اخیرا به کشور وارد شده‌اند نیز به هیچ وجه اقتصادی نیستند و با وعده دولت در واردات این کالا همخوانی ندارد.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو از اشتباه بودن سیاست واردات خودروهای اقتصادی گفت و توضیح داد: ایده خودروی اقتصادی وارداتی در ایران از اساس اشتباه است، زیرا ارزش هر دلار در ایران به ۵۰ هزار تومان رسیده و بنابراین و با در نظر گرفتن تعرفه‌ها و عوارضی که بر واردات خودرو وضع می‌شود، هیچ خودروی خارجی که کم‌ترین استانداردها را داشته باشد نمی‌‌تواند با نرخ اقتصادی در ایران عرضه شود.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

او افزود: به‌ویژه پس از شیوع کرونا و در پی جنگ روسیه و اوکراین تورمی در اقتصاد دنیا شکل گرفت که متاثر از آن خودرویی با نرخ کمتر از ۱۵ هزار دلار تولید نمی‌شود، این رقم برابر با ۷۵۰ میلیون تومان است با احتساب هزینه‌های عوارض نرخ چنین خودرویی در کشور از یک میلیارد تومان بالاتر می‌رود و در نتیجه خودروی اقتصادی محسوب نمی‌شود.

صدرایی تصریح کرد: مسئله دیگری که در مورد واردات خودرو به ایران وجود دارد تحریم بودن ایران است، با وجود تحریم‌ها ایران نمی‌تواند به صورت انبوه از نمایندگی شرکت‌های خارجی خودرو بخرد و باید از طریق کشورهای واسط اقدام به خرید کند. ۷۰ درصد از خودروهای وارداتی هم از مبدا چین به ایران می‌آیند.

این کارشناس خودرو در ادامه خاطرنشان کرد: تا به الان شمار خودروهای وارداتی از ۶۰۰۰ دستگاه بیشتر نشده زیرا علاوه بر موارد یادشده، شرکت‌ها در واردات خودرو با محدودیت ارزی هم رو‌به‌رو هستند.

او در ادامه سیاست دولت در برابر واردات خودرو را دوگانه و متناقض خواند و گفت: دولت از یک سو از از واردات خودرو خبر می‌دهد و از سوی دیگر جریان واردات را پیش نمی‌برد.

صدرایی اضافه کرد: واردات خودرو از سوی دولت بیشتر یک جریان خبری است تا واقعیت عملی؛ دولت با در دست گرفتن کنترل نرخ در بازار خودرو می‌خواهد جو روانی بازار را با خبرسازی کنترل کند؛ همان‌گونه که در خبرسازی درباره واردات خودروهای دست‌دوم رفتار کرد. خبر واردات خودروهای دست‌دوم ماه‌ها پیش منتشر شد اما تاکنون حتی یک خودرو از این نوع هم به کشوارد وارد نشده است.

منبع: تیتر کوتاه

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.