تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
بر اساس مصاحبه با ۱۰ دانشمند و مدیر شرکت، پیشرفت‌های درمانی آلزایمر که پروتئین‌های سمی را از مغز حذف می‌کند، علاقه به واکسن برای درمان این بیماری غارت‌کننده حافظه را احیا کرده است. بدین صورت به طور بالقوه گزینه‌ای ارزان‌تر و آسان‌تر برای درمان میلیون‌ها نفر ارائه شده است.

مخاطب 24- بررسی پایگاه داده ClinicalTrials.gov دولت ایالات متحده نشان داد که آزمایش‌های بالینی برای حداقل هفت واکسن آلزایمر در حال انجام یا تکمیل است. این آزمایش2ها برای مهار سیستم ایمنی برای خلاصی مغز از پروتئین‌های مرتبط با بیماری بتا آمیلوئید یا تاو طراحی شده‌اند.

علاقه مجدد به واکسن های آلزایمر به دنبال اولین تلاش امیدوارکننده در بیش از ۲۰ سال پیش صورت می گیرد. این تلاش ها پس از مطالعه ۶ درصد از داوطلبان مبتلا به التهاب مغزی تهدید کننده زندگی موسوم به مننژوانسفالیت رها شد.

سپس محققان به مسیر ایمن‌تری روی آوردند و آنتی‌بادی‌های بسیار هدفمند ساخت بشر را به بیماران تزریق کردند که دستگاه ایمنی بدن را پشت سر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید

شرکت های Eisai و Biogen به تازگی واکسن Leqembi و شرکت Eli Lilly، واکسن donanemab را راه اندازی کرده اند، که اکنون تحت بررسی نظارتی ایالات متحده است. این دو، روش های درمانی هستند که این دیدگاه را تقویت کردند که حذف آمیلوئید کلید مبارزه با آلزایمر در افراد است. موفقیت در مبارزه با بیماری در مراحل اولیه به دنبال سال‌ها شکست بود که باعث شد بسیاری از کارشناسان نظریه آمیلوئید را زیر سوال ببرند.

دانشمندان، از جمله Vaxxinity ، AC Immune و Prothena، بر این باورند که اکنون متوجه شده‌اند که اولین واکسن ها چه اشتباهی داشته است و در حال آزمایش واکسن‌هایی هستند که امیدوارند پاسخ ایمنی را بدون ایجاد التهاب اضافی تحریک کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده دو وضعیت سریع را اعلام کرده است که باید بررسی این واکسن‌ها را سرعت بخشد.

دکتر ریسا اسپرلینگ، محقق آلزایمر در Mass General Brigham در بوستون، گفت که معتقد است واکسن ها نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا محققان به دنبال پیشگیری از آلزایمر هستند. "من بسیار مشتاقم که اینجا مسیری است که باید برویم."

اسپرلینگ در حال هدایت آزمایشی بر روی افرادی که از نظر شناختی عادی هستند با پروتئین های آلزایمر در مغز است. او در حال بررسی واکسن هایی برای مطالعه بعدی خود بر روی افراد بدون علامت با پروتئین آلزایمر در خون آنها است. اما برای ثبت در اسکن مغز کافی نیست.

واکسن‌های آلزایمر هنوز در مراحل اولیه هستند و برای نشان دادن کارآمدی خود به آزمایش‌های بزرگ و طولانی نیاز دارند.

با این حال، واکسنی که هر سه ماه یک بار یا دو بار در سال تجویز می‌شود، می‌تواند جایگزین تزریق‌های گران‌قیمت دو بار ماهانه Leqembi باشد و دسترسی را در بین ۳۹ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر در سراسر جهان گسترش دهد.

دکتر والتر کوروشتز، مدیر بخش اختلالات عصبی مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، گفت: "آنها می توانند در سراسر جهان گسترش یابند و آنقدر گران نیستند."

"دروازه‌ها باز شده‌اند"

دسترسی  به Vaxxinityns ممکن است طولانی تر باشد، زیرا قبلاً یک آزمایش کوچک فاز۲ از واکسن خود، UB-311 را تکمیل کرده است. می می هو، مدیر اجرایی گفت: "موفقیت لکامبی یک فرضیه طولانی مدت مورد سوال را تایید کرد."

او در مورد توانایی لکامبی در کند کردن زوال شناختی گفت: "آنچه که ما می دانیم این است که اگر برخی از اشکال بد آمیلوئید را حذف کنیم، تأثیری در نتایج بالینی خواهیم دید و این شگفت انگیز است."

داده‌های آزمایش فاز 2 Vaxxinity روی ۴۳ داوطلب در تایوان که در ماه اوت منتشر شد، نشان داد که این واکسن پس از ۷۸ هفته بی‌خطر و قابل تحمل بود و تقریباً همه شرکت‌کنندگان پاسخ آنتی‌بادی تولید کردند. هیچ موردی از تورم مغزی وجود نداشت، اما 14٪ دچار خونریزی مغزی شدند که یک عارضه جانبی در درمان های تزریق شده رایج است.

هو گفت که "Vaxxinity به دنبال شریکی برای کمک به تامین مالی یک آزمایش بزرگتر تایید کننده بوده است، اما در چند سال گذشته وضعیت را "بسیار دل سرد کننده" یافته است." وی با تایید (Leqembi) گفت: "دروازه‌ها باز شده است، و اشتیاق بسیار بیشتر و سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری وجود دارد.»

چه اشتباهی پیش آمد؟

اولین واکسن آلزایمر نشانه‌های سودمندی را نشان داد، اما همچنین باعث واکنش خارج از کنترل سلول‌های T سیستم ایمنی شد. این سلول های ایمنی تنها قرار بود سلول‌های آلوده را از بین ببرند.

بیشتر واکسن های جدیدتر سلول های B را هدف قرار می دهند. این سلول ها، سلول هایی ایمنی هستند که آنتی بادی تولید می کنند.

دکتر مایکل رفیعی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گفت واکسن AC Immune فقط سلول های B را فعال می کند.

در یک کارآزمایی فاز ۱ به رهبری رفیعی، واکسن AC هیچ گونه مننگوآنسفالیت ایجاد نکرد، اما تنها در زیر مجموعه‌ای از شرکت‌کنندگان پاسخ ایمنی ایجاد کردند. این شرکت اکنون در حال آزمایش یک نسخه فرمول بندی شده جدید است.

مدیر عامل AC Immune Andrea Pfiefer پیشنهاد کرد که پاسخ ایمنی پایدار به واکسن آن در برخی از بیماران (عدم تورم یا خونریزی مغزی را که با آنتی بادی های مونوکلونال مانند Leqembi مشاهده می شود)، توضیح می دهد که پس از هر تزریق به اوج خود می رسد. انتظار می رود داده های بیشتری در نیمه اول سال 2024 وجود داشته باشد.

AC همچنین با شرکت جانسون اند جانسون بر روی واکسنی که تاو (پروتئین سمی آلزایمر مرتبط با مرگ سلول های مغزی را هدف قرار می دهد)، همکاری می کند.

واکسنProthena  که یک دهه پیش از شرکتی تولید شد که اولین واکسن را توسعه داد، سال آینده امیدوار است آزمایش واکسنی را آغاز کند که هم آمیلوئید بتا و هم تاو را با هدف پیشگیری از آلزایمر هدف قرار می دهد.

پروتنا همچنین دارای یک آنتی بادی ضد آمیلوئید در آزمایشات فاز ۱ و یک آنتی بادی ضد تاو دارای مجوز به Bristol Myers Squibb است.

Gene Kinney مدیر عامل Prothena گفت واکسن این شرکت سطوح بالایی از آنتی بادی های بالغ را تولید می کند. او گفت که ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی برای چنین واکسن هایی حیاتی است. زیرا معمولاً به افراد مسن با سیستم ایمنی ضعیف تر داده می شود.

او واکسن ها را برای افراد مبتلا به آلزایمر پیش علامتی ایده آل می داند. "کاری که می خواهید انجام دهید این است که در وهله اول از بروز بیماری جلوگیری کنید."

منبع: رویترز

ترجمه: سلیم حیدری

برچسب ها: آلزایمر واکسن
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
فیلیمو سریال «حشاشین» را حذف کرد title
پلتفرم «فیلیمو» با گذشت دو روز از ابلاغیه شورای مجوز ساترا مبنی بر ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» به پخش این سریال ادامه می‌داد که سر انجام شامگاه ۱۰ اردیبهشت پخش این سریال را متوقف و از خروجی خود حذف کرد.
کشف میلیارد‌ها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول title
بررسی‌های قضایی درباره انگیزه متهم و افشای زوایای پنهان این پرونده جنایی آغاز و مشخص شد که حادثه مذکور در بولوار امامیه منطقه قاسم‌آباد رخ داده است.
مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است title
رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.
داریوش کاردان: تلویزیون نمی‌بینم، رادیو هم گوش نمی‌دهم title
داریوش کاردان: به همین منظور هم از سال‌ها پیش و به طور ضمنی چندین بار اخطار دادم که این فاصله بین یک طنز فاخر با سطح سلیقه مردم در حال افزایش است و طنز ما روزی به جایی خواهد رسید که اول کوچه بازاری و بعد هم مبتذل شود. من اصلا این فضا را بلد نیستم، نه این که بگویم بد است، شاید هم این طنز‌ها لازم باشد، اما من بلد نیستم. اگر هم بلد باشم حاضر نیستم وارد این فضا شوم
حضور بیش از ۴۰ میلیون نفر ایرانی در اینستا! title
گزارش‌های غیررسمی می‌گویند بیش از ۴۰ میلیون ایرانی کاربر اینستاگرام هستند و این شبکه، پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.