کد خبر: ۳۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
وجود سرب در شیرآلات ایرانی ۱۰ برابر حد مجاز جهانی؛
چرا سرطان میگیریم؟ این سوالی است که ممکن است هر فردی بپرسد که جواب آن هم مشخص است. عواملی مانند سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکل، رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک و فعالیت بدنی و. از عوامل تاثیرگذار بر ابتلا به این بیماری است. ولی این همه ماجرا نیست.

مخاطب 24-  یکی از عوامل موثر و مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد سرب است .حتما درباره آن شنیده‌اید مثلا غلظت سرب در هوا که از عوامل تاثیرگذار بر ابتلا به این بیماری است. سربی که حتی به جنین در رحم مادر رحم نمی‌کند و با عبور از جفت روی او اثرات منفی به جا می‌گذارد.

بنابرگزارش سازمان بهداشت جهانی قرار گرفتن در معرض سرب باعث کمخونی، فشارخون بالا، نارسایی کلیوی، سمیت ایمنی و سمیت اندام های تولید مثل می شود. اثرات عصبی و رفتاری سرب غیر قابل برگشت است.

کودکان خردسال در برابر اثرات سمی سرب آسیب پذیر هستند و سرب می تواند اثرات نامطلوب عمیق و دائمی بر سلامت، به ویژه بر رشد مغز و سیستم عصبی آنها داشته باشند. قرار گرفتن زنان باردار در معرض سطوح بالای سرب می تواند باعث سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود.

منابع دیگری هم برای آلودگی با این فلز خطرناک در اطراف ما وجود دارد.بسیاری از ابزار و لوازمی که در خانه و محل کار با آنها سر و کار داریم،حاوی سرب هستند. یکی از آنها همین شیرآلاتی است که در همه خانه ها وجود دارد.

جنس بدنه شیرآلات بهداشتی در ایران، آلیاژ برنج است که این آلیاژ، ترکیبی از مس و روی و ماده سرطانزای سرب است. طبق استاندارد جهانی مصرف سرب در بدنه شیرآلات بهداشتی ساختمان(آشپزخانه و حمام و توالت و روشویی) ممنوع است یعنی میزان سرب باید 0 درصد یا نزدیک 0 درصد(یعنی 25 صدم درصد) باشد.

در سال 2011 کنگره ایالات متحده قانون کاهش سرب در اب آشامیدنی RLDWA را تصویب کرد که در آن کاهش حداکثر محتوای سرب در محصولات لوله‌کشی (مانند لوله‌ها، اتصالات لوله‌کشی و وسایل) از 8 درصد اصلاح و به 2 دهم درصد کاهش پیدا کرد . البته این قانون بعدتر شیرهای آتش نشانی را مستثنی کرد چرا که مصرف خانگی نداشتند.

این درحالیست که طبق جدول شماره 3 واقع در صفحه 7 استاندراد ملی اجباری شماره 6679 سازمان استاندارد ایران، وجود 2.5 درصد سرب در شیرآلات، مورد تایید این نهاد است!یعنی ده برابر حد مجاز.

این شیرآلات حاوی سرب بعد از گرفتن نشان استاندارد، مجوز تولید از دیگر نهادهای دولتی یعنی وزارت صنعت، معدن تجارت میگیرند. بدین ترتیب یکی از عوامل موثر بر سرطان که همان سرب است با تایید نهادهایی مثل اداره استاندارد که باید حافظ سلامت مردم باشد و مدام در حال بروزرسانی اطلاعات و استانداردهای خود از سوی نهادهای علمی باشند به راحتی وارد خانه های مردم میشود.استانداردی که از سال 1390 تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته است.

طبق بررسی های انجام گرفته توسط سلامت نیوز در شیرآلات موجود در بازار ایران تقریبا هیچ کدام از این صنایع استاندارد اصلی جهانی که زیر 0/25 درصد است را رعایت نمیکنند و با اتکا بر همین استاندارد از رده خارج کشورمان نسبت به تولید یا واردات این ابزار مهم در خانه اقدام میکنند.

آیا وقتش نرسیده که پس از نزدیک به 12 سال سازمان ملی استاندارد تغییراتی در استاندارد ملی اجباری شماره 6679 ایجاد کند؟آیا اساسا وظیفه این سازمان ایجاد و بروزرسانی این استانداردها نیست .

این تاخیر در بروزرسانی استاندارد که به قیمت جان بسیاری از هموطنان تمام شده چگونه توجیه می شود؟

 

منبع: بهداشت نیوز

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ازدواج یک بازیگر و مجری ایرانی! title
شیدا خلیق بازیگر مشهور ایرانی عکس‌هایی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و خبر ازدواجش را داد.
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.