کد خبر: ۲۷۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۲
مهاجران به ایران رسیدند؛
پرندگان مهاجر دسته دسته به تالاب‌های ایران می‌رسند تا زمستان دیگری را سپری کنند. با اینکه چند سالی است مجوز شکار پرنده به کسی داده نشده است، تعداد زیادی از آن‌ها راهی سفره‌ها و کلکسیون‌های شخصی می‌شوند.

مخاطب 24- با سرد شدن هوا دسته دسته پرندگان مهاجر از عرض‌های شمالی راهی ایران می‌شوند. بیش از ۷۰ درصد از پرنده‌ها در ایران مهاجرند و از کریدورهای پروازی خود را از شمال به جنوب می‌رسانند و هر ساله از همین راه‌ها باز می‌گردند. نحوه حفاظت از این پرندگان در عرض‌های شمالی‌تر ایران یعنی تالاب‌های ساحلی از خلیج گرگان تا  عرض‌های جنوبی‌تر در شادگان و میناب یکسان است. آنها در برابر شکارچیان بی‌دفاعند.  

مهاجران به ایران رسیدند | شکل حفاظت از پرنده ها را عوض کنیدحواصیل

دی ماه سرشماری می کنیم 

تورج صادقی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان: هرگونه شکار و زنده‌گیری پرندگان مهاجر به هر روشی تخلف محسوب می‌شود. قراولان پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و زیستگاه‌های استان گیلان وارد شدند.  شمارش پرندگان در تالاب‌های استان هنوز شروع نشده است. این مهم در دی ماه و بهمن ماه انجام می‌شود. این گونه‌ها شامل خوتکای ابروسفید، نوک پهن، اکراس سیاه، بلدرچین و انواع یلوه‌ها هستند. ورود این پرندگان نشانگر آغاز مهاجرت گسترده سایر پرندگان است. یگان حفاظت اداره  کل حفاظت محیط زیست استان در تمام مناطق تحت مدیریت نسبت به انجام گشت‌ها و پایش‌های مستمر اقدام می‌کند.

آبچیلکآبچیلک

۹۰ گونه مهاجر راهی میقان می شوند

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:  هر ساله از اواسط مهرماه، تالاب میقان میزبانی خود را از پرندگان مهاجر آغاز می‌کند. پرندگانی همچون چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، چوب پا، غاز خاکستری، هوبره، آنقوت، حواسیل و اردک سر سبز را از جمله مهمترین پرندگان مهمان تالاب میقان اراک هستند.   تالاب میقان زیستگاه ۲۰۸ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شود. تا پایان آبان بیشترین مهاجرت پرندگان در تالاب میقان اراک انجام می‌گیرد که جمعیت پرندگان مهاجر به بیش از ۱۶ هزار قطعه هم می‌رسد. تالاب میقان اراک در زمستان‌ها با احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان روبرو است و هر ساله سعی می‌شود پیش از وقوع بیماری و با در نظر گرفتن احتمالات، آمادگی لازم برای مواجهه با بیماری وجود داشته باشد و امسال نیز مانند سال‌های گذشته سعی شد تجهیزات انفرادی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تهیه شود.

مهاجران به ایران رسیدند | شکل حفاظت از پرنده ها را عوض کنیدآنقوت

پذیرایی از پرنده های مهاجر تا بهار سال بعد

علی بیانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن: بنا بر مشاهدات  میدانی انجام شده، در حال حاضر دسته‌هایی از پرندگانی همچون آب‌چلیک‌ها، باکلان‌ها و حواصیل‌ها به خلیج گرگان و نوار ساحلی بندر ترکمن  وارد شدند. با توجه به این‌که پهنه آبی خلیج گرگان، نوار ساحلی و برخی آب بندان‌های منطقه در این زمان از سال به خاطر وجود حشره‌ها و پلانگتون‌ها شرایط تغذیه‌ای مناسبی دارند و پناهگاه و زیستگاه مناسبی برای پرندگان هستند.  در بخش‌هایی از خلیج گرگان و نوار ساحلی شهرستان هم با توجه به این‌که سواحل امنی برای کاکایی‌ها و پرستوهای دریایی است جمعیت خوبی از پرنده‌های مهاجر مستقر شده است.  انواع مرغابی، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک‌ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه‌های پرندگان مهاجری هستند که نیمی از سال را در زیستگاه‌های آبی منطقه ساکن می‌شوند. این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب‌های استان می‌مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می‌کنند.

مهاجران به ایران رسیدند | شکل حفاظت از پرنده ها را عوض کنیدچنگر

حفاظت از مسیر مهاجرت

ایمان ابراهیمی مدیر انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم: مدل حفاظت از پرندگان در کشور به مانند حفاظت از پستاندارن علفخواری است که از قدیم ارزش شکار شدن داشته‌اند. دلیل آن هم به تفکری در گذشته بر می‌گردد. زمانی که در دوران قاجار مکان‌هایی که جمعیت شکار بیشتری داشت، برای قرق‌های اختصاصی پادشاهان به منظور افزایش جمعیت شکار ایجاد شد و همان تفکر در زمان پهلوی نیز ادامه پیدا کرد. زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست نیز تشکیل شد هدف، حفاظت از همان مناطقی بود که ارزش قرق کردن داشت و علاوه بر حفاظت از چارپایان، امکان توسعه معدن و برداشت گیاه و ... نیز از این مناطق سلب شد. این روش اگرجه برای حفاظت از پستاندارن موفق بوده ولی برای حفاظت از پرندگان اصلا کارآمد نبوده است. با وجود گذشت ۵۰ سال از شروع حفاظت از حیات وحش، می‌بینیم که حفاظت از پرندگان اصلا موفق نبوده و جمعیت آنها رو به کاهش است.  پستانداران علف‌خوار عموما بومی مناطق هستند و تمام طول سال را در آن مناطق سپری می‌کنند و مهاجرت در آنها بسیار کوتاه است. این در حالی است که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از ۷۰ درصد پرندگانمان مهاجر فصلی هستند و عمده برنامه‌های حفاظتی درمورد پرندگان مهاجری است که در تالابها زمستانپ گذرانی می‌کنند. چطور می‌توان از پرنده ای که مهاجرت سالیانه‌اش بیش از ۴ هزار کیلومتر است، فقط در نقاطی مثل تالابها و آبگیرها حفاظت کنیم. ما مسیر مهاجرت را به طور کلی رها کرده‌ایم ضمن اینکه حتی گونه پرندگان مهاجری که امروز در تالابها می‌بینیم با پرندگان دو هفته بعد کاملا فرق می‌کند. حفاظت از پرندگان باید دینامیک و سیار باشد.  ما زمانی در حفاظت پرندگان موفق عمل خواهیم کرد که علاوه بر مناطق ثابت و همیشگی، بلکه از مسیر مهاجرت حفاظت کنیم. مدل حفاظت در روش «حفاظت از مسیر» سخت‌تر نیست فقط مدل متفاوت‌تری است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
بالاخره هر روز قهوه بخوریم یا نه؟ title
اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید و به این فکر می‌کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می‌آورد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.