کد خبر: ۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
«عبدالرضا فرجی راد» در گفت‌وگو با «مخاطب ۲۴» مطرح کرد؛
سفیر پیشین ایران در نروژ:اگر مذاکرات آژانس به نتیجه‌ نرسد غیر از قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر می‌شود پرونده از آژانس به شورای امنیت می‌رود و مکانیسم ماشه به حرکت در خواهد آمد.

ایران هیچ فرصت دیگری در مذاکرات ندارد

مخاطب ۲۴- مهرداد صداقت - تا ساعتی دیگر دور هفتم مذاکرات احیای برجام یا آن‌طور که تیم جدید مذاکره کننده ایرانی اصرار دارد آن‌را «مذاکرات رفع تحریم» بخواند، آغاز خواهد شد. گفت‎وگو‌هایی که تصویری نه چندان روشن پیش‌روی کارشناسان برنامه هسته‌ای ایران قرار داده و همه منتظرند ببینند تیم جدید ایرانی با چه رویکردی قرار است پای میز مذاکرات بنشیند.مارتن نهایی مذاکرات برای بسیاری از کارشناسان به ایستگاه آخر رسیده است و تنها چندساعت باقی مانده که ایا ایران می‌تواند از فیلتر مذاکرات با توجه به گزارش مدیر کل آزانس هسته ایی رد بشود یا خیر؟

«عبدالرصا فرجی راد»، سفیر سابق ایران و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت گو با «مخاطب ۲۴ » درباره گزارش ارائه شده گروسی از بازدید سایت‌های ایران به شورای حکام گفت:«متاسفانه خروجی بازدید گروسی خیلی مثبت نبوده بخاطر همین موضوع اسلامی رییس آژانس هسته ایی به وین سفر کرد تا مذاکراتی با گروسی داشته باشد.»

وی ادامه داد:«با توجه به سفری که اسلامی به وین داشت می‌توان قلمداد کرد که یک مذاکرات پنهان نیز پشت مذاکرات آژانس هست. با توجه به گزارشی که گروسی صادر کرد ایران مورد مواخذه قرار نگرفت و شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نکرد بایستی در مذاکرات وین این موضوع حل شود و اجازه دهند بازرسان مجددا به این موضوع ورود کنند.»


بیشتر بخوانید: باقری‌کنی: تحریم‌ها لغو نشود مذاکرات شکست می‌خورد


سفیر پیشین در نروژ تصریح کرد: «نماینده آمریکا در شورای حکام عنوان کرده اگر ایران در مذاکرات وین در ارتباط با مسائل آژانس کوتاهی کند حتما تقاضای جلسه فوق العاده خواهیم داد و علیه ایران قطعنامه صادر خواهد شد. باتوجه به اینکه در حال حاضر همزمان در وین مذاکرات برجام و آژانس برگزار می‌شود می‌توانیم به این نتیجه برسیم که ایران هم عمدا به تاخیر انداخته که ببیند نتایج مذاکرات برجامی به کجا خواهد رسید. این نکته را نیز اضافه کنم، مذاکرات برجام زمانی انجام خواهد شد که گزارش آقای گروسی در این قضایا باشد. بنابراین، این دو خیلی با هم پیوند خورده اند و مذاکرات با هم همزمان شده و ایران هم راهی ندارد که یک بار دیگر اجازه دهد کارشناسان به کار خود برگردند و دوربین‌ها را بازرسی کنند.»

این استاد دانشگاه براین بارو است:«به نظر من، گزارشی که آقای گروسی به شورای حکام ارائه داد اگر  منفی بود تا به امروز حتما قطعنانه ایی علیه ایران صادر می‌شد، ولی تا به امروز قطعنامه ایی صادر نشده به این دلیل است که ایران عنوان کرده هیات ایران با شما در این راستا مذاکره می‌کند و بعد از مذاکره تصمیم نهایی گرفته شود.»

استاد ژئوپلتیک اظهار کرد:«اگر مذاکرات آژانس به نتیجه‌ای نرسد غیر از قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر می‌شود پرونده از آژانس به شورای امنیت می‌رود و مکانیسم ماشه به حرکت در خواهد آمد. همچنین تحریم‌های شش گانه دو مرتبه برمی‌گردد. بنابراین، مذاکرات برجامی بستگی به این دارد جلسه ایی که گروسی و اسلامی داشتند خروجی آن مثبت باشد که رییس آژانس هسته ایی گزارش مثبت را ارائه بدهد.»


بیشتر بخوانید: کمیسیون مشترک برجام عصر دوشنبه برگزار می‌شود/دیدار‌های تیم ایران با کشور‌های ۱+۴


او بیان کرد: «به نظر می‌رسد، باتوجه به چیدمان تیم مذاکره کننده باید به یک نتیجه مثبتی برسد برای اینکه همه راه‌ها دارد به سمت ما بسته می‌شود با توجه به مشکلات بسیار آزار دهنده اقتصادی و این فضای نامناسب اجتماعی که به وجود می‌آمده و حلقه‌های امنیتی و نظامی که علیه ما در منطقه شکل گرفته همه این‌ها نشان دهنده این است که ایران هیچ راهی جز ادامه مذاکرات ندارند و این در هر صورت باید به یک نتیجه نسبتا مطلوبی برسد.»

فرجی راد در پایان خاطر نشان کرد:«با توجه به شرایطی که ایران دارد هیچ فرصت دیگری برای ما در مذاکرات وجود ندارد. بنظر می‌رسد، یک دیپلماسی بسیار محرمانه و پنهانی پشت مذاکرات برجامی وجود داشته است با توجه به اینکه هیئت بلند پایه نظامی و غیر نظامی به سمت وین رفتند تصمیم دارند در داخل به یک توافقی برسند. یعنی همان‌ افرادی که دیروز مذاکره را خیانت می‌دانستند امروز به این نتیجه رسیده اند که هیچ راهی به جز مذاکره کردن وجود ندارد.»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
اعلام نتایج رسمی انتخابات مجلس title
نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چند حوزه انتخابیه به صورت رسمی اعلام شد.
فیلم کامل مبارزه امیر علی‌اکبری برابر آرجالان بولار هندی-کانادایی title
رویداد یکصد و شصت و ششم سازمان وان چمپیونشیپ، امروز در استادیوم "لوسیل" برگزار شد و امیر علی‌اکبری در ششمین مبارزه خود در این سازمان در مقابل آرجالان بولار فایتر هندی - کانادایی به دلیل کارت قرمز و دیسکاله به پیروزی دست یافت.
ایجاد فرصت مخاطب ۲۴ برای تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس title
مخاطب ۲۴ با هدف ایجاد بستر مناسب برای «انتخاب اصلح» و آشنایی مردم با داوطلبان انتخابات‌های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نظرات، دیدگاه‌ها و برنامه‌های آنها، آمادگی خود را برای میزبانی از شخصیت‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی فعال در انتخابات و انعکاس دیدگاه‌های آنان اعلام می‌کند.
برگزیده
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.
حال قهرمان سنگین وزن اردبیلی چطوره؟ title
قهرمان سابق وزنه‌برداری جهان و المپیک هفته جاری از بیمارستان مرخص می‌شود و بیماری دیابت او تحت کنترل است.