کد خبر: ۲۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
در گفتگو اختصاصی با «مخاطب۲۴»
در گفتگو اختصاصی با «مخاطب۲۴» سمیه رفیعی «رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس»: بعید می‌دانم طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک رای بیاورد/ فعالان حقوق حیوانات به حفاظت از حیات وحش توجه کنند

مخاطب ۲۴- اکرم السادات حسینی خبرنگار محیط زیست - رو‌زهای اخیر و در میانه بحث و جدل‌ها درباره اوضاع اقتصادی و وضعیت ادامه مذاکرات برجام و پرونده هسته‌ای ایران و بحران آب که تقریبا نیمی از کشور را در بر گرفته است، ناگهان خبری چنان بمب در شبکه‌های اجتماعی و فضای رسانه‌ای کشور منتشر شد. نمانیدگان مجلس شورای اسلامی، در یکی از سخت‌ترین دوران‌های اقتصادی و امنیتی کشور، کار مهم شان شده است طرحی تازه به نام «طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک»!

برای «طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر» با من مشورت نشد
طرحی که در بخش‌هایی از آن به طور مشخص سبک زندگی آدم‌های جامعه و شهروندان هدف قرار گرفته است و گروهی که اصولا به نظر می‌رسد نه نزدیکی به جامعه دارند و نه انگیزه‌ای برای درک جامعه ایرانی، امید دارند با این طرح سبک زندگی خود را به مردم ایران تحمیل کنند و عجیب این که در این میان «سمیه رفیعی» به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، می‌گوید اصلا از این طرح خبر نداشته و با وی درباره آن مشورتی نشده است.


بیشتر بخوانید: عقیم سازی سگ‌ها و گربه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد


«رییس فراکسیون محیط زیست مجلس» با بیان این که در طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک از او مشورت گرفته نشده البته در ادامه نیز گفت: «بعید می‌دانم این طرح تصویب شود و هر طرحی مراحل تخصصی را طی خواهد کرد و اولویت ما حفاظت از گونه‌های متنوع و ارزشمند بومی کشور است.»
«سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفتگو با «مخاطب ۲۴» در مورد شانس رای آوردن «طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک» گفت: «بعید می‌دانم با مضمونی که این طرح دارد، رأی بیاورد، اگر طبق این طرح حیوانات خانگی رها شوند، طبیعت ایران آسیب جدی خواهد دید.»


بیشتر بخوانید: حجت الاسلام نقد علی: سگ گردانی برای مردم تبدیل به «کلاس» شده، جلوی این کار‌ها را می‌گیریم


وی در رابطه با مساله تخصصی بودن طرح‌های مربوط به محیط زیست، و عدم آگاهی برخی نمایندگان به این مساله نیز گفت: «طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان مجلس نسبت به مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهارنظر و رای‏ خود کاملاً آزادند. مجبور نیستند طبق موضوع‌های مرتبط با کمیسیون مربوطه اظهار نظر کنند، به عنوان مثال کسی نمی‌تواند به نماینده‌ای بگوید در حوزه اقتصاد و یا محیط زیست وارد نشو، اما فرآیند‌های رسیدگی طرح‌ها مسیر رسیدگی‌های تخصصی خود را طی می‌کند.»
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خاطرنشان کرد: «معاونت قوانین مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به طرح‌های نمایندگان مجلس اظهار نظر می‌کنند و بازو‌های مشورتی نمایندگان هستند و هر طرحی برای آنکه به قانون تبدیل شود این مراحل را طی می‌کند.»


بیشتر بخوانید:رفیعی: تصویب لایحه حمایت از حیوانات خانگی دولت با مشارکت مردم خواهد بود


زمانی که از «سمیه رفیعی» درباره مساله نگهداری از حیواناتی که به صورت قاچاق شده وارد کشور شدند سوال کردیم، در پاسخ این موضوع را مساله مفصلی دانست که باید به آن جدا پرداخته شود و گفت: «نگهداری از گونه‌های حیات وحش به عنوان حیوان خانگی به هیچ عنوان قانونی نیست و اقتصاد بدی حول قاچاق حیات وحش شکل گرفته و نظارتی بر آن نیست و باید دستگاه‌های نظارتی بر این بخش ورود کنند، حیوانات قاچاق شده پس از مدتی توسط افراد در طبیعت رها شده و به عنوان گونه‌های مهاجم به طبیعت ایران خسارت‌های جدی وارد می‌کنند.»

 

وی ادامه داد: «وجود راکون در جنگل‌های هیرکانی ایران بسیار خطرناک و آسیب‌زننده است، اولویت برای کشور ما با تنوع زیستی بالایی که دارد و در این حوزه از بسیاری از کشور‌های دیگر جلو است، حفظ گونه‌های حیات وحش است و من توجه فعالان محیط زیست را به این بخش دعوت می‌کنم. خوب است بیشترین حساسیت‌ها را در این حوزه‌ها داشته باشند و ناظر باشند اقداماتی که در بحث‌های حفاظت از حیات وحش صورت می‌گیرد، موضوعی بسیار مهم است.»

در هر حال به نظر می‌رسد طرح چنین طرحی در زمان کنونی در مجلس باواکنش‌های ادامه دار شهروندان و رسانه‌ها مواجه خواهد شد و به سادگی از کنار آن نخواهند گذشت. حالا دیگر تقریبا روزی نیست که با خبری شدن هر مشکل و بحرانی در کشور اشاره‌ای به این طرح نشود و شهروندان نپرسند که مجلس کدام یک از این مشکلات را حل کرده است که حالا در پی اجرایی کردن این طرح است!

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.