کد خبر: ۲۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
تعمیرات سالانه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با هدف فراهم کردن شرایط تولید بدون توقف و با صرف حدود ۶۵۰۰ نفر ساعت کار با موفقیت انجام شد.

به گزارش مخاطب24به نقل از شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ تعمیرات سالانه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در فولاد مبارکه همواره یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اقدامات شرکت در حوزه تعمیرات بوده است و انتخاب زمان اجرای پروژه و برنامه‌ریزی برای این فرایند به دستاورد‌های مهمی منجر می‌شود. خبرنگار فولاد در گفتگو با جمعی از متولیان و مجریان این کار بزرگ، به نحوه انجام و دستاورد‌های این مهم پرداخته است. ماحصل این گفتگو‌ها را در ادامه می‌خوانید:

یوسف اسماعیل‌زاده، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد فولادسازی:

با توجه به محدودیت انرژی الکتریکی در فصل تابستان و کاهش اجتناب‌ناپذیر حجم تولید، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که تعمیرات سالانه ناحیه فولادسازی در مردادماه برنامه‌ریزی و اجرا گردد.

این شات‌دان طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی و با برگزاری منظم جلسات متعدد و هماهنگی بین گروه‌های مختلف کاری و پیگیری‌های لازم مطابق برنامه و بدون حادثه ایمنی انجام شد.

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این برنامه عبارت‌اند از: تعویض شین‌ها و مقره‌های برق‌رسانی به جرثقیل‌ها، اصلاح سازه‌های اصلی، رفع موانع مسیر بازدیدکنندگان، تمیزکاری حوضچه‌های کولینگ‌تاورها، سرویس کلید‌ها و متال‌کلاد‌های اتاق برق واحد‌های کوره‌های قوس و پاتیلی و جنبی و....

سید مجتبی غیوری، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد ریخته‌گری مداوم:

تعمیرات سالانه، عملیاتی حساس و حیاتی جهت رساندن وضعیت تجهیزات به شرایط ایدئال است که واحد‌های ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم، انرژی و سیالات، بازرسی فنی، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی و... را کاملاً درگیر می‌کند. این تعمیرات در هشتم مردادماه ۱۴۰۲ و دقیقاً طبق برنامه شروع و مطابق برنامه و بدون هیچ مشکل ایمنی و تجهیزاتی انجام پذیرفت. بدون شک، انجام حجم زیاد فعالیت در یک روز به‌صورت دقیق طبق بارچارت، نشان‌دهنده بلوغ تعمیراتی واحد است.

بخش نگهداری و تعمیرات از بخش‌های استراتژیک و تخصصی شرکت به شمار می‌آید که فعالیت‌های آن عمدتاً در راستای آماده‌به‌کار نگه داشتن، بهبود عملکرد و بهینه‌سازی تجهیزات است؛ بنابراین برای تحقق این اهداف، تعمیرات سالانه معین به‌منظور آماده‌به‌کاری و بهینه‌سازی سیستم‌ها انجام می‌شود.
در خصوص حجم این تعمیرات باید گفت در واحد ریخته‌گری مداوم، تعویض سینی‌های دفرمه‌شده تونل‌های برق به‌منظور جلوگیری از حادثه، سرویس کلیه متال‌کلاد‌ها شامل کلید‌های ورودی و خروجی، سرویس ترانس‌های کابین A و B، سرویس پاورسنترها، اصلاح باس داکت ترانس، وصل و اصلاح برق تابلو ورودی CCP۳، تعویض لوله هوای فشرده ورودی به سایت ریخته‌گری به همراه تعویض ستون‌های نگه‌دارنده و تقویت سازه‌ها، تعویض و سرویس والو‌های مربوط به آب سافت ماشین‌های ریخته‌گری، تعویض و اصلاح مسیر لوله‌های آب کولینگ‌تاور قدیم، سرویس پمپ‌های آب سرویس کلیه تابلو‌های برق هر چهار ماشین ریخته‌گری، فعالیت‌های تعمیراتی ماشین‌های ریخته‌گری و سرویس شین‌ها و تابلو‌های تغذیه جرثقیل‌های سقفی واحد‌های ریخته‌گری و آماده‌سازی تختال با موفقیت انجام پذیرفت.

محمد اشراقی، کارشناس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد فولادسازی:

بالغ‌بر ۱۰۰۰ فعالیت طی این مدت در قالب استاندارد و درخواست کار انجام شد که نشان از دانش و همت والای همکاران واحد‌های درگیر است. برخی از فعالیت‌های مهم این شات‌دان عبارت‌اند از: جوشکاری، ترمیم و تعویض لوله‌های مربوط به آب ورودی LF۳,۴، تمیزکاری حوضچه ترانس مدول B، تست ترک‌ها و درز جوش‌ها هر دو مدول خط LF، تعویض ۲۳ عدد شین، فاز R مدول A خط کوره از ستون ۸ تا ۱۵، اصلاح ترک چکر پلیت محور F به G و برعکس هر دو مدول خط LF، تعویض ۴۰ عدد شین و مقره روی فاز R و S خط LF مدول A.

مهدی آقاجانی، کارشناس برنامه‌ریزی دفتر تعمیرات ریخته‌گری:

با توجه به وسعت ناحیه و ارتباط پیچیده بین خطوط تولید، برنامه‌ریزی برای توقف و راه‌اندازی مجدد و همچنین برنامه‌ریزی انجام فعالیت‌ها در زمینه کمیت و کیفیت تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ علی‌الخصوص که نواحی دیگری، چون انرژی و سیالات، آهن‌سازی، بازرسی فنی و توسعه در انجام فعالیت‌ها دخیل هستند و این امر به دلیل همکاری مؤثر بین واحدها، جلسات متعدد برای انجام ایمن فعالیت‌ها و برگزاری جلسات قطع و وصل برق و سیالات و به‌کارگیری تجارب سال‌های قبل به‌صورت کاملاً موفقیت‌آمیز انجام شد.

برای اجرای این شات‌دان در کل ناحیه بیش از ۳۰۰۰ نفر ساعت نیروی مکانیک از تعمیرات مرکزی و لوم ناحیه و بیش از ۲۵۰۰ نفر ساعت نیروی برق‌کار از پیمانکاران مختلف و همچنین حدود ۱۰۰۰ نفر ساعت از قسمت‌های رولیاژ و تعمیرگاه مرکزی و بازرسی فنی و نظافت صنعتی صرف گردید.

عباس ابراهیمیان، سرپرست تعمیرات پیشگیری جرثقیل‌های واحد ریخته‌گری:

شات‌دان سالیانه واحد فولادسازی زمان بسیار مناسبی برای انجام برخی از استاندارد‌ها و درخواست کار‌های تعمیراتی جرثقیل‌های سقفی در خطوط واحد ریخته‌گری و واحد ۲۸ است. در این فرصت، تعمیرات پیشگیری و انجام استاندارد‌های سرویس شین‌های برق جرثقیل‌ها و کلید‌های برق AT و جوشکاری ریل‌ها و آچارکشی کلمپ‌های ریل‌های جرثقیل‌های کلیه خطوط و آچارکشی استراکچر و سازه‌ها و تیرگریدر‌های خروجی ماشین‌های ریخته‌گری انجام گردید. جهت انجام این فعالیت‌ها برنامه‌ریزی دقیق و جلسات فنی هماهنگی و مسائل ایمنی با محوریت دفتر فنی تعمیرات و کلیه واحد‌های تعمیرات و تولید و شرکت‌های پیمانکار برگزار گردید و حاصل آن به دست آمدن بارچارت‌های فعالیت‌ها و هماهنگی‌های بین واحد‌های مختلف بود.

برگزاری جلسات توجیهی فنی و ارائه روش‌های انجام کار با ایجاد همدلی بیشتر بین کارکنان تعمیرات ضمن تشریح خطرات و ریسک‌های ایمنی انجام شات‌دان سالانه از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه بود.

مصطفی صادق‌زاده، کارشناس تعمیرات مکانیک جرثقیل‌ها:

به دلیل محدودیت زمان، تعداد نفرات درگیر، تعداد محل‌ها و یا نقاطی که فعالیت‌ها در آن انجام می‌شود، عملیات تعمیرات سالانه از اهمیت خاصی برخوردار است.

اهم فعالیت‌های صورت‌گرفته عبارت‌اند از: تعویض ۴۰۰ متر شین ۶.۶ کیلوولت خطوط تغذیه جرثقیل‌ها، آچارکشی ۵۰۰۰ متر ریل سالن‌های فولادسازی، نصب داربست به ابعاد ۲۰۰ مترمکعب، بازرسی راهرو‌ها و سازه‌های اصلی سایت فولادسازی و جوشکاری در حدود ۷۰ نقطه از راهرو‌های اصلی، آچارکشی و تنظیم ۱۲۰۰ متر شین ۶.۶ کیلوولت ۳ فاز، سرویس ۳۵ کلید ۶.۶ کیلوولت به همراه تابلو‌های آن‌ها، سرویس ۲۰ عدد تابلو پاورسنتر، تعویض ۲ کلید LV و بسیاری فعالیت‌های جنبی دیگر که با درایت و برنامه‌ریزی کلیه نفرات درگیر به نحو احسن انجام‌شده و تجهیزات در زمان مقرر در مدار تولید قرار گرفتند.

یوسف اسماعیل‌زاده، رئیس دفتر برنامه‌ریزی و کنترل واحد فولادسازی در پایان از حمایت‌های مدیریت و کارکنان ناحیه، واحد‌های توزیع برق و سیالات و سایر واحد‌های پشتیبانی اعم از تعمیرات و پیمانکاران مقیم ناحیه، تعمیرات و تعمیرگاه مرکزی، بازرسی فنی، توسعه و ایمنی و حمل‌ونقل که ناحیه فولادسازی را در این پروژه مهم یاری دادند، قدردانی کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۹ دلیل برای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی روزانه title
آجیل سرشار از مواد مغذی ضروری، از جمله چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
«بچه مهندس» با شلوارک و دمپایی در فرودگاه! title
روزبه حصاری بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی در یک پروژه از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی شده است.
مغز خاطرات عجیب را بیشتر به یاد می‌آورد title
پژوهش جدید دانشمندان «دانشگاه ییل» نشان می‌دهد که هرچه خاطرات عجیب‌تر و دور از ذهن باشند، مغز تمایل بیشتری به یادآوری آن‌ها دارد.
رمزگشایی از چرایی زمین گیر شدن جنگنده‌های چین! title
نفوذ سیاسی نقش بسزایی در فروش هواپیما‌های جنگنده دارد. بازار بین‌المللی هواپیما‌های جنگنده فقط به کیفیت و هزینه مربوط نمی‌شود، بلکه به شراکت‌ها و پیوند‌های سیاسی نیز مربوط می‌شود.
فروش ۳۵۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب title
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، مجموع فروش نمایشگاه در بخش مجازی و حضوری را، ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
حمله مسلحانه گانگستر‌های نقابدار به خانه‌های تهران title
۵ مرد مسلح با خونسردی وارد ساختمان می‌شوند. با یک کارت در آپارتمان را باز کرده و درحالی‌که صورت‌هایشان را پوشانده‌اند و یک ساک مشکی در دست دارند، وارد آپارتمان می‌شوند. سپس اعضای خانه را با کلت و کلاشینکف تهدید می‌کنند تا اموال قیمتی را به سرقت ببرند.
دیوید کاپرفیلد متهم به آزارگری زنان شد! title
دیوید کاپرفیلد یکی از مشهورترین شعبده‌باز‌های تاریخ به سوءرفتار جنسی با زنان متهم شد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.