کد خبر: ۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه با تاکید بر آنکه اعتبارات امانی و پیمانی مجموعه تنها کفاف پرداخت حقوق کارکنان را می‌دهد، از عدم تخصیص اعتبارات استانی به این مجموعه میراث جهانی خبر داد و گفت: فقدان نیرو‌های موقت، کار را کند و مجموعه را آسیب پذیر کرده است.

عاطفه رشنویی (مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه) با اشاره به آنکه اندود و عملیات حفاظتی مجموعه چغازنبیل همواره درطول سال انجام می‌شود، گفت: به دلیل ماهیت کار همواره در حال انجام عملیات حفاظتی در مجموعه میراث جهانی چغازنبیل هستیم و تعطیلی نداریم. اما چند سال است که به دلیل آنکه نمی‌توانیم نیروی موقت بگیریم، سرعت کارمان کاهش یافته.

چعازنبیل ۴۰ سال است که اعتبار استانی نگرفته
او ادامه داد: در گذشته اینگونه بود که با شروع فصل مناسب، تقریبا از ۱۵ شهریور تا ۱۵ اردیبهشت، پایگاه اجازه استفاده از کارگران موقت را داشت و گاهی حتا تا ۳۰ نفر هم می‌رسید. حضور کارگران موقت سرعت را افزایش می‌داد. گروهی خشت زنی می‌کردند و گروهی هم کار مرمت و کاهگل و… را انجام می‌دادند. سال ۱۳۹۷ آخرین سالی بود که توانستیم کارگر موقت داشته باشیم. از یکسو اعتبارات مجموعه با وجود تورم، رشد نکرد و ثابت باقی ماند و از دیگر سو مصوبات دولت برای‌عدم استفاده از نیروی جدید حتا موقت، سبب شد تا نتوانیم از نیرو‌های موقت استفاده کنیم.

 

رشنویی یادآور شد: قرار بود در قالب اعتبارات پیمانی، پشتیبانی صورت گیرد تا از محل اعتبارات امانی نیازی به نیروی کارگری نداشته باشیم. در سال ۱۳۹۹ مبلغ ناچیزی برای چغازنبیل اختصاص یافت این درحالی است که با ۷۰۰ هکتار شهر تاریخی با ساختار خشت و گل روبه رو هستیم و این مبالغ و اعتبارات پاسخگوی وسعت و نیاز این مجموعه میراث جهانی نیست. نمی‌گویم که میراث‌فرهنگی دست روی دست گذاشته چراکه توان اعتبارات میراث‌فرهنگی در همین حد است. باید در مقیاس کلان‌تر به این مهم توجه شود. در برنامه ریزی‌های کشوری به موضوع میراث‌فرهنگی توجه شود و اعتبارات آن افزایش یابد.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه، سال گذشته حدود ۶ و نیم میلیارد تومان اعتبار امانی و پیمانی به مجموعه اختصاص یافته که بیشتر آن امانی است. از آنجایی که نیرو‌های پایگاه‌ها روزمزد هستند و حقوق آن‌ها از اعتبار امانی پرداخت می‌شود، با توجه به فعالیت ۶۰ نیرو در پایگاه که در بخش‌های مختلف از حفاظتی گرفته تا مرمت فعال هستند، اعتبارات موجود کفاف پرداخت حقوق آن‌ها را می‌دهد. دستمزد‌ها کم است و دیر به دیر حقوق می‌دهیم، وسعت محوطه زیاد است و شرایط برای نگهداری و حفاظت از آن مناسب نیست. با این وجود سعی کرده‌ایم شرایط حفاظتی در چغازنبیل را ثابت نگهداریم تا مشکلی برای آن پیش نیاید.

او درخصوص پرداخت بودجه از محل اعتبارات میراث‌جهانی یونسکو به چغازنبیل گفت: این یک افسانه است. یک سال چغازنبیل با کمک یونسکو و… اعتبار داشت، اما آخرین باری که به چغازنبیل کمک شد در سال‌های ۸۵ و ۸۶ بود. عموما از سوی کشور‌ها برای کمک به میراث‌جهانی‌اشان از یونسکو درخواست می‌شود و بعد از طی مراتب طولانی و بررسی‌های لازم، کمک‌های بین‌المللی اعمال می‌شود. این امر درخصوص چغازنبیل سال‌هاست که انجام نشده چراکه اولویت‌ها در وزارتخانه میراث‌فرهنگی تغییر کرده و تامین اعتبارات از سوی این وزارتخانه انجام می‌شود. ضمن آنکه پروسه درخواست از یونسکو طولانی است.

او معتقد است: مشکلات چغازنبیل و میراث‌فرهنگی خوزستان با نامه نگاری به جوامع بین‌المللی حل نمی‌شود بلکه باید نگاه‌مان را تغییر دهیم. مسئولان استانی و برنامه‌ریزان استانی معتقد هستند چغازنبیل میراث جهانی است و باید اعتبار ملی بگیرد و اعتبارات استانی را خرج آن نمی‌کند درحالی که در سایر استان‌ها شاهد آن هستیم که از اعتبارات استانی هم برای میراث‌جهانی خود خرج می‌کنند و قدم برمی‌دارند. در طول این سال‌ها اعتبار استانی از سوی مسئولان به چغازنبیل و حتا موزه هفت تپه اختصاص نیافته است. شاید بهتر باشد از مسئولان استانی بپرسیم که در طول ۴۰ سالی که از ثبت جهانی چغازنبیل می‌گذرد، چه میزان اعتبار استانی و… به آن اختصاص داده‌اند؟

رشنویی در پاسخ به این سوال که آیا نبود نیروی موقت و کند شدن کار‌های چغازنبیل می‌تواند به این میراث‌جهانی آسیب برساند، گفت: بستگی دارد. اگر به ما اجازه نمی‌دهند امور را به صورت امانی پیش ببریم باید پشتیبانی مالی پیمانی خوبی داشته باشیم. وقتی سرعت عملیات کاهش می‌یابد، مجموعه آسیب‌پذیر می‌شود. نگاه باید به تامین اعتبار تغییر کند. برنامه سالیانه ارسال می‌کنیم، ولی به دلیل کمبود اعتبارات، برنامه‌ها حذف می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در ادامه از بازگشایی این مجموعه برای حضور بازدیدکنندگان خبر داد و گفت: از ۱۵ آبان ماه مجموعه چغازنبیل بازگشایی شده است. هنوز بازدیدکنندگان زیاد نیستند و به سطح انتظار ما نرسیده‌اند. اما بعد از ۲ سال تعطیلی دیدن مردم در سایت دلگرم کننده است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.