کد خبر: ۳۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
اعلام تعطیلی دو روزه چغازنبیل، نیایشگاه باستانی ایرانیان و قدیمی‌ترین بنای مذهبی شناخته شده در ایران، به‌دلیل انجام عملیات حفاظتی و مرمتی، نگرانی‌ها از شرایط این بنای برجسته تاریخی را افزایش داده است.

مخاطب 24- مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل اعلام کرد به‌دلیل انجام پاره‌ای عملیات حفاظتی و مرمتی در محوطه این میراث جهانی بازدید از آن در روز‌های ۲۸ تا ۲۹ آذرماه ممنوع است.

اگرچه این خبر در ظاهر بخشی از روال معمول در این مجموعه است، اما باتوجه‌به اخبار متعدد از بی‌توجهی مدیران وزارت میراث‌فرهنگی به بنا‌های تاریخی در دو سال گذشته و همچنین ورود سارقان به این محوطه‌ها و تخریب بخشی از آن‌ها، علاقه‌مندان به تاریخ ایران درباره وضعیت اولین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو نگران شده‌اند.

چغازنبیل بنای آجری باشکوهی در جنوب ایران است که معبد خدایان نیز نامیده می‌شود. این بنای ارزشمند در سال ۱۹۷۹ میلادی به‌عنوان نخستین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این بنا حدود سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد ساخته شده است و به‌دلیل معماری و قدمت، یک اثر تاریخی کم‌نظیر در ایران و جزء میراث تاریخی جهان قلمداد می‌شود.

۲۴ آذرماه سال ۱۴۰۲ نشستی با عنوان «میراث جهانی چغازنبیل؛ ناگفته‌های زیگورات» برگزار شد که در آن فعالان گردشگری و میراث‌فرهنگی ضمن بررسی ظرفیت‌ها و ارزش تاریخی چغازنبیل، از کم‌توجهی مسئولان به این بنای باشکوه گلایه کردند.

با وجود اهمیت این نشست، هیچ‌یک از مدیران دولتی در آن حضور پیدا نکردند و این موضوع انتقاد عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل را به همراه داشت. رشنویی با اشاره به غیبت مدیران دولتی تاکید کرد: «گلایه دارم از غیبت مدیران تا بشنوند درباره چغازنبیل چه خواسته‌هایی داریم.»

مدیر این مجموعه تاریخی همچنین یادآور شد چغازنبیل به‌عنوان میراث جهانی بر خلاف دیگر میراث‌های جهانی کشور کمترین بازدیدکننده را دارد، به این دلیل که کمتر شناخته شده است. این در حالی است که برای روشن‌شدن راز‌های سربه‌مهر چغازنبیل به صد‌ها سال کار تحقیقی و اکتشافی نیاز است.

مسئله کاهش میزان گردشگر داخلی و خارجی از بنایی که از آن به‌عنوان باشکوه‌ترین بنای آجری جهان یاد می‌شود، به‌خوبی ناآگاهی مدیران میراث‌فرهنگی از ارزش گردشگری و تاریخی آن را نشان می‌دهد. این در حالی است که آثار تاریخی با قدمت، ارزش معماری و تاریخی به‌مراتب کمتر، در دیگر کشور‌ها به مقاصد مهم گردشگری جهان بدل شده‌اند.

در این نشست آرش نور‌آقایی، پژوهشگر گردشگری و مدیرمسئول مجله تخصصی گیل‌گمش، نیز یادآور شد چغازنبیل با قدمت ۳۲۰۰ساله بنایی است که باید به آن نام «چکیده تاریخ» داد.

نوراقایی با اشاره به نظر آندره گدار، باستان‌شناس برجسته جهان که چغازنبیل را «جادوی آجرکاری ایرانی» نامیده است، دلیل بدل‌نشدن آن به مقصد گردشگری شاخص در جهان را نا‌توانی تولید محتوا در حوزه گردشگری دانست.

این فعال حوزه گردشگری اشاره کرده است: «در تولید محتوا لکنت داریم. ایران ۲۵ سال است اثری را در یونسکو ثبت نکرده است و تمام این آثاری که پیش‌تر ثبت جهانی شده‌اند، هنوز منبع گردشگری هستند و به جاذبه گردشگری تبدیل نشده‌اند.»

اگرچه چغازنبیل در زمان ساخت ارتفاعی ۵۲ متری از زمین داشته و دارای پنج طبقه بوده، امروز تنها دو و نیم طبقه از این بنای باشکوه با ارتفاعی ۲۵ متری باقی‌مانده است. موضوعی که سبب شده است برخی از فعالان گردشگری معتقد باشند بازسازی تصاویر این معبد و دستیابی به جزئیات معماری می‌تواند شکوه آن را به چشم جهانیان بیاورد.

ظاهرا این نگاه در پروژه بازدید مجازی این مجموعه موردتوجه قرار گرفته است. محمد یاری، مدیر شرکت میراث آرکا، اعلام کرده با بهره‌گیری از ابزار‌های دیجیتالی همه فضا‌ها به‌صورت پانوراما عکاسی شده و قرار است در سایت چغازنبیل قرار گیرد.

اما آنچه تعجب فعالان حوزه میراث‌فرهنگی را برانگیخته، نبود توجه کافی به امنیت این مجموعه است که سبب شده طی دهه‌های اخیر بار‌ها مورد تعرض سارقان قرار بگیرد.

اسفند سال ۱۴۰۱ خبری مبنی بر سرقت برخی کتیبه‌ها و آجر‌های این مجموعه منتشر شد که مدیران این مجموعه با رد موفقیت سارقان اعلام کردند: «این افراد با نیت قبلی و به‌قصد ضربه‌زدن به این بنای تاریخی وارد محوطه شده بودند، پس از آسیب رساندن به بخشی از دیواره، با ورود نگهبان به‌سرعت محوطه را ترک کرده و متواری شدند.»

در زمان انتشار این خبر آنچه موجب اعتراض علاقه‌مندان به تاریخ ایران شد، اعتراف مدیران به کمبود بودجه برای حفاظت و مرمت چغازنبیل بود.

به گفته عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، اعتبارات امانی و پیمانی مجموعه تنها برای پرداخت حقوق کارکنان کافی است.

رشنویی بودجه تخصیص‌یافته به این مجموعه را برای حفظ و مرمت و نگهداری ۷۰۰ هکتار شهر تاریخی با ساختار خشت و گل ناچیز خوانده و تصریح کرده است برخی از نیاز‌ها در برنامه سالیانه پس از ارسال به مدیران به سبب کمبود اعتبارات حذف می‌شوند.

جایی که روزی معبد بزرگ خدایان باستان بوده و بهره‌بردن از ظرفیت‌های آن برای هر کشوری در جهان به سبب ارزش گردشگری یک فرصت بزرگ است، در نگاه مدیران وزارت میراث‌فرهنگی ایران ارزش سرمایه‌گذاری برای نگهداری ندارد.

زیگورات دوراونتاش (چغازنبیل) نه‌تن‌ها بودجه‌ای برای معرفی به جهانیان ندارد، بلکه بودجه‌ای که به آن اختصاص‌یافته است نیز برای حفاظت و نگهداری آن کفایت نمی‌کند.

سرنوشت بنای بی‌نظیر تاریخی که در ستایش «ایزد نگهبان شوش» در دوره سومری ساخته شده، حال مشترک بسیاری از بنا‌های ارزشمند ایران است که در خطر تخریب و ویرانی قرار دارند.

 

منبع: ایندیپندنت فارسی 

برچسب ها: چغازنبیل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.