کد خبر: ۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
در حالی که گفته شده با رفع موانع تماشاگران برای بازگشت به ورزشگاه‌ها منعی نخواهند داشت، اما به نظر می‌رسد با مشکلات موجود تحقق این موضوع زمان‌بر است.

در چند وقت گذشته بار دیگر بحث حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها داغ شده است. تبدیل رنگ کرونایی تهران و خیلی از شهر‌ها به زرد منجر شد دکتر غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کند طبق هماهنگی با وزارت ورزش از ۲۰ آبان‌ماه محدودیت‌های حضور در اماکن ورزشی چه برای ورزشکاران و چه تماشاگران برداشته می‌شود.

بازگشت تماشاگران به ورزشگاه؛ حالا یا وقتی دیگر؟
جدا از بحث ورزشکاران که تا الان با رعایت پروتکل‌های تدوین شده مسابقات‌شان پیگیری شده، بحث اصلی بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌هاست که تقریبا بعد از ۲ سال قرار است اجرا شود؛ البته با یک شرط مهم و ضروری. افرادی که قصد حضور در ورزشگاه‌ها را دارند باید واکسینه باشند و بررسی این موضوع برای صدور مجوز ورود به هر فرد مبتنی به راه‌اندازی سیستم هوشمند کنترل کارت واکسیناسیون خواهد بود.

در حالی اعلام شده از ۲۰ آبان یعنی پنجشنبه گذشته با فراهم شدن شرایط لازم، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها با ظرفیت محدود انجام می‌شود، اما مشکلی دیگر برای عملی شدن این اتفاق ویژه سرباز کرده است.

سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در گفت‌و‌گویی عنوان کرده است: «برای اجرایی و عملیاتی شدن حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها باید مکاتبات لازم با باشگاه‌ها صورت بگیرد. ورزشگاه‌ها مانند شرایط قبل از پاندمی کرونا باید دارای گیت‌های بلیت‌فروشی الکترونیکی باشند و اگر ورزشگاهی فاقد این تجهیزات باشد، نمی‌توانیم اجازه دهیم تماشاگران وارد آن شوند، چرا که به واسطه فروش بلیت و کنترل پاندمی کرونا باید بلیت‌فروشی الکترونیکی انجام شود.»

نصب گیت‌های بلیت‌فروشی استاندارد از جمله الزامات ویژه‌ای بود که باید باشگاه‌ها در کنار شماره‌گذاری صندلی‌ها و نصب دوربین‌های مدار بسته و ... برای مسابقات فصل نوزدهم رعایت می‌کردند. موضوعی که حتی با پافشاری سازمان لیگ منجر به تعویق حدود یک ماهه در آغاز رقابت‌های دو سال پیش شد. به نظر می‌رسید ۱۶ تیم لیگ برتری موفق به استاندارد‌سازی ورزشگاه‌های‌شان شدند، هرچند در همان زمان نیز خبر می‌رسید خیلی از گیت‌های هوشمند به دلیل مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری نقش صحیحی در فروش بلیت اینترنتی و سازوکار ورود تماشاگران ایفا نمی‌کنند و در خیلی از ورزشگاه‌ها هم خبری از دوربین نیست.

در ادامه با تعطیلی مقطعی مسابقات و ممنوعیت طولانی‌مدت حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها، همین سیستم نصفه و نیمه فروش بلیت اینترنتی در ورزشگاه‌ها از کار افتاد و احتمالا اکنون در حال خاک خوردن است و نمی‌توان خیلی امید داشت که زود به شرایط بهره‌وری مناسب برسند. علاوه بر این شرایط نسبت به دو فصل پیش تغییرات زیادی کرده و برخی از باشگاه‌هایی که در این مدت تازه لیگ برتری شده‌اند در لیگ چنین الزاماتی را رعایت نکرده‌اند. همچنین برخی از باشگاه‌ها در فصل جاری چمن مناسبی برای میزبانی نداشته‌اند و برای همین موقتاً مسابقات‌شان در ورزشگاه‌های دیگری انجام می‌شود. مس رفسنجان، نساجی و هوادار از جمله این تیم‌ها هستند که با وجود گذشت ۴ هفته از مسابقات لیگ بیست‌ویکم در ورزشگاه‌های اصلی خودشان میزبانی نکرده‌اند و طبیعتا ورزشگاه‌های کنونی در اختیار آن‌ها فاقد سیستم گیت‌های هوشمند است. فجر هم در زمین نامناسب ورزشگاه حافظیه و فاقد امکانات لازم برای چنین کاری، میزبانی می‌کند.

عدم وجود گیت‌های هوشمند بلیت‌فروشی در برخی از ورزشگاه‌ها یا وجود ناقص آن‌ها در برخی ورزشگاه‌های دیگر یک سمت مشکلات است و سمت دیگر ورزشگاه‌هایی هستند که از این سیستم بهره می‌برند، اما برای راه‌اندازی دوباره نیاز به زمان و فراهم شدن مقدماتی دارند. از طرف دیگر وضعیت نامشخص راه‌اندازی سیستم هوشمند کنترل کارت واکسیناسیون به دشواری روند بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها افزوده است. در نهایت نیز سازمان لیگ اعلام کرده که مجوز حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها در مسابقات فوتبال باشگاهی کشور فقط در صورت ابلاغ رسمی ستاد مقابله با کرونا در ورزش به فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ صادر خواهد شد و تاکنون ابلاغیه‌ای در این باره صادر نشده است.

با وجود اینکه این روز‌ها وعده حضور تماشاگران از تاریخ ۲۰ آبان با عنوان یک خبر خوب برای هواداران و اهالی فوتبال دست به دست شد، اما به نظر می‌رسد تحقق این وعده زمان زیادی را می‌طلبد. طبیعتاً با این فرمان بازگشت هواداران به ورزشگاه‌ها به این راحتی نخواهد بود. مسابقات لیگ برتر بعد از انجام بازی‌های تیم ملی، در قالب هفته پنجم از روز پنجشنبه پیش‌رو (۲۷ آبان‌ماه) از سر گرفته می‌شود و با وجود مشکلات عنوان شده، نمی‌توان امید زیادی به بازگشت هواداران از این هفته و حتی هفته‌های بعدی داشت. احتمالاً برای اینکه سکو‌های سرد ورزشگاه‌ها با حضور تماشاگران دوباره گرم شود، باید کمی بیشتر صبوری کرد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.