کد خبر: ۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا
متخصصان تنها راه مدیریت بیماری را افزایش سرعت واکسیناسیون می‌دانند؛ آمار‌های رسمی تزریق واکسن حاکی از آن است که با گذشت بیش از پنج ماه از آغاز واکسیناسیون در کشور، هنوز در مراحل ابتدایی آن قرار داریم

از ابتدای طرح مبحث واکسن کرونا نیز اعلام شد برای دستیابی به اهداف نهایی واکسیناسیون و قطع گردش ویروس، باید نسبت به مصون کردن حداقل ۷۰ درصد جامعه اقدام کرد و بر این اساس باید نزدیک به ۶۰ میلیون نفر در کشور واکسینه شوند.

اخبار اجتماعی - در همین راستا وزارت بهداشت تاکید کرد که تامین واکسن کرونا در کشور را از سه طریق واردات، تولید داخل و تولید مشترک به شرط انتقال دانش فنی، پیگیر است و بر همین اساس نیز با تدوین و تصویب سند ملی واکسیناسیون کرونا در کشور، اولویت‌های تزریق گام به گام را اعلام کرد. هرچند واردات واکسن با چالش‌های جدی مواجه شد که دلیلی اصلی این موضوع بدعهدی کشور‌های سازنده واکسن در تحویل واکسن‌های خریداری شده عنوان شده است؛ هرچند بخش خصوصی نیز طی روز‌های اخیر انتقاد‌هایی را به وزارت بهداشت در زمینه تعلل در ارائه مجوز واردات مجوز واکسن وارد کرده است.

آخرین وضعیت مشکلات واردات واکسن و تولید داخلی واکسن کرونا

در همین راستا یا علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

*آقای دکتر کشور ما تا کنون از چه روش‌هایی اقدام به واردات واکسن کرده است؟

دوباره نقشه کشور آتشین شده و روند تصاعدی آمار مبتلایان و فوتی های کووید، همچنان چالش اساسی کشور تامین واکسن کرونا از طریق واردات واکسن یا تولید واکسن در داخل و تسریع واکسیناسیون عمومی است. .

جمهوری اسلامی ایران از زمان شیوع بحران کرونا از چند طریق اقدام به تامین واکسن کرونا کرد. تأمین واکسن از طریق کواکس، واردات واکسن از کشور‌های مختلف، تولید مشترک واکسن و تولید داخل از جمله روش‌هایی بود که وزارت بهداشت وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تمام تلاش خود را طی این مدت به کار گرفتند تا واکسن مورد نیاز را تامین کنند. در راستای واردات واکسن نیز دولت قراردادی را با کشور‌های چین، روسیه بسته شد، همچنین از طریق کواکس ۱۶.۸ میلیون دز واکسن قرار بود به دست ما برسد که این موضوع محقق نشد.

*واردات واکسن از روسیه به چه دلیل متوقف شد؟

در این مدت وزارت امور خارجه تلاش‌های زیادی را انجام داد و سفرای ما در کشور‌های مختلف نیز تلاش‌های بسیاری انجام دادند، اما مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد، سفیر ما در کشور روسیه تلاش خود را برای بستن قرارداد خرید واکسن به کار گرفت و این موضوع محقق شد، اما در آن دوران میزان تولید واکسن در این کشور به میزان کافی نبود، هر کشوری که با پیک کرونا مواجه می‌شود سعی می‌کند ابتدا نیاز خود را تامین کند و بعد از آن اقدام به صادرات واکسن کندو با توجه به شیوع بیماری کرونا در این کشور و کافی نبودن تولید واکسن منجر به ایجاد وقفه در روند ارسال واکسن به کشور شد و درحال حاضر به دلیل شیوع بیماری در این کشور خبری از ارسال واکسن به ایران نیست، اما خط تولید مشترکی که در ایران راه افتاده است از شهریور ماهیانه سه الی چهار میلیون دز واکسن تحویل خواهد داد.

کشور روسیه به شدت درگیر موج دلتا است و میزان واکسیناسیون روسیه نسبت به سایر کشور‌های واکسن ساز و تولیدکننده واکسن بالا نیست، درحال حاضر اسپوتنیک ماهانه ۵ میلیون دز واکسن تولید می‌کند که این میزان نیز در کشور روسیه مصرف می‌شود، همچنین خط تولید واکسن روسی در کشور‌های دیگر نیز تکمیل نشده است و روسیه توانایی اینکه بتواند تا شهریور یا مهر قرارداد خود را نهایی کند شدنی نیست.

*بخش خصوصی تاکنون چقدر واکسن وارد کرده است؟

بخش خصوصی تاکنون ۳۸ مجوز از سازمان غذا و دارو دریافت کرده است، اما موفق به واردات واکسن در حجم گسترده نکرده است. بیشترین واکسنی که وارد کشور می‌شود از طریق، بخش خصوصی به جز ۳۱۴ هزار دز واکسن آسترازنکایی که از روسیه وارد کرد توفیقی در واردات واکسن نداشت، که آن هم تنها دو الی سه هفته تاریخ مصرف داشت و ما بلافاصله پس از واردات اقدام به توزیع آن کردیم.

از آنجاکه اکنون وضعیت تولید واکسن در کشور‌های اروپایی افزایش داشته است امیدواریم بخش خصوصی نقش فعال‌تری در زمینه واردات واکسن داشته باشد. به طور مثال کشور کانادا ۳.۷ برابر مصرف مردم واکسن پیش خرید کرد و بالای ۸۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است به طور مثال این کشور مازاد واکسن خود را صادر ا اهدا کرد که می‌توان از این فرصت‌ها برای تامین واکسن استفاده کرد.

*آقای دکتر کشور ایران از جمله کشور‌هایی بود که در کواکس عضو شد و مقرر شد از این طریق بخشی واکسن مورد نیازش را تامین کند، اما این اتفاق رخ نداد؛ دلیل این موضوع چیست؟

ساز و کار کواکس قرار بود در اسفندماه دو میلیون دز واکسن به ایران تحویل داده شود، اما بعدا اعلام شد که ۱.۲ میلیون دز تحویل ایران می‌شود و سپس اعلام شد که این واکسن‌ها فروردین به ایران تحویل داده می‌شود و در نهایت اعلام شد که ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دز واکسن به ایران تحویل داده می‌شود. اروپایی‌ها و واکسن‌سازان بزرگ دنیا به تعهد خود به ساز و کار کواکس پایبند نبودند که همین موضوع منجر به این شد که این ساز و کار به درستی عملیاتی نشود، اما بر اساس رایزنی‌ها مقرر شده است طی ماه‌های آینده ۴.۵ میلیون دز واکسن به دست ما برسد. متاسفانه کارشکنی‌های کشور‌های متعهد به سبد کواکس منجر به ایجاد اختلال شد.

در سازوکار کواکس باید ۲۰ درصد واکسن‌های تولیدی کشور‌های سازنده به این سبد واگذار شود تا از این طریق کشور‌هایی که توانایی ساخت واکسن را ندارند نیز بتوانند مردم خود را واکسینه کنند. کشور‌های ثروتمند استکباری عمل کردن و تنها به مردم کشور خود توجه کردند و تعهدشان را زیر پا گذاشتند.

این مشکل تنها برای کشور ما ایجاد نشد بلکه کشور‌های دیگر نیز با اخلال در روند تامین واکسن از طریق این سازوکار مواجه شدند.

*واکسن تولید مشترک با کوبا در چه حالی است؟ و میزان تولید واکسن چقدر خواهد بود؟

تولید واکسن مشترک با کشور کوبا برای تولید مشترک آغاز شد، اما در این زمینه هم کشور آمریکا تلاش کرد با تحریم برخی بانک‌های کوبا اخلال ایجاد کند، اما خوشبختانه روند کار تولید واکسن با کوبا متوقف نشد، این واکسن یکی از واکسن‌های موثر در پیشگیری از ابتلا به کرونا است. از مهرماه ۵۰۰ هزار دز از این واکسن به کشور خواهد رسید، واکسن کووپاستور تا پایان سال نهایت به ۳ الی ۴ میلیون دز تولید خواهد رسید و در کشور توزیع می‌شود.

*آخرین وضعیت واردات واکسن طی ماه‌های آتی را تشریح کنید؟

وضعیت واردات با توجه به فعالیت‌های وزارت امور خارجه بهبود یافته است و تا آخر مرداد ۸ میلیون دز واکسن دریافت خواهیم کرد، ۲۰ میلیون دز تا آخر شهریور و ۳۰ میلیون دز مهر و آبان به دست ما می‌رسد که عمده آن از کشور چین خواهد بود، پیش بینی می‌شود تا پایان پاییز ۴۰ میلیون دز واکسن اضافه بر واکسن‌های ذکر شده به دست ما برسد، وضعیت واردات واکسن بهبود خواهد یافت به دلیل اینکه اغلب کشور‌های اروپایی در حال تکمیل واکسیناسیون هستند و خط تولید واکسن‌ها در کشور‌های مختلف پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است لذا وضعیت واردات واکسن به مراتب بهبود خواهد یافت.

*نقش هلال احمر در زمینه تامین واکسن چیست؟ آیا واردات واکسن از کشور چین به تنهایی توسط هلال احمر انجام می‌شود؟

خیر؛ هلال احمر تنها نقش انتقال دهنده واکسن به کشور را بر عهده دارد و کار اصلی توسط وزارت امور خارجه انجام می‌شود و در زمینه تامین ارز و اقدامات فنی نیز بانک مرکزی و وزارت بهداشت انجام می‌شود، این ادعا که تنها هلال احمر اقدام به واردات واکسن کرده است صحیح نیست، به دلیل موضوع تحریم‌ها کشور چین واکسن را به صلیب سرخ تحویل می‌دهد، صلیب سرخ واکسن‌ها به هلال احمر تحویل داده و وارد کشور می‌شود.

*واکسن برکت طی روز‌های اخیر مورد هجمه برخی افراد قرار گرفت؛ اثر بخشی این واکسن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تاکنون بیش از یک میلیون دز واکسن برکت تزریق کرده‌ایم که با کمترین عرضه مواجه بوده است، خوشبختانه استقبال از تزریق این واکسن مطلوب بوده است و با نهایی شدن نتایج مطالعات به زودی نتایج آن منتشر خواهد شد. با راه افتادن خط تولید صنعتی کشور از واکسن‌های خارجی بی نیاز خواهد شد، ما نیاز به تولید داخل داشتیم به دلیل اینکه بیماری کرونا به راحتی دنیا را رها نخواهد کرد؛ واکسن برکت واکسن خوبی است که در آینده خود را به دنیا ثابت خواهد کرد.

منبع:فارس - اخبار کرونا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.