کد خبر: ۱۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
وزیر امور خارجه در آستانه سفر رئیسی به جاکارتا در مقاله‌ای در روزنامه جاکارتاپست با بیان اینکه در چارچوب سیاست خارجی متوازن، هوشمند و پویا، اهمیت ویژه‌ای برای توسعه مناسبات با اندونزی قائلیم، نوشت: مقامات ۲ کشور مصمم به ایجاد بسترهای لازم برای توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف هستند.

توضیحات امیرعبداللهیان درباره توسعه مناسبات ایران و اندونزی

مخاطب۲۴ : به نقل از فارس ؛ در آستانه سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به جاکارتا پایتخت اندونزی، مقاله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در رزنامه جاکارتاپست منتشر شد.

در مقاله امیرعبداللهیان آمده است: سفر پیش روی جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به جاکارتا که در پی دعوت جناب آقای جوکو ویدودو همتای اندونزیایی ایشان انجام خواهد شد، نقطه عطفی در روابط دوجانبه ۲ کشور است و سرآغاز فصل جدیدی از روابط ۲ ملت بزرگ ایران و اندونزی محسوب می‌شود. جایگاه ۲ کشور در ۲ منطقه سوق الجیشی غرب و شرق آسیا، اشتراکات فرهنگی و تمدنی و ظرفیت‌های قابل توجه همکاری در زمینه‌های مختلف در کنار الزامات جدید نظام بین‌الملل، نویدبخش گشایش فصل نوینی از روابط ۲ کشور بر مبنای احترام و درک متقابل است.

 

وزیر امور خارجه در این مقاله با بیان اینکه روابط دیپلماتیک ۲ کشور اکنون هشتمین دهه خود را طی می‌کند، در حالی که مناسبات ۲ ملت بزرگ ایران و اندونزی ریشه در تاریخ دارد، عنوان کرده است: قرن‌ها پیش، مردمان ۲ کشور از طریق اسلام توانسته‌اند پیوند‌های عمیقی با یکدیگر برقرار کنند و علما و اندیشمندان مسلمان ایرانی و اندونزیایی، تعاملات خوبی در سده‌های گذشته داشته‌اند. پیوند‌های زبانی ۲ کشور نیز گواه دیگری بر قدمت تعاملات مردمان ۲ کشور در ۲ سوی غرب و شرق آسیا است. وجود تعداد قابل توجه واژه‌های فارسی در زبان اندونزیایی و سرمایه‌های مشترکی مانند امام محمد غزالی، مصادیقی است که از ژرفای ارتباطات تاریخی ۲ ملت بزرگ ایران و اندونزی حکایت می‌کند و بن مایه‌ای برای تعمیق روابط بین ۲ ملت است.

در این مقاله همچنین آمده است: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی متوازن، هوشمند و پویا، اهمیت ویژه‌ای برای توسعه مناسبات با اندونزی قائل است. خوشبختانه این اراده در ۲ طرف وجود دارد و مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی، مصمم به ایجاد بستر‌های لازم و تمهیدات مورد نیاز جهت توسعه مناسبات در زمینه‌های مختلف هستند.

امیرعبداللهیان در مقاله خود در روزنامه جاکارتاپست با ذکر این نکته که رایزنی ۲ کشور، طیف وسیعی از موضوعات مختلف در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در مناسبات دوجانبه به دنبال تعمیق همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و فناوری، فرهنگی، پارلمانی و امنیتی هستند. علیرغم روابط بسیار خوب و همکاری‌های سازنده و حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی، باید اذعان کنم که حجم روابط تجاری موجود بین ۲ کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود دور از انتظار است. از این رو سفر جناب آقای دکتر رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه به جاکارتا فرصنت مغتنمی است تا بخش‌های دولتی و خصوصی ۲ کشور بیش از گذشته با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تجاری یکدیگر آشنا شوند.

در این مقاله آمده است: پیوند‌های ایران و اندونزی در چارچوب همکاری جنوب - جنوب، سابقه تاریخی داشته و نشان از رویکرد مشترک ۲ کشور به ایجاد یک جهان متوازن دارد. ۲ کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین جهان اسلام، دارای مواضع مشترکی هستند و رایزنی‌های مستمر طرفین در این موضوعات ادامه دارد.

در مقاله مذکور عنوان شده است: با علم به ضرورت تقویت مناسبات منطقه‌ای، ضمن تحسین عملکرد سازمان آ. سه. آن و تأکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط با اعضای آن نهاد در پرتو پیمان مودت و دوستی که در سال ۲۰۱۷ بین طرفین منعقد شده است، ریاست اندونزی بر این سازمان را فرصت مغتنمی برای توسعه روابط با سایر اعضای این نهاد مترقی می‌دانیم و از امکان برقراری پیوند‌های منطقه‌ای بین آ. سه. آن و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو (در غرب آسیا) استقبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه در این مقاله همچنین نوشته است: موضوعاتی اعم از ضرورت وحدت کشور‌های اسلامی، اهتمام به معرفی اسلامی حقیقی در جهان، مقابله با افراط گرایی و اسلام هراسی، حمایت از منافع مسلمانان در جهان از جمله ملت مظلوم فلسطین، از نقاط وصل و اشتراکاتی است که سیاست خارجی ۲ کشور را در یک مسیر قرار می‌دهد. در این چارچوب معتقدیم کشور‌های منطقه خاورمیانه به عنوان محیطی که بیشترین تعداد کشور‌های اسلامی را دارد، می‌توانند بر سوء‌تفاهمات موجود فائق آیند و فارغ از دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای، یک نظم منطقه‌ای درون‌زا بنا کنند. مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در همین راستا انجام شد. معتقدیم ۲ کشور در مسیر درستی قرار گرفته‌اند و این تفاهم، نتایج ملموسی برای ثبات و رفاه منطقه و جهان اسلام به ارمغان خواهد آورد.

در مقاله امیرعبداللهیان در این روزنامه چاپ اندونزی آمده است: جهان اسلام به عنوان یک بلوک تأثیرگذار در معادلات جهانی، نیازمند همگرایی بیشتر است تا از این رهگذر، فرصتی برای تضارب آراء، هم افزایی و خلق ایده‌های نوین فراهم شود و امت بزرگ اسلامی از برکات آن منتفع شود. بدون تردید، کشور‌هایی که دارای وزن قابل توجهی در جهان اسلام هستند، می‌توانند نقش پیشتازی در تحقق منافع امت اسلامی ایفا کنند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران از تقویت همکاری با جمهوری اندونزی به عنوان یکی از کشور‌های مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام و پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان استقبال می‌کند.

وی همچنین می‌افزاید: از منظر جمهوری اسلامی ایران، یکجانبه گرایی حاکم بر جهان با حذف سازوکار‌های چندجانبه و تأثیرات مخربی که بر صلح و امنیت جهانی گذاشته، اکنون به حاشیه رانده شده است؛ به یک معنی، امنیت نظام بین‌الملل دیگر ماهیتی «دستوری» ندارد و به امری «هم افزا» و «مشارکتی» با حضور حداکثری کنشگران مبدل شده است. بانیان کنفرانس تاریخی باندونگ و مروجین پارادایم عدم تعهد، دهه‌ها پیش، به درستی در این مسیر گام برداشتند و مخالفت خویش با هرگونه قطب بندی که صلح و ثبات جهان را به مخاطره بیندازد، ابراز داشتند. در فضای بین‌المللی جدید، کشور‌های در حال توسعه و نوظهور با هم افزایی و اشتراک مساعی می‌توانند نقش سازنده‌ای در تضمین صلح و ثبات جهانی از جمله در حوزه امنیت غذا و انرژی ایفا کنند.

امیرعبداللهیان در پایان این مقاله می‌نویسد: مایلم یک بار دیگر بر اراده جدی مقامات کشورم جهت توسعه مناسبات با کشور دوست و برادر اندونزی تأکید کنم؛ از اینکه همراه عالیجناب رئیسی مهمان مردم شریف و مهمان نواز اندونزی هستیم، عمیقاً خوشحالم و برای دولت و ملت بزرگ اندونزی، آرزوی سعادت، سربلندی و پیشرفت می‌کنم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی امروز دوشنبه یکم خرداد در سفری سه روزه و در رأس هیأتی بلندپایه به جاکارتا پایتخت اندونزی سفر خواهد کرد. استقبال رسمی، دیدار دو جانبه با «جودو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و امضای اسناد همکاری در بخش‌های مختلف از جمله برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به اندونزی است. رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی با روسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد. نشست با تجار و فعالان اقتصادی دو کشور، گفتگو با علما و اندیشمندان اندونزیایی و دیدار با ایرانیان مقیم اندونزی از دیگر برنامه‌های اقامت رئیس‌جمهور در جاکارتا خواهد بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.