مخاطب24:معین زندی خواننده نوظهوری است، اما تازهکار نیست. او اوایل دهه ۹۰ اولین آلبوم خود را به صورت زیرزمینی منتشر کرد. نیمههای دهه نود، آرام آرام شناخته میشود و بالاخره در سال ۱۳۹۸ موفق میشود برای نخستین اثرش مجوز بگیرد.
زندی آهسته آهسته پیش آمد تا در نهایت اواخر سال گذشته توانست نخستین کنسرت رسمیاش را در تهران روی صحنه ببرد. او در سال جاری هم اجراهای متعددی در تهران و دیگر شهرهای ایران روی صحنه برده است. زندی در همین مدت کوتاه تجربهی بارها و بارها برگزاری کنسرتهای رسمی را دارد.
این خواننده شب گذشته – ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ – در سالن میلاد نمایشگاه بینالملل برای دو سانس دیگر میزبان هوادارانش بود.
سانس اولِ اجرای دیشب با اینکه تقریبا بدون تاخیر آغاز شده بود، اما تا حدود ساعت ۲۲ به درازا کشید. علت این امر هم چیزی جز اصرار مخاطبان برای ماندنِ زندی روی صحنه نبود. کار به جایی رسید که این خواننده برخی از آهنگهایش را حتی برای سه بار تکرار کرد.
زندی در اجرای شب گذشته و قبل از خواندنِ هر آهنگ، بخشی از شعر آن آهنگ را دکلمه میکرد. او معمولا ترانههای آثارش را خودش میسرآید و این از نکات قابل توجه در آثار اوست. این خواننده صدایی با جنسی خاص دارد؛ فُرم خواندن او و جنس صدایش به گونهای است که در ذهن مخاطب میماند. زندی در ترانههایش تلاش کرده تا کیفیت مناسبی را ارائه کند و از کلامِ سخیف و دمدستی پرهیز داشته است.
نوع پوشش او هم تفاوت ویژهای با دیگر خوانندگان موسیقی پاپ دارد؛ در حالی که پوشیدن لباسهای نه چندان مناسب در برخی کنسرتها مُد شده است، زندی، اما با لباسی که خاص خودِ اوست، روی صحنه آمده بود. جالب اینکه این فرم پوشش او بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
وقتی اجرا تمام میشود، تماشاگران با رضایت مشغول ترک سالن میشوند. شاید رضایت این تماشاگران به این دلیل باشد که میانِ آنچه از صدای این خواننده در آهنگهایش شنیدهاند، با آنچه در این اجرای زنده دیدند و شنیدند؛ تفاوت چندانی نبود. این همان نکتهای است که کمتر خوانندهای در موسیقی پاپ ایران قادر به انجامش هست. معمولا کیفیت آهنگ خوانندگان موسیقی پاپ در آلبومهایشان با آنچه در کنسرتها به صورت زنده میخوانند، به شدت متفاوت است؛ چرا که بیشتر این خوانندگان قدرت و توان لازم برای خواندنِ درست در کنسرتها را ندارند.
لیلا بلوکات بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون مهمان این اجرا بود. بلوکات به نمایندگی از موسسهای خیریه که از کودکان کار، کودکان بیسرپرست و کودکان با ناتوانی ذهنی و جسمی حمایت میکند، در این اجرا حاضر شده بود. جالب اینکه سی تن از کودکانِ ناتوان جسمی و ذهنی در این کنسرت به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.
بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ در سالیان اخیر همچون جرقه، زود آمدهاند و زود هم رفتهاند. عمرِ مفیدِ برخی از این خوانندگان برای جذب مخاطب و فروش بلیت در کنسرتها؛ گاهی به یک یا در نهایت دو سال ختم میشود.
معین زندی از جملهی خوانندگانی است که یک شبه وارد عرصه موسیقی نشده و سالها تلاش کرده تا به این نقطه برسد. حال باید دید که او ماندنش به کدام سرنوشت دچار میشود؛ سریع و جرقهوآر یا ماندگار و همیشگی...