کد خبر: ۱۷۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
آرمین خوشوقتی گفت: برای مشاغل غیر مستمری که در ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ برقرار بوده‌اند، بعد از ۱۴۶۰ روز قراردادهای کارگران تبدیل به دائمی می‌شود؛ بدون تردید این یک اتفاق مثبت برای بخشی از کارگران کشور است.

خبر خوش برای بخشی از کارگران قرارداد موقت

مخاطب۲۴ : آرمین خوشوقتی (کارشناس ارشد حقوق و روابط کار) اظهار داشت: از سال ۱۳۶۹ که قانون کار تصویب شد، یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران، مدت قرارداد کار بوده است. در زمانی که قانون کار فعلی به تصویب رسید، چیزی حدود ۳ درصد از کارگران یا حتی کمتر، قرارداد‌های معین و موقت داشتند، اما امروز آمار‌ها می‌گوید چیزی حدود ۹۶ درصد کارگران قرارداد موقت دارند.

وی افزود: در گذشته مراجع حل اختلاف اینگونه برداشت می‌کردند که اگر قرارداد کار یک کارگرِ موقت چند بار تمدید شود، امکان دائمی شدن قرارداد او وجود دارد در حالیکه هیات عمومی دیوان عدالت، یک رای در دهه ۷۰ صادر کرد که در آن آمده بود، چون در ماده ده قانون کار اینطور قید شده که اگر قرارداد برای مدت معین باشد، در آن مدت قید می‌شود و بند دال ماده ۲۱ قانون کار می‌گوید قرارداد‌های موقت با انقضای مدت و عدم تمدید صریح یا ضمنی خاتمه می‌یابند، لذا نمی‌شود کارفرما را مکلف کرد کارگری که قراردادش خاتمه یافته را به کار برگرداند.

 

خوشوقتی با بیان اینکه از سال ۱۳۶۹ تا امسال، رویه به این صورت بوده که کارگران قرارداد موقتی که قراردادشان به موقع تجدید می‌شده، قراردادی شناخته می‌شدند و کارفرما الزامی به تجدید قرارداد با آن‌ها نداشت؛ اضافه می‌کند: این موضوع مربوط به کارگرانی است که در مشاغل مستمر مشغول به کار هستند؛ چراکه یکی از دلایل صدور آن رای دیوان عدالت در دهه ۷۰، تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار بود که تاکید کرده در کار‌هایی که جنبه مستمر دارد اگر مدت در قرارداد ذکر نشود، دائمی تلقی می‌شود؛ مفهوم مخالف این شرط این است که در کار‌های با جنبه‌ی مستمر اگر مدت در قرارداد ذکر بشود، دیگر قرارداد دائمی نیست؛ اما همین ماده ۷ یک تبصره دیگر هم دارد که می‌گوید یکسری کار‌های غیرمستمر هستند که برای مدت مشخصی می‌توان در آن‌ها قرارداد موقت منعقد کرد؛ این تبصره قانونی می‌گوید حداکثر مدت قرارداد موقت برای کار‌های با جنبه‌ی غیرمستمر توسط وزارت کار تهیه و به تصویب هیات دولت می‌رسد.

به گفته وی، در مدت ۲۹ سال بعد از تصویب قانون کار، هیچ اتفاقی برای اجرای بند یک ماده ۷ نمی‌افتد و وزارت کار تصویب‌نامه‌ی ذکر شده را به تصویب هیات وزیران نمی‌رساند بنابراین برای کار‌های با جنبه‌ی غیرمستمر حداکثر زمان قرارداد معین نمی‌شود.

او می‌افزاید: با مطالبه‌گری جامعه‌ی کارگری در بیست و هفت تیرماهِ سال ۱۳۹۷، وزارت کار پیشنهادی به هیات وزیران داد مبنی بر حداکثر مدت برای کار‌هایی که طبیعت آن‌ها جنبه مستمر دارد. این پیشنهاد وزارت کار در بیستم بهمن ۱۳۹۸ به تصویب هیات وزیران رسید و در بیست و نهم بهمن همان سال هم ابلاغ شد. در این تصویب‌نامه که معاون اول رئیس جمهور وقت آن را امضا کرده، کار‌هایی که جنبه غیرمستمر دارند، تعریف شده‌اند؛ ما دو گروه کار غیرمستمر داریم؛ گروه اول، کار‌هایی هستند که در کارگاه‌های موقتی تعریف می‌شوند؛ در این کارگاه‌ها، شغل تمام کارگران غیرمستمر است و با این‌ها نمی‌شود قرارداد غیرموقت بست؛ کارگاه‌های موقتی برای انجام یک کار خاص مثلاً سدسازی احداث می‌شود و بعد از پایان پروژه، کارگاه برچیده می‌شود. گروه دوم، تمام کار‌هایی هستند که در کارگاه‌های دائمی هستند، اما جزو مشاغل اصلی کارگاه نیستند؛ مثلاً یک پتروشیمی برای سال‌ها کار می‌کند، اما تصمیم می‌گیرد یک سوله بسازد؛ ماهیت کارِ کارگران ساخت آن سوله، غیرمستمر است.

این کارشناس حقوق ادامه می‌دهد: براساس مصوبه سال ۹۸ دو گروه شغل‌های غیرمستمر داریم؛ سوال این است که کارفرمایان در این مشاغل تا چه مدت می‌توانند با کارگران قرارداد موقت ببندند؛ کارفرمایان حداکثر به مدت چهار سال می‌توانند با کارگران مشاغل غیرمستمر، قرارداد موقت ببندند؛ به فرض اگر کارگری در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۸ که تصویبنامه ابلاغ شده، در یک کار غیرمستمر مشغول به کار بوده و هنوز در آن شغل مشغول به کار است، این فرد ۱۴۶۰ روز بعد یعنی دقیقاً در تاریخِ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ اگر همچنان مشغول به کار باشد، قراردادش به دائمی تبدیل می‌شود؛ حتی اگر کارفرما با او قرارداد موقت ببندد، براساس قانون، این قرارداد دیگر «موقت» نخواهد بود.

به گفته وی، بنابراین یک کارگر در شغلِ غیرمستمر حداکثر ۱۴۶۰ روز می‌تواند با قرارداد موقت مشغول به کار باشد و اگر مدت زمان کار او در همان کارگاه بیشتر از این مدت زمان مشخص بود، از روز ۱۴۶۱ قرارداد او به حالت دائمی درمی‌آید.

خوشوقتی با تاکید بر اینکه تاریخ شروع این ۱۴۶۰ روز از تاریخ ابلاغ تصویب‌نامه توسط هیات وزیران یا همان ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ است و عطف به ماسبق نمی‌شود؛ می‌افزاید: اولین افرادی که مشمول این تصویب‌نامه شده و قراردادشان خودبه خود دائمی می‌شود، در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ این اتفاق برایشان خواهد افتاد؛ این زمان چهارساله حداکثر مدت قرارداد موقت کارگر در کار با ماهیتِ غیرمستمر است. ممکن است این سوال پیش بیاید اگر کارگاهی در مدت این چهار سال برای مدتی مثلاً یکسال موقتاً تعطیل بوده و کار نمی‌کرده، آیا این مدت تعطیلی جزو چهارسال حساب می‌شود یا خیر؛ پاسخ منفی است؛ مدت تعطیلی موقت کارگاه از زمان چهارسال تصویب‌نامه کسر می‌شود.

حالا فرض کنیم در ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ قرارداد یک کارگر دائمی شود، بعد از آن کارفرما چطور می‌تواند با او قطع همکاری کند؛ این کارشناس حقوقی در پاسخ می‌گوید: کارفرما دیگر نمی‌تواند با فرد قطع همکاری کند مگر در شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده است؛ یعنی شرایط ماده ۲۷ برای فسخ قرارداد یا خاتمه کلی پروژه؛ آن پروژه‌ی خاص وقتی کامل تمام شود، قطع همکاری خود به خود اتفاق می‌افتد.

او نتیجه می‌گیرد: برای مشاغل غیر مستمری که در ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ برقرار بوده‌اند، بعد از ۱۴۶۰ روز قرارداد‌های کارگران تبدیل به دائمی می‌شود؛ بدون تردید این یک اتفاق مثبت برای بخشی از کارگران کشور است؛ بخش قابل توجهی از کارگران در پیمان‌ها و پروژه‌های مختلف مشغول به کار هستند و عمدتاً هم مدت قرارداد آن‌ها بیشتر از چهار سال است؛ این گروه از کارگران از ۲۹ بهمن امسال دیگر خیال‌شان بابت ادامه کار و امنیت شغلی تا زمان پایان پروژه راحت می‌شود و به جمع کارگران دائمی می‌پیوندند. اما یک نکته‌ی مهم تصویب‌نامه‌ی هیات وزیران این است که در کار‌های با ماهیت مستمر کماکان قرارداد‌های موقت، برقرار و جاری هستند و متاسفانه فعلاً این تصویب‌نامه مشمول کار‌هایی که طبیعت آن‌ها جنبه‌ی مستمر دارد، نمی‌شود.|ایلنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.