کد خبر: ۱۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
علیرضا محجوب گفت: درباره مشاغل سخت و زیان آور که کارگران زن نباید کار کنند باید نظارت‌ها دقیق باشد. در شاخص‌ها حداکثر حمل بار مجاز برای حمل در کارگران مرد ۴۵ کیلوگرم و برای زنان کارگر ۲۲.۵ کیلوگرم است، اما گاهی در مورد زنان در عمل فشار کاری گاهی بیشتر است.

سهم مدیریتی زنان در امور داده نشده است

مخاطب24:گردهمایی کارگران و بازنشستگان زن مناسبت هفته کارگر، امروز عصر در محل دفتر مرکزی خانه کارگر در تهران برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی خانم وحدت (رئیس اتحادیه زنان کارگر) اظهار کرد: مشارکت کارگران اعم از زن و مرد در تشکل‌های کارگری باعث ایجاد دلگرمی برای آن فعالان کارگری‌ای است که در تشکل‌ها برای کارگران زمان می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه کارگر بودن ارزشمند است و زنان کارگر از کارگر بودن خود نباید سرافکنده باشند بلکه باید افتخار کنند، اظهار کرد: ما زنان کارگر جدا از آنچه در زندگی شخصی خود از نظر مراقبت از فرزندان و خانه وظیفه خود می‌دانیم، باید بدانیم که در مورد پیگیری حقوق خود نیز وظیفه داریم.

در ادامه این نشست، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) با تاکید بر مشکلات زنان کارگر، به بحث دستمزد ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: روز به روز ارزش پول ملی ما کاهش یافته است. آنچه خود دولتی‌ها روی سبد حداقل معیشت توافق کردند رقم ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود که باز هم بسیار از این سبد در افزایش حداقل دستمزد عقب بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب امسال در دیدار با کارگران گفتند که اعتراض کارگران در مسائل صنفی حق آنان است و این سخن ایشان اتمام حجت با دستگاه‌های ذی‌ربط است.

محجوب به اشاره بحث امنیت شغلی گفت: رای دیوان در دادنامه ۱۷۹ درباره کار‌های دارای طبیعت دائمی به دلیل تعارض‌اش با روح قانون باید باطل شود. ما در همان زمان گفتیم که در بحث تبصره یک ماده هفت با رای دیوان درباره تبصره دوم همان ماده در تعارض است، اما به هرحال دیوان طرف کارفرما را گرفت. اما ما باید تلاش کنیم که این رای باطل شود و از طریق قانونی این امر ممکن است.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: قرارداد موقت و نا امنی شغلی باید به حداقل ممکن برسد و دولت ملزم به همراهی در این حوزه است.

وی با اشاره به مسایل کارگران زن تصریح کرد: درباره مشاغل سخت و زیان آور که کارگران زن نباید کار کنند باید نظارت‌ها دقیق باشد. در شاخص‌ها حداکثر حمل بار مجاز برای حمل در کارگران مرد ۴۵ کیلوگرم و برای زنان کارگر ۲۲.۵ کیلوگرم است، اما گاهی در مورد زنان در عمل فشار کاری گاهی بیشتر است. این مشکل درباره مرخصی زنان کارگر نیز صادق است که در عمل در بسیاری از کارگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

محجوب با اشاره به اینکه اکثریت کرسی تحصیل دانشگاهی در دست زنان است و این به معنای آن است که علیرغم تخصص بیشتر زنان در امور مدیریت و کنترل امور بسیار بیشتر در اختیار مردان است.

نماینده ادوار پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: این بحث که مدیریت زنان در امور باید بیشتر باشد یک شعار نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و مدیریت ما بسیار مردانه است و بسیاری از استعداد‌های مدیریتی که زن هستند، در موقعیتی که باید باشند، بکارگیری نمی‌شوند. تاریخ ایران نباید تاریخ مذکر باشد و تاریخ باید طوری نوشته شود که نقش اجتماعی زنان دیده شود.

 
برچسب ها: هفته کارگر
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.