کد خبر: ۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۶
دکتر اشکان اسکندرزاده
توهم معصومیت نظام سیاسی، صاحبان قدرت را از میدان انتقاد خارج می‌کند و آن‌ها را به ردایی فرازمینی ملبس می‌کند. ردایی خطرناک که قدرت پاسخگویی و اصلاح را از آنان سلب می‌کند.

توهم معصومیت نظام سیاسیتوهم معصومیت نظام سیاسی، صاحبان قدرت را از میدان انتقاد خارج می‌کند و آن‌ها را به ردایی فرازمینی ملبس می‌کند. ردایی خطرناک که قدرت پاسخگویی و اصلاح را از آنان سلب می‌کند.

دکتر اشکان اسکندرزاده

دبیر حزب همبستگی دانش آموختگان ایران (هدا) در استان کرمان و عضو شورای مرکزی حزب هدا

 مطالب مندرج در قسمت یادداشت سایت ، دیدگاه نویسندگان بوده و لزوماً بیانگر دیدگاه مخاطب24 نیست

 

یکی از عجایب این دوره ریاست جمهوری، احساس تکلیف شدید برای اصلاح وضع موجود، توسط افرادی است که اکنون در راس امور هستند و در اوضاعی که خودشان در به وجود آمدنش نقش پررنگی داشته اند، بیش از همه معترضند. در سالن انتخابات وزارت کشور چنان نطق می کنند گویی تا کنون هیچ فرصت خدمتی نداشته‌اند و برای نجات وضع کشور، به تازگی قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند.

 

مردم به دنبال فردی هستند که یک بار به جای انتقاد از وضع موجود، عذرخواهی کند، بگوید من مقصر بودم، به جای شانه خالی کردن و به جای انگشت اتهام به دیگری اشاره بردن، بگوید ما هم اشتباه می‌کنیم، ما هم تصمیم اشتباه داریم.

متاسفانه تا کنون به شکلی جا افتاده انگار که نظام سیاسی ما معصومیت دارد و این موضوع باعث می‌شود که در مواجهه با هر اشتباهی، هیچ عذرخواهی و قبول خطایی صورت نگیرد و جای خود را به توجیه و دروغ بدهد.

مقدس پنداشتن نظام سیاسی یک کشور، اشتباه خطرناک بزرگی است که گاها جبران ناپذیر نمی شود. به این دلیل که هم سیاسیون یک سرزمین و هم مردمی که دنباله روی این تفکر می‌شوند، فراموش می‌کنند که حکومت‌ها ساخته انسان هستند و حاکمان نیز انسان‌هایی‌اند که جایز الخطا هستند.

توهم معصومیت نظام سیاسی، صاحبان قدرت را از میدان انتقاد خارج می‌کند و آن‌ها را به ردایی فرازمینی ملبس می‌کند. ردایی خطرناک که قدرت پاسخگویی و اصلاح را از آنان سلب می‌کند.

وقتی نظام سیاسی مقدس پنداشته شود؛ دیگر نمی ‌توان از کاستی ‌های آن سخن گفت و هنگامی که اربابان قدرت، مشروعیت خود را نه از سوی زمین، بلکه از آسمان دانستند‌‌؛ مسلما خود را پاسخگو به جامعه هم نمی‌دانند و به واسطه این توهم، از مردم اطاعت مطلق و بی‌ چون و چرا را طلب می‌کنند (جورج ریتزر).

در این دوره ریاست جمهوری باید دقت داشت که لا به لای تمام اتفاقات و صحبت‌های کاندیداها، مسئولیت‌پذیری فرد را محک بزنیم در مقابل حس قدرت طلبی. ببینیم این فرد در مسئولیت‌هایی که تاکنون داشته چقدر موثر و مفید بوده؟ آیا در همان منصب برای خدمت و اصلاح ساختار توانسته نقشی به سزا ایفاد کند که الان دست روی هندوانه بزرگتری گذاشته؟ یا صرفا به واسطه حس قدرت طلبی، همیشه در هر جایگاهی به فکر جایگاه بالاتر بوده و بیشتر برای جایگاه‌های بهتر تلاش کرده تا اوضاع بهتر؟

از طرف دیگر با افرادی سر و کار داریم که آنچنان خود را برحق و مقدس می‌دانند و برای دیگران ارزشی قائل نیستند که می گویند من اگر صلاحیتم تایید نشود در انتخابات شرکت نمی کنم. یعنی تایید صلاحیت خود را مساوی با مشروعیت انتخابات می‌دانند. چه تفکری باعث می‌شود که یک نفر تصور کند این انتخابات با آمدن یا نیامدنش مشروعیت خود را حفظ می‌کند یا از دست می‌دهد؟ 

برچسب ها: انتخابات
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.