نرخهای آژانسهای هواپیمایی را اشخاص دیگری تعیین میکنند
حرمت الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران در ابتدای این جلسه و با بیان این سوال که چرا در شب عید و ایام تابستان دوربینها و ناظران نهادهای نظارتی راهی دفاتر خدمات مسافرت گردشگری میشوند؟ گفت: آژانسهای هواپیمایی فروشنده محصولات دیگران هستند و مواردی مثل؛ پرواز، هتل، ویزا و مهمانسرا متعلق به آنها نیست، بنابرین نرخها در این حوزه توسط اشخاص دیگری تعیین میشود و سودهای بسیار جزئی نصیب آژانسهای هواپیمایی میگردد. بنابرین درصورتی که شرایط بازار بد باشد نه تنها سود نمیبریم بلکه زیان هم میدهیم.
وی با اشاره به وجود رقابتهای ناسالم در این حوزه افزود: درحالی که بلیط چارتر در دفاتر ما با قیمت 2 میلیون و400 تا 2 میلیون 600 هزار تومان به فروش میرسد، همین بلیط در بازار و توسط مراکز غیر قانونی زیر 1 میلیون تومان فروخته میشود. با ادامه این روند و با شرایط بسیار بد حاکم بر آژانسها دفاتر خدمات مسافرتی محکوم به ورشکستگی خواهند شد.
رفیعی درمورد گران فروشی برخی آژانسهای مسافرتی گفت: اگر بلیطی گران به فروش میرسد دلایلش را در ایرلاینها جست و جو کنید و یقین بدانید که دست آژانس مسافرتی با ایرلاین در یک کاسه است. اگر ایرلانی به دلیل گران فروشی فقط یک بار جریمه شود دیگر گران فروشی نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه ناهماهنگیهایی در پروازها وجود دارد و وقتی اعتراض میکنیم تهدید به جمع آوری استاک کشور خارجی از آژانسهای هواپیمایی میشویم، گفت: ایرلاینهای خارجی با چه حقی برای دفاتر ایرانی ما خط و نشان می کشند! ما نباید به این دلیل که با کمبود ناوگان هوایی روبهرو هستیم تن به همکاری با کشورهایی که به تعهدات خود وابسته نیستند بدهیم. اگر ناوگان کم است چرا این میزان رقابت ناسالم در این حوزه وجود دارد.
راهحل بحرانهای موجود تشدد در تشکلها نیست
رفیعی با بیان اینکه متاسفانه دغدغهی برخی در وزارت گردشگری راه اندازی و تشدد در تشکل است و هیچ علمی به چگونگی عمل در این شرایط اقتصادی بحرانی ندارند، گفت: همانطور که اگر احزاب بخواهند مجوز بگیرند باید به وزرات کشور مراجعه کنند و وزارت دیگری مانند بهداشت و درمان نمیتواند مجوز آنها را صادر کند، همینطور صنایع اگر بخواهند مجوز بگیرند باید به وزارت صمت بروند، و بر طبق ماده 131 قانون ارائه مجوز به تشکلها از طریق وزارت کار است و این مسئله به این معنا نیست که وزارت کار حاکم بر تشکلها است، بنابرین نمیتوانند هیچگونه دخل و تصرفی بر تشکلها و اصناف داشته باشند. و علی رغم دستور صریح و مکتوب وزیر مبنی بر رعایت آیین نامه چرا دولت محترم گردشگری به این موضوع عمل نمیکند.
وی در خصوص فعالیت بدون مجوز برخی از آژانسها گفت: تا زمانی که دولت این این وظیفه را به آژانسها واگذار نکند نمیتوانیم به این مورد ورود کنیم. با این حال کمیتهای با عنوان شورای صیانت از دفاتر و رسیدگی به چالشهای موجود را تشکیل دادیم و افراد مهمی از نهادهای نظارتی، قوه قضاییه، ناجا و سازمان تعزیرات حکومتی در این کمیته و جلسات حضور دارند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری ایران با بیان اینکه تنها راه نجات کشور در شرایط بحرانی اقتصادی فعلی توجه به گردشگری است، گفت: برای توسعه و تحقق رونق گردشگری باید بخش های مختلف گردشگری مجرا شود و هر بخش از گردشگری به وزارت خانههای دیگر محول گردد. برای نمونه گردشگری سلامت زیرمجموعهای از وزارت بهداشت، گردشگری ورزشی زیر مجموعه وازت ورزش، گردشگری زیارتی زیر مجموعه سازمان حج و زیارت و گردشگری شکار زیر مجموعه سازمان محیط زیست شود تا آژانسهای گردشگری به عنوان بخش خصوصی کار خود را انجام دهند نه اینکه هر روز با بخش نامهی جدیدی مواجه شوند.
عزم ملی برای نجات صنعت گردشگری وجود ندارد
رقیه حاتمیپورفرشی مدیرعامل شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی فلامینگو هزاره سوم قرن، با حضور در این میزگرد گفت: عزم ملی برای نجات صنعت گردشگری وجود ندارد و به نظر من رهبری به عنوان شخص اول کشور باید شخصا به این موضوع بپردازد. مگر وزیر ترکیهای و وزیر مالزی چه کار مهمی در بخش گردشگری انجام میدهند؟
حاتمیپورفرشی درخصوص مالیاتهای سنگین ورودی وضع شده در آژانسها گفت: آقای مونسان به عنوان وزیر گردشگری برای مقابله با این نوع مالیاتها باید در کنار آژانس داران قرار گیرند و آنها را موقتا از مالیات معاف کند.
وی با بیان اینکه باید تصمیمهایی اتخاذ شود که نتایج مثبتی را در پی داشته باشد گفت: از دکتر مونسان خواهش میکنم که در این شرایط بد اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه با قانع کردن بزرگان به صنعت گردشگری بیشتر توجه کنند. همانطور که درمصاحبهای گفتند: « پیشنهاد کردیم برای جلوگیری از خروج ارز عوارض را افزایش دهند» . آیا چنین اتفاقی افتاد؟
وی در خصوص کیفیت تعامل بین هتلها و آژانسهای هواپیمایی گفت: در دنیا مرسوم است هتلها لیستی با قیمتهای ثابت به مدت 6 ماه به آژانسها ارائه میکنند، که با آن مسافران و آژانس داران میتوانند برنامه ریزی کنند. ما نیزباید با هتلداران به یک اجماعی برسیم تا نرخهای ثابتی حداقل برای شش ماه اول و آخر سال مشخص شود.
حاتمیپورفرشی دلیل گرانی تورها را افزایش ارزش افزوده و مالیاتها بیان کرد و افزود: در همه دنیا قیمتها با توجه به میزان عرضه و تقاضا تغییر میکند، بنابرین باید تعداد عرضه را بیشتر کنیم تا بتوانیم مانع افزایش بی رویه قیمتها شویم. باید در زمانهای خاص مانند نوروز و ایام تابستان بهترین کار این است که سازمان میراث فرهنگی با تفاهمی که با سازمان امور مالیاتی انجام میدهد آژانسها، هتلها و عوامل درگیر در صنعت گردشگری را تا عبور بحران از این مالیاتها معاف کنند.
وی با اشاره به اینکه مشکلات پرواز از مسائلی است که باید به آن بپردازیم،افزود: مشکلاتی در زیرساختهای هواپیمایی کشور وجود دارد و متاسفانه کسی نیست که به آن بپردازد.
صنعت گردشگری به عنوان تب سنج یک کشور عمل میکند
مهری شاه مرادی فرد، مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری روشنا سیر آریا ضمن حضور در این جلسه عنوان کرد: در تمام دنیا در هرشرایط بحرانی حاکم بر کسب و کارها دولتها به کمک اصناف وکارافرینان میآیند. عکس درصورتی که در کشور ما این اتفاق رخ نمیدهد.
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات آژانسهای هواپیمایی باید در سطح کلان و در حوزه میراث فرهنگی گفتوگو شود، ادامه داد: راهکار اول این است که دولت کمک کند و نباید به طور ناگهانی مالیاتهای نامتعارف برای سفرهای خارجی اعمال شود.
وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری به عنوان تب سنج یک کشور عمل میکند، گفت: بحران سقوط هواپیما در وهله اول متوجه صنعت گردشگری است و کاری از دست ما ساخته نیست بنابرین مجلس، دولت و کمیسیونها باید کمک کنند و در حضور آژانس داران تصمیمی گرفته شود.
شاه مرادی فرد ادامه داد: به عنوان یک آژانسدار اعلام میکنم که سلامت مسافران در اولویت است و با توجه به اینکه بیماری " کرونا" تمام جهان را در گیر خود گرده است، اگر ویروسی از یک کشوری به کشور دیگر وارد شود به دلیل سفر است. بنابرین وزارت بهداشت، وزارت گردشگری و مسئولین باید مشکل را بررسی کرده و به آژانس داران اعلام کنند و این مسئله را به دقایق آخر موکول نکنند زیرا در آن زمان تمام موارد لازم برای سفر به کشورمقصد بسته شده و بلیطهای آن فروخته شده است.
وی در مورد فعالیت آژانسهای خصوصی گفت: در همه بخشها اگر بحث علمی، تحقیقات و آموزش پایهی همه سازمانها، نهادها، مراکز خصوصی و کسب وکارها باشد بسیاری از مسائل حل شده و حتی نظارت هم دقیقتر خواهد شد.
وی درخصوص راه کارهای لازم برای برند سازی ایران به عنوان قطب گردشگری گفت: معرفی و شناسایی جاذبههای گردشگری ایران در سایر کشورها و ساخت کلیپ و لوگوی مخصوص ایران و پخش آن به صورت جهانی در نهادها و سازمانهای خارج از کشور از جمله راهکارهای مفیدی است که میتوان بر روی آن کار کرد.
آژانسهای مسافرتی هیچ جایگاه با ارزشی در دولت و وزارت میراث فرهنگی ندارند
فریبا سعادت مسروری، مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی آریا دخت گشت نوین نیز حضور در این میزگرد در خصوص افزایش نرخ آژانسهای هواپیمایی گفت: افزایش نرخها به دلیل افزایش قیمتهای هتل، بلیطها و غیره است. ما فقط 10 درصد سود بر روی این نرخ اعمال کنیم. زیرا بیشتر از آن از توان مسافر خارج است برای حل این مسئله امسال به شرکت راه آهن کشور نامههایی مبنی بر همکاری و جابجایی مسافران با قطار فرستادیم که متاسفانه اعلام کردند که سهمیه جدیدی ندارند.
وی ادامه داد: آژانسهای مسافرتی هیچ جایگاه با ارزشی در دولت و وزارت میراث فرهنگی ندارند و این دو هیچ قدمی برای شرکتهای مسافرتی بر نداشتهاند.
وی با بیان اینکه در سال جاری با کاهش تعداد مسافران خارجی روبهرو هستیم ادامه داد: بنابرین تمرکز آژانسهای هواپیمایی باید بر روی تور گردشگری داخلی باشد به همین دلیل هتلها و آژانسهای هواپیمایی باید از افزایش نرخ خودداری کنند.
وی در خصوص عدم داشتن اطلاعات و دانش کافی برخی تورلیدرها مخوصا در خارج از کشور گفت: این موضوع در برخی از کشورها از جمله ترکیه و گرجستان رخ میدهد، برخی از شرکتها برای کاهش قیمتهای تمام شده و برای آنکه حقوق زیادی را به تورلیدرها نپردازند از دانشجویان ایرانی که به هردوزبان مسلط هستند در آن کشور استفاده میکنند این کار کاملا غیرقانونی است و هیچ نظارتی بر آن صورت نمیگیرد. درصورتی که در کشورهای اروپایی و هند تمام راهنمایان کارشناس و متخصص آژانس گردشگری هستند.
برای برندسازی کشور متولی نداریم
سعادت از عدم وجود متولی برای برندسازی کشور به عنوان قطب گردشگری گله کرد و ادامه داد: ما در کشور جاذبههای گردشگری بسیار بیشتری نسبت به سایر کشورها مانند ترکیه داریم، اما متاسفانه گمنام مانده است. در حال حاضر در کشور ما بیش از 25 نقطه گردشگری و تاریخی وجود دارد و مشکل ما این است که متولیای برای برندسازی نداریم. همینطور توجه کنید که ما سال آینده نوروز 1400 را در پیش داریم درحالی که هیچ تدارکی برای آن ندیدهایم درصورتی که میشود با برنامهریزیهایی تمام جشنهای باستانی و مکانهای تاریخی را معرفی کنیم.
وی ادامه داد: ما با برخورداری از سبقه تاریخی و ادبی بسیار غنی میتوانیم برای شناساندن فرهنگ و ادب ایران بر روی یکی از اشخاص مشهورمانند؛ عطار نشابوری کارکنیم اما متاسفانه متولی نداریم و طرحهای ارائه شده توسط آژانسها به نام سازمانها و ارگانهای دیگر ثبت میشود.
مرجع معتبری برای اطلاع از قیمتها نداریم
نسرین صادقی، مدیرفنی شرکت خدمات مسافرتی ژورک سعادت نیز با حضور در این جلسه آنلاین فروشی برخی از سایتها و اپلیکیشنها را از مشکلات مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات مهم این است که تنها شرکتی که اقدام به به این امر میکند، شرکت «علی بابا » است و متاسفانه هیچ مانوری از طرف آژانسهای مسافرتی صورت نمیگیرد. بنابرین علی بابا به عنوان تنها مرجع شناخته شده بین مردم و حتی مسافران خارجی مطرح است و ما برای اعلام نرخ باید به این اپلیکیشن مراجعه کرده و قیمت ها را با آن تطبیق دهیم، که گاهی مجبور میشویم با سود بسیار کم بلیط هایمان را بفروشیم.
نسرین صادقی با اشاره به اینکه گردشگری مردم ما فقط گردشگری توریستی نیست و گاها گردشگری سلامتی و دانشی هم است گفت: اعمال مالیاتهای سنگین در این حوزه مانع از خروج مردم حتی برای فراگیری علم و دانش و تحصیل میشود که به طبع آن تجارتهای کوچک نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
وی درخصوص برند سازی کشور و ارائه تور به گردشگران خارجی گفت: به دلیل آنکه دریک کشور اسلامی هستیم بنابرین نمیتوانیم بر روی برخی از برنامههای موجود در کشورهای دیگر تمرکز کنیم بنابرین برای برندسازی باید بر روی مناطق تاریخی و گردشگری مثل یزد و کرمان کار کنیم، که برای اروپاییان نیز جذابیت بیشتری دارند.
چهارفصل بودن کشور یکی از جاذبههای گردشگری است
مهرداد صداقت، مدیر سایت تخفیف سنتر گفت: درآمد صنعت گردشگری کشورهای دیگر مانند ترکیه به میزان درآمد صادرات نفت و گاز ما است، بنابراین باید روی صنعت گردشگری خود بیشتر سرمایه گزاری کنیم
از طرفی حالا که عوارض خروج از کشور را بدلایلی بالا بردیم به نظر می رسد باید دولت برای مسافر ورودی که باعث ایجاد شغل و نیز ایجاد درامد ارزی میگردد سوبسیدهایی را از این محل و محل های دیگر در نظر بگیرد تا باعث رونق این صنعت شویم.
وی همچنین در خصوص برندسازی کشور به عنوان قطب گردشگری گفت: چهارفصل بودن کشور یکی از جاذبههای گردشگری محسوب میشود و ما جاذبههای طبیعی بسیاری مانند غار علی صدر، کویر مصر، جزیره هرمز و .. داریم که نظیر آن را در هیچ کشوری نمیتوانیم بیابیم.
وی شیوه کار سایت تخفیف سنتر را ایجاد رقابت سالم در آژانسها با هدف جذب مسافر بیشتر اعلام نمود.
قوانین قاطعی در این حوزه وجود ندارد
زکیه فیض مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی آوا گستر آینده با حضور در جلسه بررسی مشکلات و چالشهای شرکت های هواپیمایی کشور با گله از نبود قوانین قاطع در این صنعت گفت: بسیاری از افراد به صورت خودسرانه و با در دست داشتن یک لپ تاپ اقدام به برگزاری تور میکنند و سودهای کلانی نیز نصیب آنها میشود.
جهانگیر خواجهنوری، مدیرعامل شرکت خدمات مسافرت هوایی ارس درخصوص برنامه آژانس هواپیمایی خود در رابطه با جام جهانی 2020 در کشور ژاپن گفت: در رابطه با این مورد مسئله ویزا و ایرلاین مطرح است که مستقیما پرواز به آن کشور داشته باشد. درگذشته شرکت ایران ایر این پرواز را از طریق پکن انجام میداد که متاسفانه دیگر انجام نمیشود. امیدواریم که بتوانیم از طریق هواپیمای ژاپن در قطر این پرواز را انجام داشته باشیم. و با توجه به اینکه هزینه هتلها، رفت و آمد و حتی غذا در ژاپن بسیار گران است اگر بتوانیم پرواز را به صورت چارتری از تهران تا مقصد بگیریم قیمتها کاهش خواهد یافت.
حرمت الله رفیعی در پایان این جلسه با بیان اینکه نگاه ما مثبت و رو به جلو است، گفت: از دفاتر آژانس داران تقاضا دارم که برای رفع مشکلات و معضلات این حوزه درکنار هم قرار گیرند و متقابلا از دولت گردشگری میخواهم تا برای بهبود امور گردشگری سهمیه بنزین به ما تعلق گیرد زیرا گرانی بنزین موجب لطمه جدی به این حوزه شده است. و همچنین اخذ مالیاتهای بیمورد در این صنعت تعلق میگیرد لغو شود و در آخرنیز با توجه به مشکلات ایجاد شده توسط ایرلاینها درخواست دارم که نشستی با مسئولین مربوطه تشکیل شود تا به این مورد رسیدگی شود.
تهیه و تنظیم: لیلا محمودزاده
اخبار فرهنگی | اخبار سیاسی | اخبار ورزشی | اخبار اجتماعی | اخبار اقتصادی | اخبار گردشگری