کد خبر: ۱۲۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
نگهداری غیراصولی آجیل شب عید و مغز‌های خوراکی، روند کپک زدگی آن را تسریع می‌کند؛ بنابراین با روش درست در محل و دمای مناسب آجیل‌ها را نگهداری کنید.

راهنمای خرید و نحوه نگهداری آجیل‌های شب عید

مخاطب 24:آجیل میان وعده‌ای سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم و مورد نیاز بدن است و از محبوبیت بالایی در میان اکثر افراد برخوردارمی‌باشد، اما با این حال، در صورت عدم نگهداری صحیح از این میان وعده‌های خوشمزه و مغذی، آن‌ها سفت شده و کیفیت اولیه خود را از دست خواهند داد. در این قسمت به ارائه راهکار‌های مناسب برای نگهداری بهتر از آجیل‌ها خواهیم پرداخت.

روش۱: عدم نگه داری آجیل در دمای اتاق

۱. ابتدا آجیل را فریز کنید

بعد از خرید آجیل، بهترین کار این است که آن را به مدت دو روز فریز کنید تا هرگونه آفات موجود در آن از بین برود. این آفات در دمای اتاق رشد کرده و ممکن است باعث بروز بیماری در شما شوند؛ در حالی که در صورت فریز کردن آجیل به مدت دو روز تمامی آن‌ها برطرف خواهند شد. دمای مناسب برای فریز کردن آجیل‌ها، دمای -۱۸ درجه سانتی گراد است.

لازم به ذکر است در صورتی که آجیل مورد نظرتان را به صورت بسته‌بندی‌های تجاری خریداری کرده‌اید، نیازی به فریز کردن آن نخواهد بود، زیرا آن‌ها قبل از بسته بندی استریل شده‌اند.

۲. ظروف شیشه‌ای درب دار بهترین برای نگهداری

برای جلوگیری از بو گرفتن و نفوذ رطوبت به آجیل‌ها، آن‌ها را درون ظروف شیشه‌ای درب‌دار خشک و تمیز نگهداری کنید. ظروف شیشه‌ای بهتر از کیسه‌های پلاستیکی هستند، زیرا کیسه‌های پلاستیکی قابل نفوذ بوده و بو و رطوبت را از خود عبور می‌دهند.

۳. ظروف حاوی آجیل در جای تاریک و خنک نگهداری کنید

به این ترتیب می ‎توانید آجیل‌های خود را به مدت ۲ تا ۴ ماه سالم و تازه نگهدارید. نگهداری آجیل‌ها در دمای اتاق باعث کاهش کیفیت آن‌ها شده و در این صورت باید آن‌ها را در طول ۲ هفته مصرف کنید. نور نیز باعث سفت شدن آجیل‌ها می ‎شود و بنابراین از قرار دادن ظروف حاوی آجیل در نقاط پر نور خودداری کنید.

روش ۲:نگهداری در یخچال

۱. از ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک استفاده کنید

آجیل‌ها را درون ظروف شیشه‌ای تمیز و خشک ریخته و در یخچال نگهداری کنید. نگهداری آجیل‌ها در یخچال و در ظروف شیشه‌ای، ماندگاری آن‌ها را بیشتر کرده و از سفت شدن و بو گرفتن آن‌ها جلوگیری خواهد کرد.

۲. دمای مناسب را انتخاب کنید

با نگهداری آجیل‌ها در یخچال و در دمای ۴ درجه سانتی گراد، می‌‎توانید آن‌ها را حداقل ۲ ماه و حداکثر یک سال سالم نگهدارید. نگهداری آجیل‌ها در یخچال به صورت پوست کنده تاثیر زیادی در ماندگاری بیشتر آن‌ها خواهد داشت.

برای مثال در صورتی که شاه بلوط را همراه با پوست در یخچال نگهداری کنید، آن‌ها تا حداکثر ۲ ماه ماندگاری خواهند داشت، اما در صورت نگهداری آن‌ها به صوت پوست کنده می‌توانید آن‌ها را تا یک سال سالم نگهدارید.

روش ۳:نگهداری در فریزر

برای نگهداری آجیل‌ها در فریزر، دیگر نیازی به فریز کردن آن‌ها در مرحله عمل وجود نخواهد داشت. همان طور که در مراحل قبلی ذکر شد، آجیل‌ها را درون ظروف شیشه‌ای درب‌دار و تمیز غیر قابل نفوذ ریخته و آن‌ها را در فریزر قرار دهید.

با استفاده از این روش ذخیره‌سازی شما قادر به نگهداری از آجیل‌های خود به مدت حداقل یک و حداکثر ۳ سال خواهید بود، زیرا فریزر هر دو عامل فرسایش آجیل‌ها یعنی نور و دما را به حداقل می‌‎رساند.

در صورت تمایل به مصرف آجیل‌های خود، پس از خارج کردن آن‌ها از فریزر، کافیست آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید که به این ترتیب طعم و مزه آن‌ها باز خواهد گشت.

آجیل بوداده بهتر است یا آجیل خام؟

آجیل و خشکبار در ماه مرداد و شهریور به عمل می‌آید. آن را خام نگه می‌دارند سپس خشکبار خام را بین عرضه کنندگان پخش می‌کنند و کم کم بو می‌دهند یعنی با نمک تفت داده می‌شود و به فروش می‌رسد.

ماندگاری آجیل خام بیشتر از آجیل بو داده است. از آجیل خام می‌توان تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگهداری کرد، اما آجیل بوداده را باید ظرف چند هفته مصرف کنید، زیرا گرما و رطوبت سبب افزایش احتمال رشد قارچ در آن شده و آجیل را فاسد می‌کند.

مصرف آجیل بو داده به علت نمک موجود در آن به سلامتی لطمه می‌زند و بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون را در افراد افزایش می‌دهد.

آجیل‌های وارداتی نیز از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری فرآیند طولانی را طی می‌کنند به همین دلیل احتمال رشد میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها را در آن‌ها بیشتر است. همچنین آجیل‌های وارداتی نمک بسیار بالایی دارند.

عوارض مصرف آجیل‌های قدیمی و آجیل‌های رنگ شده

آجیل‌های قدیمی

در مورد عوارض آجیل‌های کهنه باید بگوییم که آجیل برای رشد میکروارگانیسم‌های بیماری زا مخصوصا قارچ‌ها بستر مناسبی هستند. میزان آلودگی با قارچ‌ها در آجیل تازه‌تر کمتر است پس بهتر است آجیل تازه مصرف کنید. برای اینکه دریابید کدام یک از آجیل‌ها تازه‌تر هستند، به رنگ و طعم آجیل توجه کنید.

آجیل‌های رنگ شده

برای جلب مشتری و جذاب‌تر نشان دادن ظاهر آجیل برخی تولیدکنندگان از رنگ‌ها و مواد براق کننده استفاده می‌کنند. این مواد با مصرف آجیل رفته رفته در بدن روی هم انباشته می‌شود و مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می‌کنند. این براق کننده‌ها به کبد صدمه‌زده و سرطان‌زا می‌باشند.

در هنگام خرید آجیل، آجیل‌هایی را که فاقد رنگ هستند را انتخاب نمایید، زیرا متأسفانه به آجیل‌هایی که از سال‌های قبل در انبار‌ها می‌مانند با زدن رنگ‌های غیرمجاز و مضر شکل‌های درخشنده می‌بخشند تا مردم را به خرید ترغیب نمایند.

نکات تکمیلی جهت خریداری و نگهداری آجیل در منزل

از مصرف تخمه‌های پررنگ اجتناب کنید.

مغز تخمه نخرید، زیرا در مجاورت هوا طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شوند.

از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا برای اینکه این پسته‌ها خندان شوند، فروشندگان آن‌ها را در ظرف‌های آب جوش و سپس در آب سرد قرار می‌دهند. این شوک حرارتی، کیفیت پسته را پایین می‌آورد و موجب نم کشیدن پسته و فاسد شدن آن می‌شود.

روغن موجود در مغز گردو به علت کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع مانند طعم صابون پیدا می‌کند.

مغز گردو‌ها به علت رشد کپک‌ها و قارچ‌ها سیاه شده و برای سلامتی مضر هستند، پس از خرید آن‌ها خودداری کنید.

از تهیه نخودچی‌هایی که دارای سوراخ هستند و آفت‌زده می‌باشند، خودداری کنید.

اگر بر روی آجیل مانند پسته، فندق و پسته شامی، سوراخ‌هایی مشاهده کردید، از مصرف آن‌ها خودداری کنید، زیرا درون این سوراخ‌ها ممکن است لارو حشرات باشد.

در هنگام خرید دقت کنید که آجیل‌ها دو جور نباشند، زیرا فروشندگان متقلب محصولات کهنه یا آفت‌زده را مجدداً بو داده و مخلوط کنند.

پسته، مغز گردو و… را از دوره گرد‌ها نخرید.

آجیل را از فروشگاه‌های معتبر و به صورت بسته بندی‌هایی که دارای پروانه بهداشت هستند، خریداری کنید.

حداکثر یک هفته مانده به شروع سال نو آجیل، بخرید.

آجیل‌ها دارای چربی هستند و حرارت و نور باعث آسیب زدن به چربی آجیل‌ها و تغییر عطر و طعم آن‌ها می‌شود پس آجیل‌ها را در مقابل حرارت و نور آفتاب قرار ندهید.

به گزارش وب گاه نمناک، اضافه آجیل نوروزی تان را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید و درون یخچال یا فریزر قرار دهید. می‌توانید آجیل را بیشتر از ۶ ماه داخل یخچال و یک سال در فریزر نگهداری کنید. آجیل‌های پوست کنده بیشتر از دو هفته تازه نمی‌مانند البته اگر آن‌ها را در محل خشک و خنک قرار دهید.

منبع :ایرنا

 
برچسب ها: آجیل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.