کد خبر: ۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶
تصویب کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران یا همان طرح بانکداری اسلامی بارقه ای از امید را برای اصلاح ساختار بانکی کشور به وجود آورد، طرحی که به اعتقاد برخی از کارشناسان با اجرایی شدن آن استقلال بانک مرکزی حفظ شده و فوایدی همچون حذف سود و جریمه مرکب به دنبال خواهد شد.

تصویب کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران یا همان طرح بانکداری اسلامی بارقه ای از امید را برای اصلاح ساختار بانکی کشور به وجود آورد، طرحی که به اعتقاد برخی از کارشناسان با اجرایی شدن آن استقلال بانک مرکزی حفظ شده و فوایدی همچون حذف سود و جریمه مرکب به دنبال خواهد شد.

به گزارش تابناک از ابتدای دهه 80 با گسترش بانک های خصوصی تحولی در سیستم بانکی کشور به وجود آمد؛ طبق قانون، بانک های غیر دولتی در ذیل اصل 44 قانون اساسی و با هدف افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی ، تشویق پس انداز، سرمایه‌گذاری ، ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور و‌جلوگیری از ضرر و زیان ایجاد شده است.

بعد از گذشت دو دهه از تاسیس بانک های خصوصی همچنان قانون پولی و بانکی مصوب سال ۱۳۵۱ به‌عنوان مرجع قانونی بر نظام بانکی کشور حاکم است؛ این یعنی اصلاح ساختار نظام بانکی، تدوین قوانین جدید و اصلاح قوانین موجود یک ضرورت جدی است که از 7 سال گذشته دولت و مجلس آن را با اما و اگرهای فراوانی دنبال می کنند.

در ابتدای سال 94 برخی نمایندگان با کمک کارشناسان بانکداری اسلامی طرح اصلاح قانون بانکداری بدون ربا را آماده کردند اما دولت از آن ها تا تدوین لایحه جامعی با عنوان قانون بانکداری اسلامی مهلت خواست و حتی برای نشان دادن حسن نیتش پیش‌نویس این لایحه را برای نمایندگان ارسال کرد. بعد از گذشت یک سال از مشخص نشدن تکلیف این لایحه، طرح بانکداری اسلامی با ۱۳ فصل و ۲۰۵ ماده و امضای ۲۱ نفر ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی اعلام وصول شد، اصل 85 به معنای تصویب طرح یا لایحه ای در کمیسیون مربوطه بوده و رای کمیسیون به معنای رای مجلس تلقی می شود.

هدف طراحان این بود که قبل از پایان عمر مجلس نهم آن را تعیین تکلیف کنند اما با آبستراکسیون نمایندگان مخالف این طرح مواجه شدند،‌آن ها با حضور پیدا نکردن در جلسه کمیسیون اقتصادی، آن را از نصاب خارج کردند.در آن زمان رحیم زارع، سخنگوی وقت کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد که جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی طرح عملیات بانکی بدون ربا به دلیل حضور نیافتن مخالفان این طرح به حد نصاب نرسید لذا این طرح از دستور کار خارج شد؛ با آغاز مجلس دهم طرح بانکداری اسلامی با تغییراتی و با جدیت بیشتر در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت .

موضوع اصلاح قوانین بانکی نیز در دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم نیز پیگیری شد؛ در ماه های پایانی دولت دهم لوایح قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی نهایی شد اما برای بررسی به مجلس نرفت.

در دولت یازدهم نیز علی طیب‌نیا، وزیر وقت اقتصاد در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار بازگشت این 2 لایحه به وزارت اقتصاد شد. او معتقد بود چون این لوایح با امضای وزیر اقتصاد به مجلس ارسال می‌شود، باید در دولت جدید مورد بررسی مجدد قرار گیرد. همین بازگشت موجب تاخیر طولانی در ارسال این 2 لایحه مهم به مجلس شد تا اینکه در شهریور سال 1396لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را به مجلس داد.

این لایحه با لوایح دوگانه تفاوت‌های بنیادین داشت و به موضوعاتی همچون جایگاه بانک مرکزی و نحوه اداره آن، عملیات بانکی و مواردی از این دست اشاره‌ای نکرده بود.

اکنون کمتر از 5 ماه به پایان عمر مجلس دهم باقی مانده و بهارستان نشین ها باید در این مدت علاوه بر شرکت در انتخابات،‌ تکلیف بودجه سالانه را مشخص کنند. این یعنی عملا بررسی طرح بانکداری اسلامی به سال جدید موکول می شود.

با توجه به اینکه عمر مجلس دهم در سال 1399 کمتر از 2 ماه است باید دید که آیا نمایندگان این دوره می توانند در این مدت کوتاه یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایش در به سرانجام رساندن این قوانین را اجرایی کند آن هم در شرایطی که این طرح با انتقادات فراوانی از مراجع تا صاحب نظران اقتصادی مواجه است.شاید همین انتقادات باعث شد در زمان بررسی کلیات علی لاریجانی رییس مجلس به نمایندگان تاکید کند که این طرح بعد از تصویب کلیات به کمیسیون اقتصادی ارجاع می شود تا اصلاحات و نظرات مدنظر مراجع و کارشناسان و صاحب نظران گرفته شود.

علاوه بر انتقادات زیادی که به این طرح وارد می شود دولتی ها نیز ناراضی هستند ؛ همتی رییس کلی بانک مرکزی در زمان بررسی کلیات طرح بانکداری اسلامی تاکید داشت که این طرح نه تنها کلیت ساختار بانک مرکزی را تغییر می‌دهد که همچون وارد کردن شوکی در ساختار بانکی است و در شرایط تحریمی به صلاح کشور نیست.

حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی و یکی از طراحان در همان جلسه واکنش جدی نشان داد،‌او به مذاکرات متعدد دولتی ها و دادن نامه های جداگانه ای به مقام معظم رهبری برای به تعویق انداختن این طرح اشاره کرد و گفت که دولت به دلیل اختلافات درونی خود بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نمی‌تواند لایحه به مجلس دهد و این بار بر دوش نمایندگان است.

می توان نتیجه گرفت ۵ ماه پایانی مجلس دهم صحنه زورآزمایی مجلس و دولت در تعیین تکلیف نهایی طرح بانکداری اسلامی است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.