کد خبر: ۱۱۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
باتوجه به زلزله‌ای که به تازگی در کشور ترکیه آمده، در نظر بگیرید این زلزله در ایران و در تهران به وقوع بپیوندد، در آن صورت حداقل ۱۵ میلیون نفر جمعیت در استان تهران و ۵ میلیون نفر جمعیت در استان البرز به عبارتی یک چهارم جمعیت ایران را مستقیما درگیر میکند

زلزله ترکیه بهانه‌ای برای تصمیم سازی برای زلزله تهرانمخاطب24- یادداشت - غلامرضا جعفری-  باتوجه به زلزله‌ای که به تازگی در کشور ترکیه آمده و اثرات آن که در ترکیه، عراق، سوریه، ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، اردن وقبرس مشاهده شده است در لحظه تنظیم این یادداشت حداقل سی هزار نفر کشته شده‏‌اند که حدود بیست و پنج هزارنفر از کشته شدگان از ده استان ترکیه و بقیه از سوریه میباشند و چند صد هزار مجروح و زخمی در کشور‌های ترکیه و سوریه برای زلزله‌ای با بزرگی زیر هفت و هشت دهم ریشتر ثبت شده، متاسفانه انتظار می‌رود خسارات جانی و مالی و شمار کشتگان و زخمی‏‌ها تختی افزایش قابل ملاحظه‌ای یابد.

در نظر بگیرید این زلزله در ایران و در تهران به وقوع پیوسته و محقق شود،  یعنی وقوع آن حداقل ۱۵ میلیون نفر جمعیت در استان تهران و ۵ میلیون نفر جمعیت در استان البرز به عبارتی یک چهارم جمعیت ایران را مستقیما درگیر میکند، زیرا که مرکزیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ایران تهران است و بخش دولتی عمومی خصوصی و تعاونی مقننه مجریه، قضاییه، نهاد‌های نظامی انتظامی تماما در تهران واقع و تمرکز کامل سیاسی، اقتصادی و اداری را ایجاد کرده است در صورت وقوع زلزله در تهران شهری که حداقل ۲۲۶ سال قدمت پایتختی و مرکزیت دارد و از زمان آقا محمد خان قاجار بنیانگذار سلسله قاجار پایتخت بوده و در دوره مشروطیت و سپس دوران پهلوی نیز موقعیت خود را حفظ نموده است و در پی انقلاب ۵۷ همچنان تاکنون به مدت چهل و چهار سال مرکز ایران باقی مانده است زیرساخت‏‌های لازم با این جمعیت که گفته شد برای مقابله با زلزله بزرگ را ندارد. (در نظر بگیریم سوماترا اندونزی سال‏‌ها بیشتر زلزله نه ریشتری تجربه کرده بود که در برابر زلزله هفت و نیم ریشتری ترکیه اندازه به مراتب بسیار بسیار کوچکتر است)

نتیجه میگیریم هرچند ایمن سازی شهر تهران که توسط شهرداری تهران با ارایه لیست ساختمان‌های نا ایمن به دادستانی برای ایمن سازی کلید خورده امری لازم و مطلوب است، اما شرط کامل وکافی و درست‌ترین کار بنیادین این است که تمرکز اداری و اقتصادی و فرهنگی تهران در امور مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی صنعتی، کشاورزی وغیره برداشته شود. به طور مثال مراکز فرهنگی و با جنبه‏‌های مذهبی به مشهد و قم، مراکز فرهنگی باجنبه جهانگردی به اصفهان، یزد و کرمان و شیراز مراکز صنعتی به سمنان، کرمان، اصفهان، کرمانشاه تبریز مراکز دانشگاهی به شهر‌هایی درشمال، شرق، غرب و جنوب کشور تقسیم گردند و تنها تمرکز سیاسی در تهران بماند مانند وزارت کشور، وزارت خارجه، نهاد ریاست جمهوری و مجلس قوه قضاییه و جا‌هایی که در هرصورت باید در تهران باشد.

 



بدیت ترتیب با تمرکز زدایی از تهران و کاهش جمعیت تهران خدمات رسانی به آنان راحت‌تر و تسهیل شده و در صورت وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی زمین لرزه ترکیه یا حتی زمین لرزه‌ای با بزرگی ۶ ریشتری اخیر خوی که میتواند خسارت میلیون نفری داشته  و حتی خسارت‌های بالای غیر جانی را متوجه کشور کند، با سیاست عدم تمرکز خسارات به حداقل ممکن خواهد رسید.

به عبارتی دیگرتهران ضمن اینکه از باب تمرکزدایی خلوت می‌شود و فقط امور مهم سیاسی مانند امور خارجه، مجلس قوه قضاییه، وزارت کشور، نیرو‌های نظامی، انتظامی ودفاعی متمرکز هستند، امور دیگرنیز به استان‏‌های مرتبط به حوزه شان ارجاع می‌گردد در این صورت امداد رسانی و  بازسازی تهران هم راحت‌تر صورت خواهد گرفت. همچنین احاله امور به استان‌های دیگر باعث رونق همه‌جانبه و توسعه پایدار و متوازن اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی همه استان‏‌ها می‌گردد خصوصا در امر اشتغال موثر است.

 به این ترتیب هم ایمن‌سازی تهران صورت گرفته هم خطرات ناشی از زلزله تهران برای ایران کاهش می‌یابد

امید است این پیشنهاد مورد توجه مسئولان قرار گرفته و مرکزیت دویست ساله تهران در همه امور با یک نگاه تجدیدنظر طلبانه اصلاح گردد.

زلزله ترکیه بهانه‌ای برای تصمیم سازی برای زلزله تهران

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.