مخاطب ۲۴،بیست و چهارمین بازار فیلم با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور و میهمانان خارجی از ۲۱ کشور، در برج میلاد افتتاح شد. در این مراسم محمد خزاعی، در خصوص اقبال فیلمهای تولید شده در بخش بینالملل گفت: سالانه بر اساس برخی آمارها، حدود 10 هزار فیلم در سراسر جهان تولید میشود که از این میزان، حدود 6 هزار فیلم، موفق به حضور در اکرانهای جهانی میشوند. این درحالی است که اقبال این فیلمها در سطح بینالملل، منوط بازاریابی خوب هر یک از آثار است.
خزاعی ادامه داد: وجود بخش بازار، کمک بزرگی به سهولت در فروش فیلمها میکند البته که نباید فروش فیلم را با فروش اقلام مصرفی دیگر یکی دانست. اصولا فیلم و خرید آن، کار سادهای نیست و بازارها بیشتر به دنبال ملاقات دو طرفه هستند تا در خصوص محصولات با یکدیگر بحث کرده و در صورت توافق، نسبت به نیاز خریدار، فیلمها ارائه و بازبینی شود.
وی عنوان کرد: طی چه دهه اخیر در کشور ما تنها چند کارگردان قادر به معرفی فیلمهای خود در عرصه بینالملل شده و خریدار جهانی پیدا کردهاند اما برای سینمای امروز جهان، این قابلیت از میان رفته و با ظهور نسل جدید و فناوریهای پیشرفته، هر کارگردانی میتواند محصولات خود را در بازار ارائه کرده و برای آن مشتری پیدا کند.
خزاعی حضور پخش کنندگان منطقهای و خارجی با تمرکز بیشتر بر کشورهای منطقه را از جمله شاخصه های بازار جهانی امسال معرفی کرد و گفت: نگاه ویژه به فناوریهای نوین در حوزه وی آر و متاورس، برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی در حوزه بازار و بازاریابی صنعت تصویر، حضور پلتفرم ها سینمایی بین المللی از دیگر شاخصه های این دوره از بازار جهانی است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۴ پاویون با حضور هیاتی از هنرمندان و و فیلمسازان کشورهای روسیه، سوریه، عراق و لبنان در بازار جهانی امسال صورت گرفته است.همچنین غرفه داران و خریداران ایرانی،خارجی، شرکتهای پخش و توزیع خارجی به شکلی فعال در این بازار حضور دارند. علاوه بر بازار فیلم بخش «تک شو» نیز با دعوت از شرکتهای مربوطه جلوه ویژهای به بازار فیلم داده است .
خزاعی ضمن اشاره به حضور فیزیکی ۲۱ کشور در بازار جهانی فیلم فجر افزود: با توجه به وقفه یک سال و نیم و بعد از تلفیق و برگزاری بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، استقبال نسبتا خوبی از این بازار صورت گرفته است.
منبع فارس