تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

درخواست ناسا از علاقمندان به فضا برای کمک به یافتن جهان‌های بیگانه

مخاطب ۲۴، برنامۀ نظارت بر سیارات فراخورشیدی در ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای ایالا متحده (ناسا) از همه علاقمندان خواسته است تا به این نهاد برای ردیابی سیارات خارج از منظومه شمسی یا همان سیارات فراخورشیدی، کمک کنند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند از تلسکوپ‌های خود برای جستجوی سیارات فراخورشیدی استفاده کنند یا اگر دسترسی به تلسلوپ ندارند می‌توانند به کمک رایانه یا تلفن‌های هوشمندشان داده‌های دیگر تلسکوپ‌ها را مطالعه کنند.

راب زلم، اخترفیزیکدان ناسا و طراح برنامۀ نظارت بر سیارات فراخورشیدی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به کمک این برنامه، می‌توانید نحوه مشاهده سیارات فراخورشیدی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که دانشمندان واقعی در ناسا استفاده می‌کنند، بیاموزید. ما علاقمندیم به مردمِ بیشتری نشان دهیم که علم سیارات فراخورشیدی واقعاً چگونه کار می‌کند.»

برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی (Exoplanet Watch) در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز به کار کرد. این برنامه به همه این امکان را می‌دهد تا نحوه انجام یک فعالیت علمی را تجربه و جهان اطراف خود را کشف کنند.

در زمان آغاز به کار این برنامه، محدودیت‌هایی در شمار افرادی وجود داشت که می‌توانستند به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دیگر تلسکوپ‌ها دسترسی داشته باشند؛ اما اکنون این برنامه به طور گسترده در دسترس همگان است و همه می‌توانند داده‌ها را دانلود و تجزیه و تحلیل کند.

تا کنون وجود بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی در رصد‌ها و بررسی‌های علمی تایید شده است. احتمالا میلیون‌ها سیاره دیگر نیز در جهان وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند. این سیارات ویژگی‌هایی کاملا متفاوت با کره زمین دارند مانند داشتن خورشید‌های دوقلو، سطحی بسیار داغ یا ابر‌هایی از یخ.
اکثر سیارات فراخورشیدی به کمک روشی که «رصد ترانزیت» نامیده می‌شود، کشف شده‌اند که عبارت از کم نور شدن موقت ستارۀ میزبان در هنگام عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل آن است.

این زمانِ عبور، هم می‌تواند به شما نشان دهد که چقدر طول می‌کشد تا یک سیاره فراخورشیدی به دور ستاره‌اش بچرخد و هم طول مدار را مشخص می‌کند.

اگر خودتان تلسکوب دارید، برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی ناسا می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه یک سیاره فراخورشیدی در حال عبور را، بدون توجه به اندازه تلسکوپی که استفاده می‌کنید، شناسایی کنید.

این برنامه امیدوار است با دریافت مشاهدات ناظران مختلف از سراسر جهان و ترکیب آنها، سیارات فراخورشیدیِ در حال گذرِ بیشتری را شناسایی کند.

راب زلم نیز امیدوار است که «این برنامه باعث شود موانع مشارکت در فعالیت‌های علمی برای مردم کاهش یابد و الهام بخش نسل بعدی ستاره شناسانی باشد که به حوزه ما می‌پیوندند.»

او تاکید دارد که «حتی اگر تلسکوپ ندارید نیز می‌توانید در این برنامه مشارکت داشته باشید»، زیرا این برنامه، به اخترشناسان آماتور اجازه می‌دهد به داده‌های مربوط به مشاهدات ۱۰ سالۀ سیارات فراخورشیدی که توسط یک تلسکوپ کوچک زمینی در جنوب توسان آریزونا جمع آوری شده، دسترسی داشته باشند و آن‌ها را بررسی کنند.

بیانیه تاکید دارد که استفاده از داوطلبان در کار «مرتب‌سازی داده‌ها، باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان محاسبات و پردازش داده‌ها می‌شود» و به دانشمندان کمک می‌کند تا قبل از مطالعه سیارات فراخورشیدی با تلسکوپ‌های بزرگ و حساسی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، احتمال وجود یک ستاره خاص را پیش‌بینی کنند.
منبع یورونیوز

برچسب ها: ناسا جهان
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.