تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

درخواست ناسا از علاقمندان به فضا برای کمک به یافتن جهان‌های بیگانه

مخاطب ۲۴، برنامۀ نظارت بر سیارات فراخورشیدی در ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضای ایالا متحده (ناسا) از همه علاقمندان خواسته است تا به این نهاد برای ردیابی سیارات خارج از منظومه شمسی یا همان سیارات فراخورشیدی، کمک کنند.

شرکت‌کنندگان می‌توانند از تلسکوپ‌های خود برای جستجوی سیارات فراخورشیدی استفاده کنند یا اگر دسترسی به تلسلوپ ندارند می‌توانند به کمک رایانه یا تلفن‌های هوشمندشان داده‌های دیگر تلسکوپ‌ها را مطالعه کنند.

راب زلم، اخترفیزیکدان ناسا و طراح برنامۀ نظارت بر سیارات فراخورشیدی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به کمک این برنامه، می‌توانید نحوه مشاهده سیارات فراخورشیدی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که دانشمندان واقعی در ناسا استفاده می‌کنند، بیاموزید. ما علاقمندیم به مردمِ بیشتری نشان دهیم که علم سیارات فراخورشیدی واقعاً چگونه کار می‌کند.»

برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی (Exoplanet Watch) در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز به کار کرد. این برنامه به همه این امکان را می‌دهد تا نحوه انجام یک فعالیت علمی را تجربه و جهان اطراف خود را کشف کنند.

در زمان آغاز به کار این برنامه، محدودیت‌هایی در شمار افرادی وجود داشت که می‌توانستند به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دیگر تلسکوپ‌ها دسترسی داشته باشند؛ اما اکنون این برنامه به طور گسترده در دسترس همگان است و همه می‌توانند داده‌ها را دانلود و تجزیه و تحلیل کند.

تا کنون وجود بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی در رصد‌ها و بررسی‌های علمی تایید شده است. احتمالا میلیون‌ها سیاره دیگر نیز در جهان وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند. این سیارات ویژگی‌هایی کاملا متفاوت با کره زمین دارند مانند داشتن خورشید‌های دوقلو، سطحی بسیار داغ یا ابر‌هایی از یخ.
اکثر سیارات فراخورشیدی به کمک روشی که «رصد ترانزیت» نامیده می‌شود، کشف شده‌اند که عبارت از کم نور شدن موقت ستارۀ میزبان در هنگام عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل آن است.

این زمانِ عبور، هم می‌تواند به شما نشان دهد که چقدر طول می‌کشد تا یک سیاره فراخورشیدی به دور ستاره‌اش بچرخد و هم طول مدار را مشخص می‌کند.

اگر خودتان تلسکوب دارید، برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی ناسا می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه یک سیاره فراخورشیدی در حال عبور را، بدون توجه به اندازه تلسکوپی که استفاده می‌کنید، شناسایی کنید.

این برنامه امیدوار است با دریافت مشاهدات ناظران مختلف از سراسر جهان و ترکیب آنها، سیارات فراخورشیدیِ در حال گذرِ بیشتری را شناسایی کند.

راب زلم نیز امیدوار است که «این برنامه باعث شود موانع مشارکت در فعالیت‌های علمی برای مردم کاهش یابد و الهام بخش نسل بعدی ستاره شناسانی باشد که به حوزه ما می‌پیوندند.»

او تاکید دارد که «حتی اگر تلسکوپ ندارید نیز می‌توانید در این برنامه مشارکت داشته باشید»، زیرا این برنامه، به اخترشناسان آماتور اجازه می‌دهد به داده‌های مربوط به مشاهدات ۱۰ سالۀ سیارات فراخورشیدی که توسط یک تلسکوپ کوچک زمینی در جنوب توسان آریزونا جمع آوری شده، دسترسی داشته باشند و آن‌ها را بررسی کنند.

بیانیه تاکید دارد که استفاده از داوطلبان در کار «مرتب‌سازی داده‌ها، باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان محاسبات و پردازش داده‌ها می‌شود» و به دانشمندان کمک می‌کند تا قبل از مطالعه سیارات فراخورشیدی با تلسکوپ‌های بزرگ و حساسی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، احتمال وجود یک ستاره خاص را پیش‌بینی کنند.
منبع یورونیوز

برچسب ها: ناسا جهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نوشیدنی‌های خوشمزه برای پیشگیری از کمبود آهن title
آهن، یکی از املاح ضروری برای بدن است که در تشکیل گلبول‌های قرمز نقش دارد.
حقوق مدیرعامل اپل در سال ۲۰۲۳ چقدر خواهد بود؟ title
ارزش سهام تیم کوک برای سال ۲۰۲۲ میلادی، ۷۵ میلیون دلار بود، در حالی که در سال جاری، این رقم به ۴۰ میلیون دلار خواهد رسید.
مهاجری: سردار رادان برگشت؛ فرزاد حسنی برنگشت! title
محمد مهاجری در واکنش به انتصاب سردار رادان به فرماندهی انتظامی ناجا نوشت: یاد برنامه تلویزیونی ۱۵سال پیش کوله پشتی و فرزاد حسنی می‌افتم. برنامه‌ای که سردار رادان با تهور و شجاعتی غیرقابل انتظار پاسخ انتقاد‌های تند مجری را داد.
ظهور یک رقیب جدی برای گوگل title
با تصمیم مایکروسافت برای استفاده از برنامه هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) در موتور جستجوی بینگ، گوگل برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته ممکن است با رقابت روبرو شود.
گشتی در موزه «خواکین سورولا» نقاش اسپانیایی title
«خواکین سورولا» نقاش اسپانیایی بود که سبک نقاشی او در زیرمجموعه امپرسیونیسم قرار می‌گرفت. بهترین آثار او در فضای باز نقاشی شده‌اند و ساحل آفتابی والنسیا را به زیبایی به تصویر می‌کشند. عمده شهرت «سورولا» برای نقاشی‌های ماهرانه‌اش از مردم و مناظری است که زیر نور درخشان خورشید سرزمین مادری‌اش به تصویر کشیده شده‌اند.
تصاویر بارش برف ۲ متری در ژاپن title
برف ژاپن؛ در منطقه هیجیوری ژاپن ۲۲۳ سانتیمتر برف باریده است که به منزله یک رکورد در بارش برف در ماه دسامبر است.
مهران غفوریان: قرار بود دختر باشم + فیلم title
صحبت های مهران غفوریان درباره خانواده خود را بشنوید.
چرا سود سهام عدالت ۱۴۰۱ واریز نشده یا کم واریز شده؟ title
رئیس سازمان بورس گفت: سهامداران عدالت برای دریافت سود، حتما باید اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده باشند.