کد خبر: ۱۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران اعلام کرد: قرار است دولت مساعدت‌های لازم برای رجیستر کردن آیفون ۱۴ که مسافران با خود وارد کشور کرده اند را انجام دهد.

مخاطب ۲۴- به نقل از همشهری آنلاین؛ ۳ ماه پیش که خبر آمدن آیفون ۱۴ به بازار جهانی همه جا منتشر شد هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که ورود این کالای لوکس به کشور تا این اندازه برای خریداران دردساز شود. شهریور ماه بود که وزارت صمت ورود این گوشی همراه آمریکایی را به دلیل ارز بری بالای ممنوع اعلام کرد و هشدار داد که در صورت ورود غیرقانونی، آن را ریجیستری (شناسنامه کردن گوشی ها) نخواهد کرد.

همچنین سامانه همتا بیانیه داد که هیچ مدلی از آخرین سری آیفون، رجیستر نشده و همگی قاچاق هستند. این ممنوعیت و ریجستری نشدن تلفن همراه گران قیمت در حالی در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت که برخی از منتقدان در فضای مجازی، انتقادات شدیدی را در خصوص پیامد‌های منفی عدم واردات مدل‌های تلفن همراه اپل مطرح کردند. به عقیده مخالفان، هرگونه ممنوعیت در ورود تلفن همراه، سبب افزایش قیمت، قاچاق، سرقت و ... خواهد شد و مشکلات بیشتری را برای مردم ایجاد خواهد کرد و این پیش بینی‌ها نیز درست از آب درآمد.

 

در حال حاضر، انواع مدل‌های آیفون ۱۴ در بازار موجود است، اما به دلیل بسته بودن سامانه همتا برای این نوع گوشی، امکان رجیستری وجود ندارد و فروشندگان با دادن اطمینان واهی به خریداران با این عنوان که "محصولات شان تحت گارانتی بوده و نگرانی دراین‌خصوص وجود ندارد" در حال فروش مدل‌های آیفون ۱۴ هستن. همین موضوع موجب شده برخی از خریداران که اطلاعی از ممنوعیت واردات و خرید و فروش این مدل از آیفون از سوی دولت ندارند، پول زیادی را برای خرید آن هزینه کنند غافل از اینکه هیچ یک از این گوشی‌ها نه تنها گارانتی نداشته بلکه آنتن آن‌ها نیز به دلیل واردات غیرقانونی، پس از گذشت ۳۰ روز از روشن شدن، قطع خواهد شد.

 

تا لحظه تنظیم این خبر آیفون ۱۴ در کشور رجیستری نشده است. البته برخی می‌گویند آیفون ۱۴ قابلیت وصل شدن به استارلینک را دارد که البته کسی صحت این موضوع را تایید نکرده است.

محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران در گفتگو با همشهری آنلاین در خصوص تعیین تکلیف دارندگان آیفون ۱۴ و رجستری کردن این گوشی لوکس بعد از کش و قوس‌های فراوان گفت: خبر مسرت بخشی در آینده نزدیک برای دارندگان آیفون ۱۴ که این کالای لوکس را به صورت مسافری وارد کرده اند، خواهیم داشت. در جلسه‌ای که با اعضای دولت و مسئولان وزارت صمت خواهیم داشت قرار است مساعدت‌های لازم برای رجیستر کردن آیفون ۱۴ که مسافران با خود وارد کشور کرده اند صورت بگیرد. ما راه‌حلی برای این موضوع اتخاذ خواهیم کرد که کسانی که به صورت مسافری آیفون ۱۴ وارد کردند مشکل شان حل شود.

وی ادامه داد: ورود آیفون فقط به عنوان کالای مسافری مجاز است و واردات به هر شکل دیگر ممنوع است و نباید خرید و فروشی صورت بگیرد؛ لذا اتحادیه مسئولیتی در قبال هر گونه خرید و فروش این کالا از سوی کسبه بر عهده ندارد و تکلیف این دسته از خریداران روشن است. وقتی می‌دانند که کالایی قاچاق است نباید آن را بخرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران در خصوص ورود آیفون ۱۴ از طریق مسافر توضیح داد: دولت از مسافرانی که آیفون ۱۴ با خود وارد کشور کرده اند، حق گمرکی نگرفته است. طبق قانون هر کالایی که از طریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیرقانونی است و رجیستر هم نمی‌شود؛ لذا اگر دولت بخواهد گوشی این افراد را رجیستر کند از آن‌ها حق گمرک خواهد گرفت. معمولا زمانی که مسافری وارد کشور می‌شود دولت به احترام ورود مسافر به مدت یک ماهی که در کشور است، اجازه می‌دهد گوشی این افراد در شبکه اپراتور‌های موبایل کشور قابل استفاده باشد. البته دولت تاکنون برای مساعدت با مسافران این مورد را برای ۳ ماه تمدید کرده و وارد ماه چهارم شده ایم.

طبق اطلاعیه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رجیستری، ثبت و فعال‌سازی گوشی‌های مسافری براساس چارچوب ابلاغی توسط گمرک اقدام می‌شود. گوشی تلفن افرادی که به عنوان مسافر و یا گردشگر وارد کشور شده و یا رومینگ خارجی دارند به مدت ۳۰ روز در کشور فعال است.

رمضان در ادامه افزود: مسافر حق ندارد موبایلی که به عنوان کالای مسافری وارد کرده است به فروش برساند، چون از او حق گمرکی مسافری گرفته می‌شود نه حق تجاری. دولت به دنبال این است که راهکاری پیدا کند تا این گوشی‌هایی که به صورت مسافری به دست مردم رسیده و برخی بدون اطلاع از ممنوعیت خرید، اقدام به خرید آن کرده اند را رجیستری کند.

طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران تا یک ماه پیش حدود ۸ هزار و ۲۵۰ گوشی آیفون ۱۴ از طریق مسافر وارد کشور شده است. وی گفت: دولت به دنبال راهکار است. ما نیز پیشنهاد داده ایم دولت مساعدت کند و آیفون ۱۴ را با هر عنوانی ریجستری کند. احتمال دارد برای مسافری که گوشی وارد کرده به نام خود شخص سیم کارت بدهد که امکان فروشش را نداشته باشد یا حداقل تا یک سال حق فروش نداشته باشد تا بتواند از این طریق راه‌های سواستفاده و تجاری شدن آن را بگیرد. این راهکار به شکل دقیق هفته آینده مشخص می‌شود. به هر حال برخی‌ها که قانون را نمی‌دانستند آیفون ۱۴ را از طریق مسافری وارد کرده اند و، چون به پول احتیاج پیدا کرده اند آن را فروخته اند. ما می‌دانیم این کار تخلف است، اما می‌گوییم، چون تعدادشان بسیار محدود است دولت برای آن چاره اندیشی کند گرچه ما برای دولت تعیین تکلیف نمی‌کنیم.

طبق قانون، کالایی به صورت قانونی از رویه مسافری وارد شده باشد، اجازه استفاده تجاری ندارد و نباید خرید و فروش شود. اما در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد و این کالا‌ها در بازار فروخته می‌شوند؛ بنابراین باتوجه به اینکه تاکنون هیچ گوشی آیفون ۱۴ به صورت قانونی وارد کشور نشده است، کلیه گوشی‌های موجود در بازار از این نوع، غیرقانونی بوده و امکان رجیستر شدن را ندارند؛ با این حساب کلیه خدمات اپراتوری به این گوشی‌ها ظرف ۳۰ روز مهلت قانونی، قطع خواهد شد؛ موضوعی که ممکن است به ضرر خریداران تمام شود.

در استعلام اصالت سامانه همتا، قاچاق بودن این گوشی‌ها اعلام می‌شود. استعلام اصالت از طریق ارسال شناسه ۱۵ رقمی IMEI به سامانه همتا از درگاه‌های کد دستوری #۷۷۷۷*، سایت hamta.ntsw.ir و اپلیکیشن همتا امکان‌پذیر است.
شناسه IMEI با شماره‌گیری کد دستوری #۰۶#* روی دستگاه یا از روی جعبه قابل ملاحظه است. همچنین، قاچاق بودن این گوشی‌ها به محض قرار دادن سیم‌کارت در قالب پیامک از طرف سامانه همتا اعلام می‌شود.

آیفون ۱۴ مسافران همچنان فعال است
مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی کشور نیز در گفتگو با همشهری آنلاین در خصوص بحث رجیستری آیفون ۱۴ گفت: در بحث تجاری، تا امروز هیچ گونه اقدامی برای واردات آیفون ۱۴ عملیاتی نشده است. همچنان گمانه زنی‌هایی وجود دارد، ولی ما پیگیر هستیم که ببینیم ثبت سفارش این گوشی انجام می‌شود یا خیر؟ بنابراین در بحث تجاری همچنان واردات آن بلاتکلیف است.

وی در خصوص ورود گوشی از کانال مسافری افزود: ۳ ماه از ورود آیفون ۱۴ از طریق مسافر گذشته و وارد ماه چهارم شده ایم. ورود آیفون واقعی مسافری از سوم مهرماه شروع شد تا ۱۰ مهرماه ثبت شد که دربرگیرنده حدود ۸ هزار گوشی بود که مسافران توانستند در مبادی ورودی کشور این گوشی‌ها را به ثبت برسانند و کد بگیرند.

این مسئول گفت: آنتن دهی برای این افراد چند ساعتی قطع می‌شود که ربطی به آیفون ۱۴ ندارد و اختلال مربوط به سامانه‌های ارتباطی است. چرا که وقتی مهلت یک ماهه به پایان می‌رسد خود به خود سامانه آنتن را قطع می‌کند. بعد از پایان ماه سوم آیفون ۱۴ مسافران چند ساعتی قطع شد و مجددا وصل شد. در این مدت مسافران بدون پرداخت حتی یک ریال هزینه رجیستری از امکانات گوشی استفاده می‌کنند و گوشی شان فعال است.

عبقری در خصوص گوشی‌هایی که از طریق قاچاق وارد شده اند نیز گفت: گوشی‌هایی که به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد کشور شده کم کم در حال غیر فعال شدن هستند. چرا که این گوشی‌ها نه از طریق مسافری وارد شده نه تجاری که دولت بخواهد ریجیستری کند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی کشور در خصوص مدت زمان ریجستری آیفون ۱۴ برای مسافران اظهار کرد: تنها کالایی که به جهت عدم قیمت گذاری گمرکی و فعالیت ریجستری مشمول تمدید می‌شود آیفون ۱۴ است. به این دلیل که سامانه گمرک این کالا را به اصطلاح هنوز رام نکرده است و قیمت گذاری آن انجام نشده است خود به خود به خاطر اینکه در حق مسافران واقعی که کد گرفتند اجحاف نشود، ماه به ماه تمدید می‌شود. هیچ زمان بندی فعلا وجود ندارد و تمدید کردن‌ها وارد ماه چهارم شده است. البته این کار به نفع مسافران است، چون باید ۱۵ میلیون تومانی هزینه می‌دادند، اما هنوز هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده اند وهنوز مسئولان در این زمینه به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد title
تلگرام که با بیش‌از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان و به‌خصوص ایران محسوب می‌شود، امکان ارسال رمزارز تتر (USDT) را ازطریق بلاک‌چین TON برای کاربرانش فراهم کرده است.
برگزیده
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
استقبال نخست وزیر پاکستان از وزرا و هیات همراه رئیس جمهور title
استقبال رسمی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان از وزرا و مسئولین همراه رئیس جمهور در سفر به اسلام آباد را در این فیلم مشاهده می‌کنید.
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.