به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون:خبرنگار این رسانه در این باره و مسائل دیگر حوزه بیمههای باربری، کشتی و هواپیما، با «سهیلا شرفی» مدیر بیمههای باربری، کشتی و هواپیمای شرکت بیمه تعاون به گفتگو نشسته است؛ جایی که مشخص شد «اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان» چه نتایج مشهودی در بر داشته است.
در حالی که کشور با تحریم دست و پنجه نرم میکند و حمل و نقل کالا با مشکلاتی مواجه است، رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی رشته باربری در آمار عملکرد صنعت بیمه، ناشی از چیست؟
سه علت را میتوان در رشد حق بیمه تولیدی رشته باربری دخیل دانست. بخشی از این رشد، طبیعی و ناشی از عملکرد شرکتها در فروش بیمه نامه باربری است.
بخش دیگر ناشی از روش آمارگیری مربوط به این رشته در شرکتهای مختلف است. برخی شرکت ها، همه آمارهای مربوط به حوزه ترانزیت، باربری، کشتی و هواپیما را در یک فقره متمرکز میکنند، اما در برخی شرکت ها، با قراردادن مدیریتهای مجزا، آمار این رشتهها هم تفکیک میشود. از این رو، اختلاف آماری باعث عدم سنجش دقیق حق بیمه تولیدی در این رشتهها میشود.
علت سوم رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی این رشته را هم میتوان در رشد نرخ ارز جست و جو کرد. کالایی که پیشتر با دلار ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد میشد، اکنون با دلار ۴۰ هزار تومانی وارد میشود و این تغییر در ارزش کالای وارداتی، بر روی حق بیمه آن هم اثر میگذارد.
اگر ارزیابی دقیقی داشته باشیم و این موارد را به درستی تفکیک کنیم، از نظر شما رشد واقعی حق بیمه رشته باربری چقدر بوده است؟
اگر بخش ترانزیت را از آمار خارج کنیم و افزایش نرخ ارز را در نظر بگیریم، حداکثر رشد حق بیمه تولیدی در رشته باربری، ۲۰ درصد است که رقمی معقول و معمول است.
در بیمههای باربری، تعداد بیمه نامههای صادره هم میتواند ملاک قرار بگیرد؟
تعداد بیمه نامه صادره در رشته باربری شاخص مناسبی برای ارزیابی نیست، چون این بیمه نامه مانند بیمه نامههای زمانی نیست که یک سال اعتبار داشته باشد. در رشته باربری، بیمه نامه برای یک ارزش مشخص صادر میشود و پس از پایان عملیات باربری، بیمه نامه هم منقضی میشود. با این حال تعداد پروفورمها میتواند یک شاخص ارزیابی باشد، اما در نهایت ارزش بیمه نامههای صادره ملاک درستی برای ارزیابی در این رشته است.
آیا برای ایجاد رشد در رشته باربری به نوآوری خاصی نیاز داریم؟
رشته باربری، مادر همه رشتههای بیمهای است و به دلیل قدمت زیاد، همه ابعاد این رشته شناخته و عملیاتی شده است. رشد بیمه نامههای این رشته متاثر از عوامل خارجی و محیطی است. واقعیت این است که تحریمهای ظالمانه، شدیدا بر عملکرد این رشته موثر است. عملیات و نحوه انتقال پول بین کشورها روی این رشته موثر است.
وقتی کشتیهای خارجی به آبهای ایران و منطقه تحریم وارد میشوند، بیمه نامه خارجی آنها دیگر اثری ندارد و باید از بیمه گران ایرانی بیمه نامه بخرند. در چنین شرایطی، کشتی ترجیح میدهد اساسا وارد آبهای منطقهای کشور ما نشود. در چنین شرایطی، بیمه نامهای هم فروخته نمیشود؛ بنابراین تحریم مساله کوچکی نیست و بر اقتصاد ما تاثیر فراوان گذاشته است. به تبع آن، بیمه باربری هم با چالش مواجه شده است.
در گذشته کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب حاکم بود، ولی الان کسی از این مسیرها عبور نمیکند. از سوی دیگر، وقتی طرف خارجی برخی بیمه گران ایرانی را قبول ندارد، طبیعی است که بیمه نامهای هم از آنها نمیخرد.
در شرایط کنونی که به هر حال با وجود سختی ها، باز هم بیمه نامههای باربری تا حدودی فروخته میشوند، شرکتهای دولتی بیشتر در این حوزه موفق بوده اند یا شرکتهای خصوصی؟
اگر تحریم وجود نداشت، بدون شک شرکتهای خصوصی در این حوزه بسیار موفق بودند. در شرایط کنونی هم البته وضعیت فعالیت شرکتهای خصوصی بسیار بهتر از شرکتهای دولتی و یا شبه دولتی است، اما به طور کلی شرایط تحریم، همه شرکتها را تحت تاثیر قرار داده است.
در حوزه بیمه کشتی و هواپیما هم همین شرایط حاکم است؟
بله، مالکان کشتیهایی که میخواهند به ایران بیایند، وارد محدوده تحریمی میشوند. به طور کلی تمایل عمومی برای نقل و انتقالات در سطح بین المللی کاهش یافته و بیمه نامهها را هم تحت تاثیر قرار داده است.
در بیمه تعاون شرایط چگونه است؟
در بیمه تعاون اقداماتی به منظور بهبود وضعیت انجام داده ایم که به دلیل حفظ استراتژیهای سازمانی قابل بیان نیست. در حوزه بیمه باربری، کشتی و هواپیما، بازارهای جدیدی اضافه کرده ایم. ما سعی کرده ایم به جای این که به کیک محدود کنونی اکتفا کنیم، وارد بازارهای دیگری شویم و از این محل هم درآمد خوبی داریم.
در بخش بین المللی هم با وجود همین تحریم ها، بیمه تعاون به عنوان یک بیمه گر خوشنام شناخته میشود. به ویژه در بخش کشتی، اقدامات خوبی انجام داده ایم. بیمه تعاون در این رشتهها به دنبال عددهای بزرگ نیست، بلکه به دنبال سودآوری است. رضایت مشتری و پرداخت سریع خسارت برای ما مهم است. همین عوامل هم باعث شده است که رشد حق بیمه تولیدی این رشتهها در شرکت بیمه تعاون، نسبت به متوسط صنعت بیشتر بوده است.
آیا سرمایهای در کشور هست که تحت پوشش بیمه کشتی، باربری و هواپیما نباشد؟
بله، خیلی هم زیاد است. ماده ۷۰ قانون بیمه میگوید وقتی واردات انجام میشود، باید بیمه نامه اجباری برای آن تهیه شود، اما واقعیت چیز دیگری است. صادرکنندگان ایرانی عمدتا تلاش میکنند هزینه هایشان را کاهش دهند و از این رو اغلب بیمه نامهای تهیه نمیکنند. در حوزه واردات هم که بیمه نامه اجباری وجود دارد، عمدتا بیمه نامهها با ظرفیت حداقلی تهیه میشود. این نشان میدهد که فرهنگ بیمه در کشور ما نیازمند رشد است.
نرخ وقوع خسارت در رشته باربری چقدر است؟
در مراحل واردات و صادرات، تعداد خسارت کمتر است، ولی شدت آن بالاست. اصل خسارت زمانی رخ میدهد که کالا از گمرک خارج شده و وارد چرخه حمل و نقل جادهای میشود. مدل و استانداردهای حمل کالا در کشتی و هواپیما، بسیار بالا و متفاوت با جاده است، اما در بخش حمل و نقل جاده ای، استانداردها ضعیف و نحوه عملکرد هم نامطلوب است، در نتیجه خسارت زیاد است. تنوع و انطباق وسیله حمل با کالا، باید در فرایند حمل رعایت شود که نمیشود!
در برخی کشورها، برای حمل کالا، نوسان وزنی تا یک کیلوگرم هم محاسبه و در بیمه نامهها لحاظ میشود، اما در کشور ما گاه تا اضافه وزن ۲۰ کیلوگرم هم نادیده گرفته میشود. همین عوامل باعث بروز خسارتهایی میشود که در نهایت پرداخت آن بر عهده شرکت بیمه گر است. شرکت هم تا جایی که بتواند تلاش میکند مطابق بیمه نامه و ضوابط آن عمل کند.