کد خبر: ۱۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
پاندمی بدون شک وابستگی جهان را به وای‌فای بیشتر کرد. از حرکت جهان به سمت دورکاری و کار ترکیبی گرفته تا محبوبیت چشمگیر بازی، استریم و استفاده از واقعیت مجازی و افزوده باعث افزایش اهمیت تکنولوژی وای‌فای شد و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها تغییری در این روند مشاهده کنیم.

چهار پیش‌بینی برای اینترنت و وای‌فای در سال ۲۰۲۳

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران :به گزارش پیوست، بدون اتصال مطمئن برای خانه هوشمند، زندگی شخصی و حرفه‌ای ما سخت می‌شود و به همین دلیل تجهیزات قدرتمند شبکه بیش از پیش اهمیت دارد.


در این مقاله ما تاثیر و فرصت‌های تکامل شبکه وای‌فای و اینترنت را در سال ۲۰۲۳ بررسی و نکات مهم در جلوگیری از حملات احتمالی به شبکه خانگی را بیان می‌کنیم.


نسل هفتم وای‌فای به استاندارد رایج تبدیل می‌شود

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP ها) سرعت اتصال را افزایش داده‌اند. سرعت اتصال فیبری شرکت AT&T به ۵ Gbps رسیده است و کامکست هم در حال آزمایش DOCSIS ۴.۰ برای توسعه اینترنتی با سرعت ۱۰ Gbps است. برای تجربه حقیقی سرعت بالا، تجهیزات شبکه و وای‌فای هم نیاز به پیشرفت دارند.

نسل هفتم اتصال وای‌فای (Wi-Fi ۷) استانداردی با کانال پهن‌باند ۳۲۰ MHz است و امکان انتقال پرسرعت از جمله ۵ Gbps به گوشی‌ها را فراهم می‌کند که دو برابر سرعت فعلی است. وای‌فای۷ مشکلات لتنسی در بازی و استریم محیط‌های هوشمند را هم حل می‌کند.

تاثیر اصلی Wi-Fi ۷، پیشرفت قابلیت‌ها و فرصت‌های استریم ویدئویی برای استفاده شخصی و حرفه‌ای است. با افزایش تقاضا برای استریم ویدئو، به پهن‌باند بیشتری به ویژه برای پخش زنده مراسم‌ها نیاز داریم که آن هم نیازمند عملکرد بهتر تکنولوژی وای‌فای است.

از آنجا که وای‌فای۷ با ظرفیت پنج برابری دستگاه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد و عملکرد لتنسی AR/VR را ۱۵ برابر بهتر می‌کند، دلایل بیشتری برای تبدیل این تکنولوژی به استاندارد رایج وجود دارد.

در سال ۲۰۲۳، مراسم‌های سرگرمی و فرهنگی بیشتری را به صورت پخش زنده تجربه می‌کنیم و مخاطبان باید برای تجربه مناسب تجهیزات و خدمات شبکه خود را به چیزی فراتر از آنچه ISP‌ها ارائه می‌کنند ارتقا دهند. از این رو دستگاه‌های مصرفی و اول از همه گوشی‌های هوشمند با سرعت زیادی در سال ۲۰۲۳ خود را با استاندارد وای‌فای۷ وفق می‌دهند.

۵ G به کوچک‌تر شدن شکاف دیجیتالی کمک می‌کند

نبود اتصال مقرون‌به‌صرفه و مطمئن باعث شده «شکاف دیجیتالی» به یکی از مشکلات جامعه مدرن تبدیل شود. با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته، بسیاری از مناطق همچنان به اینترنت مطمئن دسترسی ندارند. حتی در آمریکا هم ۱۹ میلیون نفر (۶ درصد از جمعیت) هنوز به خدمات پهن‌باند ثابت با سرعت ۲۵ مگابیت دسترسی ندارند.

توسعه خدمات ۵ G راه را برای عصر جدیدی از اینترنت به ویژه در جوامع روستایی که هنوز در سمت اشتباهی از شکاف دیجیتالی قرار دارند هموار می‌کند. تکنولوژی ۵ G تا به امروز در ۵۸ کشور عرضه شده است و انتظار می‌رود در دو سال آینده این رقم افزایش چشمگیری پیدا کند و تعداد مشترکان نسل پنجم ارتباطات تا سال ۲۰۲۶ به بیش از سه میلیارد نفر برسد. شبکه قدرتمند ثبات و موبایلی مسیر کار و یادگیری کارکنان و دانش‌آموزان آینده را هموار کرده و ارائه‌دهندگان هم برای تحول سریع بسته‌های اینترنت بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بیشترین سرعت و گستره رشد سرگرمی مربوط به بازی آنلاین است

گیمیر‌های جوان که بر اساس تحقیقات جدیدی از شرکت Bain & Company، حدود ۴۰ درصد بیشتر از هر رسانه دیگری زمان خود را صرف بازی می‌کنند، شتاب بی‌سابقه‌ای به سرعت رشد صنعت بازی می‌بخشند. در همین گزارش پیش‌بینی شده که درآمد صنعت بازی جهان در پنج سال آینده ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

در صنعتی که میلی‌ثانیه‌ها هم اهمیت دارند اهمیت تجهیزات شبکه کم از سرعت سخت‌افزار گرافیکی ندارد. وای‌فای۷ نقش مهمی در ارائه سرعت بالا و لتنسی نزدیک به صفر خواهد داشت و توسعه‌دهندگان بازی به لطف این تکنولوژی می‌توانند تجربیات جدید و چشمگیری را خلق و عرضه کنند.

با پیشرفت خانه‌های هوشمند، سوءاستفاده‌گران هم پیشرفت می‌کنند

حدود یک‌سوم از مصرف‌کنندگان آمریکایی حداقل یک ابزارک هوشمند در خانه دارند و نرخ استفاده از این دستگاه‌های هوشمند در سال ۲۰۲۳ نیز بیشتر می‌شود. صاحب خانه‌ها از وسایل هوشمندی همچون یخچال، زنگ در و چراغ‌های هوشمند برای بهبود زندگی خود استفاده می‌کنند. بیشتر دستگاه‌های جدید بازار امسال به اتصال اینترنتی نیاز دارند و میانگین دستگاه‌های متصل هر خانه به زودی به ۲۰ می‌رسد.

مشکل اینجاست که همانند هر تکنولوژی دیگری، امکان هک خانه هوشمند هم وجود دارد. هر دستگاه متصلی در معرض خطر سوءاستفاده مجرمان سایبری است و زیرساخت امنیتی شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها باعث شده تا تبهکاران علاقه بیشتری به هک شبکه‌های خانگی نشان دهند.

در نتیجه نگاه شبکه‌محور به بحث امنیت در سال ۲۰۲۳ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. گزینه‌های امنیتی باید به صورت پیش‌فرض در روتر‌های وای‌فای قرار بگیرند تا همه دستگاه‌های خانه حتی در صورت استفاده موقت هم از امنیت کافی برخوردار شوند.

جمع‌بندی

وابستگی جهان به وای‌فای و اتصال قوی یکی از عناصر مهمی زندگی روزمره ماست. اتصال ضعیف بر تمامی صنایع تاثیر منفی می‌گذارد و به همین دلیل تکنولوژی جدید وای‌فای نقش پررنگی در آینده ما دارد.

این روند احتمالاً در سال ۲۰۲۳ به لطف موضوعاتی مثل وای‌فای۷، ۵ G بازی آنلاین و پیشنهاد‌های امنیتی برای خانه‌های هوشمند سرعت بیشتری می‌گیرد.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.