کد خبر: ۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
می گویند چرا شرکت مخابرات ایران، از سه ماه پیش تاکنون بدون اطلاع رسانی به مشترکان ، تعرفه ها را افزایش داده است؟ بی انصافی در وارسی ماجرای افزایش منطقی تعرفه های مخابرات که همچون سنگریزه های مزاحم، پای رفتن را در مسیر توسعه سست می کند و زمان حرکت را به تعویق می اندازد، نتیجه ای جز جا ماندن از اهداف و برنامه های توسعه ای همگام با دنیا ندارد.

مخاطب ۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران؛ با یک فرمول ساده بررسی کنید. به سایت شرکت مخابرات ایران نگاه کنید پایگاه‌های خبری و شبکه‌های مجازی را پایش کنید و بر اساس مستندات، قضاوت کنید! شرکت مخابرات از همان ابتدای شهریور ماه و حتی پیش‌تر از آن حرف زد، گفتگو کرد و خواست پای مشکلات مخابرات بنشینید و اجازه ندهید ذی نفعان که همان مشترکان تلفن ثابت هستند متضرر شوند. ولی نتیجه‌ای جز شکستن حباب شیشه‌ای که با ظرافت و دقت می‌ساخت، نداشت. مخالفت‌ها ادامه دار بود، انرژی که باید خرج توسعه صنعت مخابرات می‌شد، صرف پاسخگویی به سوالات نهاد‌های بالادستی شد. با تمام این تفاسیر گله نکرد وظیفه می‌دانست تا ابهامات موجود را برطرف کند.

اطلاع رسانی مخابرات بابت افزایش تعرفه تلفن ثابت را نادیده نگیرید

کارشناسان امر می‌دانند که شرکت مخابرات هرگز به طور خودسرانه و بدون هیچ مصوبه قانونی تعرفه‌های جدید تلفن ثابت را تغییر نداد بلکه بر اساس دستورالعمل شورای رقابت و مصوبه‌ی سازمان تنظیم مقررات و ستاد تنظیم بازار عمل کرد. شاید اگر شورای رقابت مصوبه‌ای که مربوط به سال گذشته بود را همان موقع اجرا می‌کرد و منوط به سال ۱۴۰۱ نمی‌کرد اکنون شرکت مخابرات کمتر با این چالش‌ها مواجه بود. در شرایطی که تقریباً هر سال یک نهاد جدید به متولیان امر اضافه شده و روند‌ها پیچیده‌تر می‌شوند و همچنین با توجه به روند‌های کند اداری در ایران، چقدر احتمال دارد که یک مصوبه بلافاصله پس از تصویب و ابلاغ، اجرایی شود؟

به هر حال حداقل هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت، کمتر از میزانی که مخابرات اعلام کرده بود به تصویب رسید؛ ودر آذر ۱۴۰۰ مصوبه کمیسیون، نهایی شد، اما این بار مشکل جدیدی به وجود آمد. اعلام شد با توجه به شرایط تورمی کشور، هرگونه افزایش قیمت باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد. این در حالی است که به صورت روزانه قیمت اقلام مصرفی مردم افزایش یافته و هیچ مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

آخرین بار تغییر تعرفه شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۲ در شورای اقتصاد وقت تصویب شد. از ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ اتفاقی نیفتاد و از این سال با اجرای طرح همکدی و کاهش درآمد زیان‌های بیشتری به بخش ثابت وارد شده است: نهایتا در سال ۹۵ در تعرفه‌ای که به مخابرات داده شده بود هم ساختار تعرفه تغییر کرد و از پالس به دقیقه تبدیل شد و هم آبونمان هم از مشترکین گرفته می‌شد که توسط دیوان عدالت اداری حذف و زیان سنگینی به این شرکت وارد شد نسبت درآمد با ارزش بازار و هزینه‌های مخابرات متناسب نیست و هر وقت این دو متناسب با یکدیگر شوند خدمات مخابرات توسعه می‌یابد و این شرکت به مشتریان خدمات بهتری را ارائه می‌دهد.

سرانجام بیش از یک سال بعد از آغاز دور جدید تلاش‌ها برای منطقی‌سازی درآمد مخابرات، ستاد تنظیم بازار اجازه اجرای مصوبه ۴۶۶ شورای رقابت و مصوبه ۳۲۷ کمیسیون تنظیم مقررات را صادر کرد. هیچ‌گاه تغییر تعرفه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوعی تا این حد پیچیده تبدیل شده باشد که ستاد تنظیم بازار پس از ماه‌ها بحث و بررسی اجازه آن را صادر کند.

موضوع جالب توجه این است که در پس تمام گفتگو‌ها و در مصوبه ستاد تنظیم بازار آمد که مخابرات می‌تواند از ابتدای شهریور ماه امسال، برای هر خط تلفن شهری مبلغی را به عنوان حداقل کارکرد دریافت کند. با پرداخت این مبلغ، دارنده تلفن ثابت می‌تواند ۴۴۴۴ دقیقه در تهران، ۳۳۳۳ دقیقه در سایر مراکز استان‌ها و ۲۶۶۶ دقیقه در سایر شهر‌ها از تلفن ثابت استفاده کرده و هزینه بیشتری پرداخت نکند. با توجه به میزان مصرف تلفن ثابت در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد عموم مشترکان در کشور نیازی به پرداخت هزینه بیشتری داشته باشند.

در ادامه واکاوی‌ها و سنگ اندازی‌ها در طرحی که باید زودتر از شهریور ماه اجرا می‌شد، گفتند؛ درآمد مخابرات در این سه ماه چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است. ولی آیا چرتکه‌ای که فقط درآمد مخابرات را محاسبه می‌کند به هزینه‌های خرد و کلان آن فکر کرده است؟ آیا می‌تواند صفر‌های هزینه بروز رسانی تجهیزات ارتباطی تا هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت را بشمارد؟

شرکت مخابرات ایران پس ازخصوصی شدن، دیگر از منابع دولتی استفاده نمی‌کند و از سوی دیگر به عنوان یک بنگاه اقتصادی باید بتواند روی پای خود بایستد؛ زیرا با توجه به ابعاد و جایگاه این شرکت، ورشکسته شدن مخابرات، فقط از پا افتادن یک شرکت نیست و به قیمت نابودی کل ارتباطات کشور تمام می‌شود.

اگر می‌خواهیم که مخابرات زنده باشد و توسعه پیدا کند حتماً باید برای آن منابع فراهم کنیم؛ زیرا مخابرات خصوصی است و دولت کمکی به آن نمی‌کند؛ البته در یک سال گذشته از محل اعتبارات وزارتخانه کمک‌هایی به مخابرات شده است؛ اما اگر قرار است بخش خصوصی در این بخش فعالیت کند باید مدل اقتصادی آن را به گونه‌ای باشد که چرخ آن بچرخد.

 

محمد رضا بید خام
مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.