کد خبر: ۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سد‌های استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

مخاطب24- خشک شدن سد اکباتان همدان، آب در همدان سهمیه‌بندی می شود؟ در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سد‌های استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

خشک شدن سد اکباتان همدان، آب در همدان سهمیه‌بندی می شود؟

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حجم ذخیره آب سد اکباتان همدان به حدود یک میلیون متر مکعب رسیده است و پیش بینی می‌شود این سد در پایان هفته نخست شهریور ماه خشک و از مدار خارج شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا الماسوندی عصر یک‌شنبه در نشست اعضای شورای آب استان همدان که با حضور رییس جمعیت هلال احمر کشور، معاون آبفا و جمعی از مسوولان کشوری و به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: ورودی سد اکباتان صفر است و اکنون ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب از این سد برداشت و از طریق تصفیه خانه اکباتان وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.

 

وی اظهار داشت: کدورت آب سد اکباتان نسبت به گذشته ۱۰ برابر سده که این موضوع مشکلاتی را در زمینه شست و شوی فیلتر‌های تصفیه خانه ایجاد کرده است.

الماسوندی اظهار داشت: پیش از این خروجی سد اکباتان یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه بود که ۸۰۰ لیتر آن در تصفیه خانه بهشتی و ۴۰۰ لیتر نیز در تصفیه خانه اکباتان تصفیه و وارد شبکه آبرسانی می‌شد.

خشک شدن سد اکباتان همدان، آب در همدان سهمیه‌بندی می شود؟

وی ادامه داد: چند روزی است که تصفیه خانه بهشتی از مدار خارج و این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین آب شهرک بهشتی و مناطقی اطراف آن شده است.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بررسی‌هایی صورت گرفته است تا آب‌های سطحی و روان همدان، از جمله رودخانه‌های دره مرادبیک و عباس آباد را به شبکه آبرسانی شهر متصل کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی مهمترین راهکار کوتاه مدت برای تامین آب همدان است، ادامه داد: برای حل وضعیت اضطراری همدان، تعدادی چاه در مناطق خالق وردی و آق‌حصار حفر شده و اجاره چاه‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

الماسوندی افزود: چند چاه دیگر نیز در اطراف روستا‌های انصار امام (ره) و گنج تپه شناسایی شده است و در حال مذاکره با مالکان و کشاورزان برای اجاره آن‌ها هستیم.

وی گفت: ۶ حلقه چاه غیر مجاز نیز شناسایی شده که ۱۳۰ لیتر آب در ثانیه را به شبکه آبرسانی همدان اضافه کرده است.

در پی کاهش جدی بارش‌ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سد‌های استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

 

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری‌های جدی استاندار همدان و حمایت‌های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

در حال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق ۷۰ حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تامین می‌شود.

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو روز گذشته (شنبه) در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.