کد خبر: ۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
مدارک ۲۷ دانشگاه ایران از نظر وزارت علوم دولت عراق بی‌اعتبار دانسته شده و از جمله دانشگاه‌هایی که مدارک تحصیلی آن‌ها از نظر عراق اعتبار ندارند تمام شعبات دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه رازی، جامعة المصطفی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه نفت، دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه ادیان و مذاهب هستند

به گزارش مخاطب۲۴ _ معاون وزیر علوم به خبر منتشرشده در رسانه‌ها درباره بی‌اعتبار بودن مدرک تحصیلی ۲۷ دانشگاه ایرانی در نظام ارزشیابی عراق واکنش نشان داد.

واکنش وزارت علوم به بی‌اعتبار بودن ۲۷ دانشگاه ایران در عراق

دکتر هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان درباره نظام ارزشیابی دانشگاه‌های ایران از سوی کشور عراق گفت: وزارت آموزش عالی عراق در سال ۲۰۲۲ دانشگاه‌های جهان را براساس نظام رتبه‌بندی کیو اس، شانگ‌های و تایمز ارزشیابی کرده است که در آن ۳۳ دانشگاه ایران برای تحصیل دانشجویان عراقی معتبر شناخته شده‌اند.

 

وی گفت: وزارت آموزش عالی عراق مانند هر کشور دیگری هر ساله به ارزشیابی کشور‌های دنیا مبادرت می‌کند و در آن برخی دانشگاه‌ها از نظام ارزشیابی کشور عراق حذف و برخی دیگر اضافه می‌شوند همانند دانشگاه کاشان که در سال گذشته در نظام ارزشیابی کشور عراق قرار نداشت، اما به خاطر جایگاه جهانی این دانشگاه در ارزشیابی جدید مورد توجه دولت عراق قرار گرفته است هر چند که متأسفانه برخی از دانشگاه‌های معتبر دیگر از نظام ارزشیابی این کشور خارج شده‌اند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: کشور عراق برای امسال دانشگاه‌های کشور را به دو دسته تقسیم کرده است که بر اساس آن، یک سری از دانشگاه‌های ایران دانشگاه‌هایی هستند که دولت عراق برای دانشجویان بورسیه خودش در نظر گرفته است. دانشگاه‌های ایرانی که در بین ۱۰۰۰ دانشگاه اول نظام رتبه بندی شانگهای، ۵۰۰ دانشگاه اول رتبه بندی تایمز و ۲۵۰ دانشگاه اول رتبه بندی کیو اس قرار داشتند را بعنوان مقصد اصلی بورسیه دانشجویان خود در نظر گرفته است.

وی افزود: بر اساس این رتبه بندی ها، ۱۴ دانشگاه ایرانی جزو دانشگاه‌های مدنظر قرار می‌گیرند که ۹ دانشگاه از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و ۵ دانشگاه از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت بوده‌اند.

وی دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، تربیت‌مدرس، صنعتی امیرکبیر، شیراز، علم و صنعت تهران، تبریز، فردوسی مشهد و صنعتی انوشیروانی بابل را بعنوان دانشگاه‌های مورد تأیید عراق برای دانشجویان بورسیه نام برد و به شیوه و دسته دوم نظام ارزشیابی اشاره کرد و گفت: در این نظام، دانشگاه‌های ایرانی که در فهرست رتبه بندی شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه اول رتبه‌بندی تایمز و ۵۰۰ دانشگاه کیو اس قرار گرفته‌اند می‌توانند دانشجوی شهریه پرداز جذب کنند. در این دسته بندی، علاوه بر ۱۴ دانشگاه قبلی، ۱۹ دانشگاه ایرانی دیگر نیز مجوز پذیرش دانشجوی شهریه پرداز را دارا خواهند بود.

وی دانشگاه‌های کاشان، کردستان، محقق اردبیلی، صنعتی سهند، صنعتی اصفهان، دانشگاه آزاد نجف‌آباد، شهید مدنی آذربایجان، مراغه، شهید بهشتی و دانشگاه یاسوج را دانشگاه‌های دارای مجوز پذیرش دانشجویان شهریه پرداز عراقی عنوان کرد و گفت: در مجموع ۱۸ دانشگاه دولتی به همراه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و ۱۴ تا از دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر دولت عراق معتبر محسوب می‌شوند که دانشجویان عراقی می‌توانند در آن مشغول تحصیل شوند. البته دانشجویانی که تا امروز در سایر دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کردند برای ارزشیابی توسط دولت عراق منعی ندارند و مدارک آن‌ها توسط دولت عراق قابل ارزشیابی خواهد بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: امسال کشور عراق شرایط سخت گیرانه‌ای در نظام ارزشیابی خود اتخاذ کرده است افزود: در نظام رتبه بندی کشور عراق با توجه به اینکه براساس نظام رتبه بندی جهانی بوده، بخشی از دانشگاه‌های کشور‌های دنیا در این نظام ارزشیابی حذف یا اضافه شده‌اند و حذف و اضافه شدن دانشگاه‌ها امر غیر معمولی در دنیا محسوب نمی‌شود بلکه تغییر رویکرد در ارزشیابی دانشگاه‌ها توسط دولت عراق برخی از این تغییرات را موجب شده است. هر چند که برخی دانشگاه‌های حذف شده در ایران جزو دانشگاه‌های معتبر منطقه اسلامی و جهان اسلام محسوب می‌شوند.

داداش پور افزود: بر اساس اعلام مقامات آموزش عالی عراق اگر هر دانشگاه داخل کشور که در نظام رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ کیو اس، شانگ‌های و تایمز قرار داشته، اما نام آن دانشگاه در نظام ارزشیابی دولت عراق قرار نگرفته است می‌تواند طی نامه‌ای به وزارت آموزش عالی عراق و یا سفارت عراق در ایران منعکس کند تا دوباره در این رتبه‌بندی قرار گیرد.

وی افزود: کشور عراق رتبه‌بندی دانشگاه‌های خود را براساس رتبه‌بندی سه‌گانه، تایمز، کیو اس و شانگ‌های قرار داده‌است و از نظام رتبه بندی کشور‌های اسلامی ISC غفلت کرده است و با توجه به اینکه آی اس سی تنها نظام رتبه بندی کشور‌های اسلامی است و بر اساس معیار‌ها و اقتضائات جهان اسلام طراحی شده است، می‌تواند در مذاکرات آینده ایران و عراق مورد بحث قرار گیرد تا تعداد بیشتری از دانشگاه‌های جهان اسلام در نظام ارزشیابی دولت عراق قرار بگیرند؛ چرا که این نظام تازه تأسیس شده به مثابه استخر دانش کشور‌های اسلامی بوده و با هدف همگرایی دانشگاه‌های جهان اسلام و دانشمندان مسلمان طراحی شده است و لازم است توسط همه کشور‌های اسلامی به رسمیت شناخته شود.

داداش‌پور ادامه داد: در حال‌حاضر بیش از پنجاه و شش هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند که در آن سهم دانشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌های غیر انتفاعی، بیش از ۷۴ درصد است و ۲۶ درصد دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و وزارت بهداشت تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌های ما در جذب دانشجویان خارجی باید نگاه بلند مدت داشته باشند و از برخورد‌های کوتاه مدت و مقطعی پرهیز کنند؛ بر همین اساس ضمن اینکه توصیه می‌کنم که جذب دانشجویان بین المللی مطمح نظر تمام دانشگاه‌های کشور قرار بگیرد منتها همه دانشگاه‌ها باید برای جذب دانشجو برنامه بلند مدت تعریف کنند و در آن سیاست تنوع جذب از کشور‌های مختلف در اولویت دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا دوام و پایداری در جذب اتفاق بیافتد.

داداش پور افزود: دانشگاه‌های ما در پذیرش و جذب دانشجویان خارجی نباید از کیفیت آموزش غافل شوند چرا که هر چه قدر دانشجویان بین الملل از کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های کشور راضی باشند در کشور‌های خود مبلغ آن دانشگاه‌ها خواهند بود و این به تداوم و استمرار تبادل دانشجو کمک مؤثری خواهد نمود، ضمن اینکه تربیت دانشجو برای کشور‌های منطقه مانند تربیت دانشجو برای کشور خودمان است و بایستی جزو اهداف اصلی دانشگاه‌های کشور مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: در جذب دانشجویان خارجی نباید صرفاً نگرش مادی و اقتصادی حاکم باشد، بلکه با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی، نگرش فرهنگی هم باید در این جذب لحاظ شود؛ چون عمده دانشجویان کشور‌های منطقه به این دلیل ایران را انتخاب می‌کنند که با آن احساس قرابت فرهنگی، تاریخی و دینی دارند و با علاقه قلبی به آن ورود می‌کنند و احساس خوبی دارند؛ بنابراین بایستی تلاش کرد تا هنگام فراغت از تحصیل نیز چنین احساسی در آن‌ها باقی بماند و هیچ گاه آسیب نبیند.

بر اساس آنچه در حساب یکی از کاربران توییتر آمده و در برخی رسانه‌ها هم بازتاب یافته است، مدارک ۲۷ دانشگاه ایران از نظر وزارت علوم دولت عراق بی‌اعتبار دانسته شده و از جمله دانشگاه‌هایی که مدارک تحصیلی آن‌ها از نظر عراق اعتبار ندارند تمام شعبات دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه رازی، جامعة المصطفی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه نفت، دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه ادیان و مذاهب هستند.

منبع: مهر 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.