کد خبر: ۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
جهانگیر کوثری یکی از تهیه کنندگان با سابقه و قدیمی سینمای ایران درخصوص تاثیر چهره ها در فروش آثار سینمایی و ستاره سازی در سینما با خبرنگار فرهنگی برنا گفت و گویی کرده است که در ذیل می خوانید.

به گزارش مخاطب۲۴ _ جهانگیر کوثری تهیه کننده سینما که ساخت آثاری، چون "فراری"، "پل خواب"، "خون بازی" و... را به عنوان تهیه‌کننده در کارنامه خود دارد درخصوص تاثیر حضور چهره‌های مطرح و ستاره در فروش آثار سینمایی به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یک تعریف کلان داریم که سینما بدون ستاره هیچ معنایی ندارد و این در تمام دوره‌های تاریخی سینما چه در داخل و چه در خارج صدق می‌کند.

تاثیر چهره ها در فروش آثار سینمایی

سینما از زاویه و نگاه یک اثر هنری می‌تواند تعریف‌هایی غیر از این داشته باشد، اما به عنوان یک صنعت و تجارت که سرمایه نقش اول را در آن دارد طبیعتا وابسته به ستاره هایش است و به بعضی پدیده‌های دیگر شباهت‌هایی دارد که بدون ستاره نمی‌تواند جذب تماشاگر کند و در واقع فیلم را موفق و سرمایه را برگرداند.

 

تعریفی در اقتصاد سینما داریم، که برای شروع یک فیلم به پول و زمان نیاز داریم یعنی اگر پول نباشد اصلا سینمایی وجود نخواهد داشت. در سینمای امروز حتی بزرگان سینمای جهان مانند اسپیلبرگ، جرج لوکاس، اسکورسیزی و... هم در فیلم هایشان از ستارگان هالیوودی استفاده می‌کنند یعنی کمپانی‌ها و سرمایه گذاران این فیلم‌ها از قبل این مسئله را تعیین می‌کنند. از دهه شصت به بعد در ایران فیلم‌ها و کارگردانان عامل فروش و گیشه بودند در دهه ۲۰-۳۰ شوروی هم اینگونه بود، اما بعد از اینکه فیلم هایشان با شکست مواجه شد متوجه شدند که فیلم‌ها به ستاره احتیاج دارند.

وی افزود: در حال حاضر هم فیلم‌ها با ستاره ها، فروش‌های میلیاردی دارند؛ واقعیت سینما همین است یعنی زیربنای آن اقتصاد است و این اقتصاد وابسته به ستاره‌ها است. اگر فیلمی حتی با حضور ستاره‌ها نمی‌فروشد یعنی فیلم از پایه و اساس دچار اشکال است و باید دید در کدام یک از ارکان اثر، مانند فیلمنامه، کارگردانی و... ضعف وجود دارد، اما این موردی جزئی است و در اکثریت فیلم‌ها می‌بینیم که حضور ستاره‌ها در گیشه موفق عمل می‌کند. ستاره‌ها فروش سینما را تضمین می‌کنند و طبیعتا سینما به آن‌ها احتیاج دارد؛ در واقع جوهر و ذات سینما اینگونه است، اما باید قالب‌ها و چارچوب‌های درست در آن رعایت شود و همانطور که پیش‌تر گفتم زیربنای سینما اقتصاد است و ستاره عنصری برای حفظ اقتصاد سینما است.

تهیه کننده فیلم "فراری" درباره‌ی فاصله گرفتن از ستاره سازی در سینما اظهار داشت: این مسئله گرایش اجتماعی و سیاسی دارد. جامعه وقتی که خالی از قهرمانان بزرگ می‌شود و قهرمانان سیاسی ندارد به سراغ دیگر قهرمانان می‌رود.

به فرض مثال روزی "تختی" یکی از قهرمانانمان بود روزی "حسین رضا زاده" و حالا "حسن یزدانی"؛ بنابراین وقتی قهرمان سیاسی نداشته باشیم دیگر قهرمانان از حوزه‌های دیگر پدیدار می‌شوند و این اتفاق فقط مختص ایران نیست در همه جای دنیا همین گونه است. اگر بخواهم مثال جهانی بزنم، رئیس جمهور اوکراین یک کمدین بوده است که به دلیل محبوبیت‌هایی که داشت رأی آورده و در حال حاضر به یکی از چهره‌های سیاسی و بین المللی تبدیل شده است. در سینمای ایران هم چنین مواردی وجود دارد و تعدادی از افراد محبوب را داشته ایم که به عنوان نماینده به مجلس راه پیدا کرده‌اند.

این تهیه کننده اظهارات خود را با مثالی به انتها رساند و گفت: حضور ستاره‌ها در سینما حائز اهمیت است و مخاطب اگر به فرض مثال شهاب حسینی و نوید محمد زاده را در کنار هم در یک فیلم ببیند صد در صد فروش این فیلم بالا خواهد بود به این دلیل که این افراد در انتخاب نقش‌ها و قصه‌ها وسواس به خرج می‌دهند و قطعا آن فیلم اثر قابل توجهی خواهد بود. در واقع ارتباط ستاره هم می‌تواند موفقیت گیشه را تأمین کند و هم نشان از کیفیت یک اثر باشد.

منبع : برنا 

نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
آخرین اخبار
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
پربازدید ها
صفحه خبر بالای آخرین اخبار
صفحه خبر بالای آخرین اخبار