کد خبر: ۶۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۰

بایدها و نبایدهای انتخاب وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد نباید تسلیم فشارها شود. اگر موانع جدی برای اصلاحات اقتصادی وجود دارد، باید شجاعانه استعفا دهد و دلایل آن را شفاف اعلام کند. همچنین، باید در جهت بهبود فضای کسب‌وکار، شفاف‌سازی، رفع انحصار و تقویت رقابت سالم گام بردارد.
بایدها و نبایدهای انتخاب وزیر اقتصاد

وزیر اقتصاد باید دو ویژگی اساسی داشته باشد: نخست، دانش تخصصی و تسلط بر مبانی نظری علم اقتصاد و دوم، تجربه اجرایی در اداره امور اقتصادی کشور. تسلط علمی به اقتصاد شرطی لازم است، چرا که وزیر اقتصاد یکی از مهم‌ترین اعضای کابینه است و نقش کلیدی در ساماندهی منابع درآمدی دولت، به‌ویژه در حوزه مالیات، ایفا می‌کند. سیاست‌گذاری در این حوزه باید به‌گونه‌ای باشد که مالیات نه‌تنها مانعی برای تولید و رشد نباشد، بلکه خود به عامل رشد اقتصادی تبدیل شود.

وزیر اقتصاد باید با ساختار اقتصاد کشور، از جمله نظام مالیاتی، خزانه‌داری کل و نحوه تدوین و نظارت بر بودجه، آشنا باشد. این وزارتخانه مسئولیت نظارت مالی بر اجرای بودجه سالیانه و مخارج برنامه‌های توسعه را بر عهده دارد. در مقابل، نظارت بر پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بر عهده سازمان برنامه‌وبودجه است؛ بنابراین وزیر اقتصاد باید با ایجاد شفافیت در نحوه هزینه‌کرد منابع، به ثبات اقتصادی کمک کند؛ ثباتی که یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد ایران است و نرخ تورم، مهم‌ترین شاخص بی‌ثباتی محسوب می‌شود.

درآمد‌های جاری دولت باید تا حد امکان از محل مالیات تأمین شود و این امر نیازمند سیاست‌گذاری هوشمندانه و استفاده از تجربیات موفق جهانی است. همچنین، مخارج دولت باید شفاف و قابل‌دسترسی برای کارشناسان و مردم باشد؛ به‌گونه‌ای که تخصیص بودجه از طریق سامانه‌های رسمی آنلاین وزارت اقتصاد در دسترس عموم قرار گیرد.

از دیگر وظایف وزارت اقتصاد، ساماندهی شرکت‌های دولتی است. بسیاری از این شرکت‌ها زیان‌ده هستند و برخی از نهاد‌ها مانند وزارت دفاع، برخلاف وظایف ذاتی خود، وارد فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند. وزیر اقتصاد باید با اتخاذ سیاست‌های شفاف، شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند و از ایجاد "حیاط خلوت" برای نهاد‌های نظامی و شبه‌دولتی جلوگیری کند.

خصوصی‌سازی یکی از ابزار‌های اصلی کاهش هزینه‌های دولت و افزایش بهره‌وری اقتصادی است. این فرایند باید کاملاً شفاف و بر اساس قیمت‌گذاری کارشناسی و رقابتی انجام شود. نمونه‌های ناموفق خصوصی‌سازی در گذشته، مانند سهام عدالت، که به‌صورت رایگان و بدون برنامه‌ریزی اصولی توزیع شد، درس‌های مهمی برای آینده دارند. خصوصی‌سازی نباید به بهانه حمایت از اقشار خاص، اموال عمومی را در اختیار نهاد‌های غیرپاسخگو قرار دهد.

وزیر اقتصاد همچنین باید نقش فعالی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایفا کند. رسیدن به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد، مستلزم سرمایه‌گذاری سالانه حدود ۱۷۰ میلیارد دلار است که نیمی از آن باید از منابع خارجی تأمین شود. برای تحقق این هدف، نیاز به مدیرانی حرفه‌ای و مسلط به زبان‌های بین‌المللی و استاندارد‌های اقتصادی جهانی است؛ نه افرادی که حتی توانایی برقراری ارتباط ابتدایی با سرمایه‌گذاران خارجی را ندارند.

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد باید نسبت به سیاست‌هایی که از سایر نهاد‌ها (مانند مجلس، مجمع تشخیص مصلحت یا ستاد انقلاب فرهنگی) به دولت تحمیل می‌شود و آثار مخرب اقتصادی دارند، هشدار بدهد. یکی از اشکالات ساختاری اقتصاد ایران این است که مسئولان در مواجهه با مقامات ارشد، صرفاً گزارش‌هایی ارائه می‌دهند که خوشایند آنها باشد؛ نه واقع‌نگرانه. وزیر اقتصاد باید شجاعت آن را داشته باشد که واقعیت‌ها را صادقانه با رهبر، رئیس‌جمهور و ملت در میان بگذارد.

در نمونه‌های موفق گذشته، نظیر برنامه چهارم توسعه پیش از انقلاب و برنامه سوم توسعه در دولت اصلاحات، هماهنگی بین وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بانک مرکزی منجر به موفقیت شد. در دولت اصلاحات، با هماهنگی این سه نهاد، نرخ رشد اقتصادی افزایش، نرخ بیکاری کاهش، و نرخ تورم مهار شد. در مقابل، دولت‌هایی مانند دولت نهم و دهم که فاقد تیم اقتصادی حرفه‌ای و هماهنگ بودند، نتایج مخربی بر جای گذاشتند.

وزیر اقتصاد نباید تسلیم فشار‌ها شود. اگر موانع جدی برای اصلاحات اقتصادی وجود دارد، باید شجاعانه استعفا دهد و دلایل آن را شفاف اعلام کند. همچنین، باید در جهت بهبود فضای کسب‌وکار، شفاف‌سازی، رفع انحصار و تقویت رقابت سالم گام بردارد.

در پایان، یکی از وظایف کلیدی وزیر اقتصاد، مقابله با نفوذ گروه‌های فشار، رانت‌خواران، دلالان و نهاد‌های غیرپاسخ‌گو در اقتصاد است. اگر وزارت اقتصاد بتواند با برنامه‌ریزی علمی و هماهنگی با دیگر نهاد‌های اقتصادی کشور، سیاست‌گذاری هدفمند، شفاف و کارآمدی را در پیش گیرد، می‌تواند نقش بزرگی در ثبات و رشد اقتصاد ملی ایفا کند.

مهدی پازوکی، اقتصاددان

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ادعای جدید آلمان علیه ایران ادعای جدید آلمان علیه ایران
دادستانی آلمان مدعی شد که یک تبعه دانمارکی را به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی ایران در برلین بازداشت کرده است.
نامه به وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه‌های غیرمجاز مدارس نامه به وزیر آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه‌های غیرمجاز مدارس
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار بررسی موضوع دریافت شهریه‌های غیرمجاز در مدارس غیردولتی و ارائه گزارشی به کمیسیون متبوعش شد.
مهاجرانی: تعلیق ارتباط با آژانس اتمی حق ماست مهاجرانی: تعلیق ارتباط با آژانس اتمی حق ماست
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره ادعای ترامپ مبنی بر درخواست مجدد ایران برای مذاکرات گفت: وزارت خارجه درباره مذاکره اعلام کرده که تاریخی برای این موضوع اعلام نشده است و احتمال دارد که نزدیک هم نباشد و تصمیم‌گیری برای این امر انجام نگرفته است.
پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟ پرنده سایبری با بانک‌های ایران چه کرد؟
حملات سایبری در جنگ ایران و اسرائیل سهم مهمی از خسارت‌های وارد شده به کشور را از آن خود کرد. پشت بسیاری از این حملات توسط نامی آشنا و مرموز صورت گرفت؛ «گنجشک درنده». گروهی هکری که سابقه حمله به سامانه‌های سوخت و صنایع فولاد کشور را دارد. محمد جرجندی کارشناس امنیت سایبری و هکر سابق جزییات عملیات سایبری علیه ایران را توضیح داده است
ایمیل‌های شبکه اینترنشنال هک شد ایمیل‌های شبکه اینترنشنال هک شد
یک گروه هکری با پذیرش مسئولیت هک ایران اینترنشنال، این شبکه را وابسته به رژیم صهیونیستی خواند و وعده افشای اطلاعات محرمانه کارکنان آن را داد.
مداحی یک افغانستانی در تلویزیون مداحی یک افغانستانی در تلویزیون
ویدئویی از مداحی یک مرد افغانستانی را در تلویزیون ببینید.
خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟ خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟
وزیر کار بر لزوم حفظ قدرت خرید طبقات فرودست جامعه و تقویت برنامه‌های حمایتی برای دهک‌های پایین با همکاری نزدیک مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
برگزیده
بسازوبفروش‌ها بیکار شدند بسازوبفروش‌ها بیکار شدند
شهرداری‏‏‌ها از صدور پروانه ساختمانی برای «مالکان فاقد سازنده مجوزدار» منع شدند.
خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟ خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟
وزیر کار بر لزوم حفظ قدرت خرید طبقات فرودست جامعه و تقویت برنامه‌های حمایتی برای دهک‌های پایین با همکاری نزدیک مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
چرا بورس قرمز شد و قرمز ماند! چرا بورس قرمز شد و قرمز ماند!
«در کنار فضای بی‌اعتمادی و بلاتکلیفی ناشی از مذاکراتی که پیش‌تر مطرح شده و بی‌نتیجه باقی مانده‌اند، حس نااطمینانی در بازار همچنان پابرجاست. موضوعی که تهدیدآمیزتر و نگران‌کننده‌تر است، آن است که در بازه‌ای بلندمدت، سهامدار و سرمایه‌گذار از حق تصمیم‌گیری درباره سرمایه خود محروم شده است.»
صفحه خبر بالای تصاویر