کد خبر: ۶۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۳

افت تولید در بخش خودرو‌های تجاری

داده‌های منتشرشده برای ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۳، تصویر نگران کننده‌ای از وضعیت تولید خودرو‌های تجاری و حمل ونقل عمومی در کشور ارائه می‌دهد.
افت تولید در بخش خودرو‌های تجاری

به گزارش مخاطب 24: پس از چند سال وقفه، سرانجام وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به انتشار آمارهای رسمی در سامانه اطلاعات تولید و تجارت کرده و وعده داده که این روند به‌‌صورت ماهانه ادامه خواهد داشت. این اقدام به‌طور حتم یک گام مثبت برای شفافیت در سیاستگذاری صنعتی به‌‌شمار می‌‌رود.

اما انتشار نخستین آمار رسمی مربوط به تولید خودروهای سنگین حاوی اخبار بدی برای متقاضیان این نوع خودروها است. چرا که داده‌های منتشرشده برای ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۳، تصویر نگران‌‌کننده‌‌ای از وضعیت تولید خودروهای تجاری و حمل‌‌ونقل عمومی در کشور ارائه می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی، تولید کامیون، کامیونت و کشنده در این بازه زمانی با افت ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شده است. در حالی که در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، حدود ۳۳ هزار و ۶۰۹ دستگاه از این خودروها تولید شده بود، این عدد در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ هزار و ۴ دستگاه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تولید اتوبوس، مینی‌‌بوس و ون نیز با افت ۲۱.۴ درصدی همراه بوده که نشان از رکود عمیق‌‌تری در بخش حمل‌‌ونقل عمومی دارد. این افت قابل‌‌توجه در تولید خودروهای سنگین و نیمه‌‌سنگین، پیامدهای گسترده‌‌ای برای اقتصاد، حمل‌‌ونقل و حتی ‌‌محیط زیست کشور به‌‌دنبال خواهد داشت. کامیون‌‌ها و کشنده‌ها ستون فقرات نظام توزیع کالا در کشور هستند و کاهش تولید آنها می‌تواند به کاهش نوسازی ناوگان فرسوده، افزایش هزینه‌های حمل‌‌ونقل و در نهایت رشد قیمت تمام‌‌شده کالاها منجر شود.

این در حالی است که سهم ناوگان فرسوده در حمل‌‌ونقل جاده‌‌ای کشور، طبق آمارهای رسمی، بیش از ۵۰ درصد برآورد می‌شود.

از سوی دیگر، کاهش تولید اتوبوس و مینی‌‌بوس نیز با چالش‌‌های جدی در حوزه حمل‌‌ونقل عمومی شهری و بین‌‌شهری همراه خواهد بود. بسیاری از کلان‌‌شهرهای ایران از جمله تهران، مشهد و شیراز با کمبود شدید ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی مواجه‌‌اند و نوسازی این بخش نیازمند افزایش تولید داخلی یا واردات هدفمند است.

اما با کاهش چشم‌‌گیر تولید داخلی و محدودیت‌‌های ارزی برای واردات، این معضل نیز به‌‌نظر می‌‌رسد در سال‌های آینده حادتر خواهد شد. عوامل متعددی در بروز این افت تولید نقش داشته‌‌اند. از جمله آنها می‌توان به نوسانات نرخ ارز، مشکلات تامین قطعات به‌‌ویژه در بخش CKD و چالش‌‌های نقل‌وانتقال پول برای خریدهای خارجی اشاره کرد.

همچنین، بلاتکلیفی در مشوق‌‌های مربوط به نوسازی ناوگان فرسوده، موجب شده سرمایه‌‌گذاری در این بخش جذابیت خود را از دست بدهد. در این میان، سهم بخش خصوصی نیز در تولید خودروهای تجاری کاهش یافته است. بسیاری از شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه یا به‌‌دلیل نبود ارز، خطوط تولید خود را تعطیل کرده‌‌اند یا به واردات نیمه‌‌کاره بسنده کرده‌‌اند.

دولت نیز به‌‌جای اصلاح ساختارها و تشویق تولید داخلی، بیشتر تمرکز خود را بر مدیریت بازار خودروهای سواری گذاشته است. با توجه به این شرایط، تداوم روند فعلی می‌تواند تبعات جدی‌‌تری در سال‌های آینده به‌‌دنبال داشته باشد.

نوسازی ناوگان حمل‌‌ونقل کشور، به‌‌ویژه در بخش کامیون و اتوبوس، یکی از الزامات تحقق اهداف توسعه پایدار، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها است. در حالی که کشورهای همسایه در حال توسعه فزاینده ناوگان حمل‌‌ونقل مدرن و حتی حرکت به‌‌سمت خودروهای برقی تجاری هستند، صنعت خودروی ایران در یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهبردی خود، با افولی نگران‌‌کننده مواجه شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مداحی یک افغانستانی در تلویزیون مداحی یک افغانستانی در تلویزیون
ویدئویی از مداحی یک مرد افغانستانی را در تلویزیون ببینید.
خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟ خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟
وزیر کار بر لزوم حفظ قدرت خرید طبقات فرودست جامعه و تقویت برنامه‌های حمایتی برای دهک‌های پایین با همکاری نزدیک مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
ماجرای تجاوز به دختر ۲۰ ساله به کجا رسید؟ ماجرای تجاوز به دختر ۲۰ ساله به کجا رسید؟
پرونده تجاوز ورزشکاران ایرانی به دختر ۲۰ ساله کره‌ای همچنان باز است.
خرس زخمی دنا تلف شد خرس زخمی دنا تلف شد
یگان حفاظت پارک ملی دنا با پایش شبانه منطقه سی سخت، متاسفانه به یک قلاده خرس قهوه‌ای برخورد می‌کنند که بر اثر شلیک گلوله در جدول آب باغ‌های انگور افتاده و توان بلند شدن ندارد.
اتباع دستفروش از مترو هم طرد شدند! اتباع دستفروش از مترو هم طرد شدند!
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران از ساماندهی دستفروشان پایتخت با اولویت متروی تهران خبر داد و گفت: اتباع دستفروش از مترو و سطح شهر طرد می‌شوند.
ویدیویی از خروج گسترده اتباع غیرمجاز از اصفهان ویدیویی از خروج گسترده اتباع غیرمجاز از اصفهان
با همت مسئولین روند بازگرداندن اتباع بیگانه شدت گرفته است. ویدیویی از خروج گسترده اتباع غیرمجاز از اصفهان را می‌بینید.
ترامپ: به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم نداده‌ام و نخواهم داد! ترامپ: به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم نداده‌ام و نخواهم داد!
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی ادعا کرد: «در طول مذاکرات، ایران خواستار ادامه یافتن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود شد. اما من اجازه آن را ندادم و نخواهم داد.»
برگزیده
خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟ خبر مهم وزیر کار برای یارانه‌بگیران چیست؟
وزیر کار بر لزوم حفظ قدرت خرید طبقات فرودست جامعه و تقویت برنامه‌های حمایتی برای دهک‌های پایین با همکاری نزدیک مجلس شورای اسلامی تأکید کرد.
چرا بورس قرمز شد و قرمز ماند! چرا بورس قرمز شد و قرمز ماند!
«در کنار فضای بی‌اعتمادی و بلاتکلیفی ناشی از مذاکراتی که پیش‌تر مطرح شده و بی‌نتیجه باقی مانده‌اند، حس نااطمینانی در بازار همچنان پابرجاست. موضوعی که تهدیدآمیزتر و نگران‌کننده‌تر است، آن است که در بازه‌ای بلندمدت، سهامدار و سرمایه‌گذار از حق تصمیم‌گیری درباره سرمایه خود محروم شده است.»
وضعیت اجاره ها در شرایط بحرانی در مناطق ۴ و ۵ تهران! وضعیت اجاره ها در شرایط بحرانی در مناطق ۴ و ۵ تهران!
نبض بازار اجاره دو منطقه شرق و غرب تهران، در ابتدای تیر امسال پس از جنگ ۱۲روزه مورد سنجش قرار گرفت. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بهای پیشنهادی آپارتمان‌ها در دو منطقه ۴ و ۵تهران براساس فایل‌های ارائه‌شده به بازار، ۲۰میلیون و ۴۰۰هزار تومان اجاره‌بهای ماهانه برای مستاجران و پول‌پیش ۶۶۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. رصد بازار اجاره در این دو منطقه غربی و شرقی تهران، حاکی از شیفت بازار به افزایش اجاره ماهانه و کاهش پول پیش است؛ اما این موضوع در مقایسه با ماه گذشته برای مناطق با پارادوکس همراه بوده است.
صفحه خبر بالای تصاویر