کد خبر: ۶۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۳

افت تولید در بخش خودرو‌های تجاری

داده‌های منتشرشده برای ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۳، تصویر نگران کننده‌ای از وضعیت تولید خودرو‌های تجاری و حمل ونقل عمومی در کشور ارائه می‌دهد.
افت تولید در بخش خودرو‌های تجاری

به گزارش مخاطب 24: پس از چند سال وقفه، سرانجام وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به انتشار آمارهای رسمی در سامانه اطلاعات تولید و تجارت کرده و وعده داده که این روند به‌‌صورت ماهانه ادامه خواهد داشت. این اقدام به‌طور حتم یک گام مثبت برای شفافیت در سیاستگذاری صنعتی به‌‌شمار می‌‌رود.

اما انتشار نخستین آمار رسمی مربوط به تولید خودروهای سنگین حاوی اخبار بدی برای متقاضیان این نوع خودروها است. چرا که داده‌های منتشرشده برای ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۳، تصویر نگران‌‌کننده‌‌ای از وضعیت تولید خودروهای تجاری و حمل‌‌ونقل عمومی در کشور ارائه می‌دهد.

بر اساس آمارهای رسمی، تولید کامیون، کامیونت و کشنده در این بازه زمانی با افت ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شده است. در حالی که در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، حدود ۳۳ هزار و ۶۰۹ دستگاه از این خودروها تولید شده بود، این عدد در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ هزار و ۴ دستگاه کاهش یافته است.

از سوی دیگر، تولید اتوبوس، مینی‌‌بوس و ون نیز با افت ۲۱.۴ درصدی همراه بوده که نشان از رکود عمیق‌‌تری در بخش حمل‌‌ونقل عمومی دارد. این افت قابل‌‌توجه در تولید خودروهای سنگین و نیمه‌‌سنگین، پیامدهای گسترده‌‌ای برای اقتصاد، حمل‌‌ونقل و حتی ‌‌محیط زیست کشور به‌‌دنبال خواهد داشت. کامیون‌‌ها و کشنده‌ها ستون فقرات نظام توزیع کالا در کشور هستند و کاهش تولید آنها می‌تواند به کاهش نوسازی ناوگان فرسوده، افزایش هزینه‌های حمل‌‌ونقل و در نهایت رشد قیمت تمام‌‌شده کالاها منجر شود.

این در حالی است که سهم ناوگان فرسوده در حمل‌‌ونقل جاده‌‌ای کشور، طبق آمارهای رسمی، بیش از ۵۰ درصد برآورد می‌شود.

از سوی دیگر، کاهش تولید اتوبوس و مینی‌‌بوس نیز با چالش‌‌های جدی در حوزه حمل‌‌ونقل عمومی شهری و بین‌‌شهری همراه خواهد بود. بسیاری از کلان‌‌شهرهای ایران از جمله تهران، مشهد و شیراز با کمبود شدید ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی مواجه‌‌اند و نوسازی این بخش نیازمند افزایش تولید داخلی یا واردات هدفمند است.

اما با کاهش چشم‌‌گیر تولید داخلی و محدودیت‌‌های ارزی برای واردات، این معضل نیز به‌‌نظر می‌‌رسد در سال‌های آینده حادتر خواهد شد. عوامل متعددی در بروز این افت تولید نقش داشته‌‌اند. از جمله آنها می‌توان به نوسانات نرخ ارز، مشکلات تامین قطعات به‌‌ویژه در بخش CKD و چالش‌‌های نقل‌وانتقال پول برای خریدهای خارجی اشاره کرد.

همچنین، بلاتکلیفی در مشوق‌‌های مربوط به نوسازی ناوگان فرسوده، موجب شده سرمایه‌‌گذاری در این بخش جذابیت خود را از دست بدهد. در این میان، سهم بخش خصوصی نیز در تولید خودروهای تجاری کاهش یافته است. بسیاری از شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه یا به‌‌دلیل نبود ارز، خطوط تولید خود را تعطیل کرده‌‌اند یا به واردات نیمه‌‌کاره بسنده کرده‌‌اند.

دولت نیز به‌‌جای اصلاح ساختارها و تشویق تولید داخلی، بیشتر تمرکز خود را بر مدیریت بازار خودروهای سواری گذاشته است. با توجه به این شرایط، تداوم روند فعلی می‌تواند تبعات جدی‌‌تری در سال‌های آینده به‌‌دنبال داشته باشد.

نوسازی ناوگان حمل‌‌ونقل کشور، به‌‌ویژه در بخش کامیون و اتوبوس، یکی از الزامات تحقق اهداف توسعه پایدار، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها است. در حالی که کشورهای همسایه در حال توسعه فزاینده ناوگان حمل‌‌ونقل مدرن و حتی حرکت به‌‌سمت خودروهای برقی تجاری هستند، صنعت خودروی ایران در یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهبردی خود، با افولی نگران‌‌کننده مواجه شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ایران هرگز در برابر قدرت‌های اتمی عقب‌نشینی نکرده است ایران هرگز در برابر قدرت‌های اتمی عقب‌نشینی نکرده است
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا گفت: ما از ابتدای انقلاب با قدرت‌های اتمی پنجه نرم کرده‌ایم و برای حفظ منافع ملی هیچگاه عقب‌نشینی نکرده‌ایم.
محسن امین‌زاده: به مذاکرات خوش‌بین هستم محسن امین‌زاده: به مذاکرات خوش‌بین هستم
محسن امین‌زاده معاون اسبق وزارت خارجه در همایش سراسری اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران و اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان‌های سراسر کشور گفت: جمهوری اسلامی در شرایط کنونی به دلایل مختلف در شرایط جدیدی قرار گرفته و آمادگی پیدا کرده که دیپلماسی خودش را به مسیر درست بهبود ببخشد. بار‌ها توصیه کرده‌ام چین را الگو قرار بدهیم و به سمت توسعه حرکت کنیم.
محسن آرمین: جامعه قهر کرده ولی روش‌های خشونت‌آمیز را هم قبول ندارد محسن آرمین: جامعه قهر کرده ولی روش‌های خشونت‌آمیز را هم قبول ندارد
محسن آرمین در همایش سراسری اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران و اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان‌های سراسر کشور تاکید کرد: فائق آمدن بر مشکلات بدون بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی به نتیجه نخواهد رسید. وی افزود: این درست است که امروز جامعه قهر کرده ولی روش‌های خشونت‌آمیز را قبول ندارد.
بزرگترین شهربازی کشور در کدام شهر ساخته می‌شود؟ بزرگترین شهربازی کشور در کدام شهر ساخته می‌شود؟
معاون امور زیربنایی و ترافیک شهردار خوی گفت: بزرگترین شهربازی شمال غرب کشور در تفرجگاه کوهستانی خاتون با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در حال احداث است.
دعوای شدید جواد و شجاع سر چی بود؟ دعوای شدید جواد و شجاع سر چی بود؟
کاپیتان تراکتور با انتشار متنی تند به اظهارات جواد خیابانی واکنش نشان داد.
اولین فیلم از دیدار رییس جمهور رئیسی با رهبر انقلاب اولین فیلم از دیدار رییس جمهور رئیسی با رهبر انقلاب
ویدیوی دیده نشده از اولین جلسه شهید رئیسی با رهبر انقلاب پس از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم
رئیس کل دادگستری هرمزگان: ذخایر سوخت قاچاق در بندر کلاهی با تولید روزانه یک پالایشگاه برابری می‌کند رئیس کل دادگستری هرمزگان: ذخایر سوخت قاچاق در بندر کلاهی با تولید روزانه یک پالایشگاه برابری می‌کند
رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: حجم ذخیره مخازن سوخت قاچاق در بندر کلاهی غیر قابل تصور و بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر است که با تولید روزانه یک پالایشگاه برابری می‌کند.
برگزیده
رئیس کل دادگستری هرمزگان: ذخایر سوخت قاچاق در بندر کلاهی با تولید روزانه یک پالایشگاه برابری می‌کند رئیس کل دادگستری هرمزگان: ذخایر سوخت قاچاق در بندر کلاهی با تولید روزانه یک پالایشگاه برابری می‌کند
رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: حجم ذخیره مخازن سوخت قاچاق در بندر کلاهی غیر قابل تصور و بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر است که با تولید روزانه یک پالایشگاه برابری می‌کند.
تحریم جدید آمریکا علیه ایران در آستانه دور پنجم مذاکرات تحریم جدید آمریکا علیه ایران در آستانه دور پنجم مذاکرات
در آستانه برگزاری دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در رم، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای جدید تحریم‌های تازه‌ای علیه بخش ساخت‌وساز ایران و ۱۰ ماده صنعتی با کاربرد دوگانه اعمال کرد.
آموزش پزشکی است یا کمپ کار اجباری؟ آموزش پزشکی است یا کمپ کار اجباری؟
پزشکان بیش از سایر اقشار جامعه در معرض استرس و اضطراب‌های کاریِ فراوان هستند. آنها هم سرمایه‌های کشورند؛ که در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند و چه بسا بر این اساس آسیب‌های جدی هم وارد کنند.
صفحه خبر بالای تصاویر