کد خبر: ۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
اوکراين با خروج نیرو‌های نظامی خود از شهر سورودونتسک یکی از بزرگ‌ترین شکست‌ها را از ابتدای جنگ متحمل شد.

به گزارش مخاطب۲۴ _ اوکراين با خروج نیرو‌های نظامی خود از شهر سورودونتسک یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های خود را از ابتدای جنگ متحمل شد.

سقوط سورودونتسک؛ شکست بزرگ اوکراين

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد این کشور علی رغم تهدیدهای مسکو در کنار مولداوی می ماند.

نیرو‌های روس در حال مین زدایی شهر ماریوپل هستند

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، مرکز بین المللی مین زدایی وابسته به وزارت دفاع روسیه پس از پایان بررسی شبکه جاده‌ها و سواحل منطقه، به مین زدایی ادامه می‌دهد.

 

خبرنگار شبکه گزارش داد: این منطقه مانند مرکز نظامی یا محلی نیست که اطرافش درگیری صورت گرفته باشد. این منطقه مرکز ورزشی است که روند ساخت و ساز در آن متوقف شده است. پیش از ادامه ساخت و ساز در این مرکز، از مرکز بین المللی مین زدایی روسیه خواسته شد برای اطمینان یافتن از پاک بودن این منطقه، به عملیات مین زدایی بپردازد.

حمله موشکي روسيه به تاسیسات نظامی لویو اوکراین

شبکه الجزیره در کانال تلگرامی خود گزارش داد رئیس بخش نظامی در شهر لویو در غرب اوکراین اعلام کرد ۶ فروند موشک روسیه تاسیسات نظامی در این منطقه را هدف قرار داد.

کی یف خواستار «برابری آتش» با روس‌ها شد

اوکراین به دنبال عقب نشینی نیروهایش از سورودونتسک، خواهان کمک هم پیمانان خود برای رسیدن به برابری آتش با نیرو‌های روسیه به منظور تثبیت وضعیت در دونباس شد. منطقه سورودونتسک از هفته‌ها پیش زیر آتش نیرو‌های روسیه بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیف، والری زالوژنی (Valeriy Zaluzhnyi)، فرمانده نیرو‌های مسلح اوکراین در صفحه فیسبوک خود از یک گفتگوی تلفنی با ژنرال مارک میلی، همتای آمریکایی خود خبر داده و گفته است: «من به ضرورت رسیدن به برابری آتش در برابر دشمن اشاره کردم. این امر به ما این امکان را می‌دهد که وضعیت را در منطقه مورد تهدید لوهانسک تثبیت کنیم».

اوکراین مدام خواهان سلاح‌های سنگین بیشتر از هم پیمانان خود است تا بلکه بتواند به خصوص در دونباس در برابر قدرت حمله روسیه مقاومت کند. دونباس منطقه‌ای صنعتی در شرق اوکراین بوده و بخش‌هایی از آن از سال ۲۰۱۴ میلادی تحت کنترل جدایی طلبان است. مسکو گفته است این منطقه را به صورت کامل فتح خواهد کرد.

سرگئی گایدای (Sergi Gaïdaï) فرماندار لوهانسک، روز جمعه در صفحه تلگرام خود نوشت: «دیگر معنایی ندارد که در مواضعی بمانیم که از ماه‌ها پیش مدام بمباران می‌شوند. شهر تقریبا ویران شده است. همه زیرساخت‌های اصلی از بین رفته اند. ۹۰ درصد شهر آسیب دیده است. ۸۰ درصد خانه‌ها دیگر قابل سکونت نیستند».

بمباران‌های وسیع سرانجام سربازان اوکراینی را وادار به تسلیم کرد.

یک نظامی ارشد فرانسوی در حالیکه خواست نامش فاش نشود، گفت: «واحد‌های نظامی اوکراین خسته شده اند. آن‌ها متحمل شکست‌های مهمی شده اند و برخی از واحد‌ها به کلی از بین رفته اند. از برخی از یگان‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ نفری فقط حدود ۲۰ نفر باقی مانده است».

مسکو: اظهارات وزیر خارجه آلمان علیه روسیه تعجب آور و دروغ است

نایب رئیس شورای امنیت و سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اتهامات وزیر خارجه آلمان مبنی بر استفاده روسیه از گرسنگی به عنوان سلاح پاسخ دادند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، دمیتری مدودف گفت شنیدن این موضوع از مسئولانی که کشورشان به مدت نهصد روز لنینگراد را محاصره کردند، عجیب است؛ محاصره‌ای که به جان باختن هفتصد هزار تن از گرسنگی منجر شد.

از سوی دیگر، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهارات آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان را دروغ و سخره آمیز خواند. وی افزود استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح بخشی از اقدامات برلین در طول تاریخ بوده است.

زاخارووا همچنین فاش کرد بر اساس آمارها، آلمان خرید‌های غذایی خود را از ماه مارس دو برابر کرده است که نشان می‌دهد برلین از وقوع قحطی احتمالی نگران نیست.

تسلیم ششصد تن از نیرو‌های اوکراینی در لوهانسک

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، مقامات جمهوری لوهانسک اعلام کردند ششصد تن از نیرو‌های اوکراینی در اطراف شهر لیسیچانسک در غرب این جمهوری تسلیم شدند.

ویتالی کیسیلوف معاون وزیر امور داخلی منطقه لوهانسک با اشاره به وجود شماری از زخمی‌ها در میان اسرا، افزود شماری از عناصر نیرو‌های اوکراینی به سمت لیسیچانسک فرار کردند.

وی افزود شمار نیرو‌های کشته شده کی یف بسیار زیاد است.

وزیر امور داخلی لوهاسنک همچنین گفت شمار نیرو‌های اوکراینی که به زودی در این شهر و اطراف آن محاصره خواهند شد، حدود چهار هزار و پانصد تن برآورد می‌شود.

شنیده شدن صدای چهار انفجار در شهر میکولایف اوکراین

شبکه الجزیره در کانال تلگرامی خود از شنیده شدن صدای ۴ انفجار در شهر میکولایف در جنوب اوکراین خبر داد.

زلنسکی قصد دارد رئیس اداره امنیت اوکراین را تغییر دهد

روزنامه پولتیکو روز پنج شنبه به نقل از چهار مقام اوکراینی گزارش داد وولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قصد دارد ایوان باکانوف، دوست دوران کودکی خویش را که به ریاست سرویس امنیتی این کشور منصوب کرده بود برکنار کند.

گفته می‌شود باکانوف، که از دوران دبیرستان در کنار زلنسکی بوده و در دوران بازیگری وی به عنوان کمدین سینما مدیر کار‌های وی بوده به خاطر عدم حرفه‌ای گری در کار خویش مورد خشم زلنسکی واقع شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که زلنسکی باکانوف را مسوول شماری از اتفاقات نامطلوب در سرویس امنیتی اوکراین از زمان آغاز جنگ روسیه می‌داند که منجر به خروج جمعی از کارکنان این نهاد شده و اکنون به دنبال جایگزینی «مناسب‌تر به عنوان رئیس سرویس امنیتی اوکراین در دوران جنگ» است.

بنا بر این گزارش، یک مقام ارشد اوکراینی که خواست ناشناس بماند به پولتیکو گفت مقامات کی یف از عملکرد باکانوف به عنوان رئیس جاسوسان این کشور «بسیار ناراضی» هستند و تلاش دارند از دست وی خلاص شوند.

وی گفت: «ما از مدیریت وی راضی نیستیم، زیرا الان به مهارت‌های مدیریت ضدبحران نیاز داریم که فکر نمی‌کنیم وی داشته باشد.»

باکانوف یکی از مورد اعتمادترین افراد زلنسکی بود که بعد از ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۱۹ در اداره امنیتی اوکراین منصوب شد. وی ابتدا به عنوان معاون اول این اداره و رئیس واحد مقابله با فساد منصوب شد و سپس در اواخر همان سال به عنوان رئیس کل سرویس امنیتی اوکراین انتخاب گردید.

زاخارووا: امتیازخواهی غرب از کشور‌های مستقل برای مهار روسیه ادامه دارد

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، روسیه تصمیم اتحادیه اروپا را برای اعطای نامزدی عضویت در این اتحادیه به اوکراین و مولداوی محکوم کرد، حال آنکه عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین اوج گرفته است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: این تصمیم اتحادیه اروپا نشان می‌دهد امتیازخواهی ژئوپلیتیک از مجموعه کشور‌های مستقل با هدف مهار روسیه با قدرت ادامه دارد.

منظور زاخارووا از کشور‌های مستقل، جمهوری‌های اتحادیه جماهیر شوروری سابق است.

دبیرکل ناتو: حفظ کانال‌های ارتباطی با روسیه ضروری است

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو گفت: ما به حفظ کانال‌های ارتباطی با روسیه نیاز داریم تا سوء برداشت‌ها به واکنشی منجر نشود که امکان مهار آن وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: ما هیچ قصدی برای مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای در اروپای شرقی نداریم.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: جنگ در اوکراین وحشیانه است؛ ولی جنگ بین ناتو و روسیه در صورت وقوع بدتر خواهد بود.

رئیس کمیسیون اروپا: پوتین جنایتکار است و روابطمان با او عادی نمی‌شود

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "اورزولا فون در لاین" رئیس کمیسیون اروپا گفت روسیه از صادرات ۲۰ میلیون تن گندم جلوگیری می‌کند و ما تمام تلاش خود را برای پایان دادن به محاصره بنادر اوکراین به کار می‌گیریم.

وی ادامه داد: پوتین جنایتکار است و باید هزینه جنایاتش را بپردازد و بازگشت به روابط عادی با او محال است.

وزیر خارجه آلمان: روسیه تمام جهان را گروگان گرفته است

این موضوع روز جمعه و به مناسبت برگزاری کنفرانسی در برلین برای دستیابی به راه حلی برای بحران مواد غذایی در پی حمله روسیه به اوکراین مطرح شد.

این کنفرانس پیش از نشست سران گروه هفت برگزار شده است. نشست سران گروه هفت قرار است روز یکشنبه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، وزرای چهل کشور از جمله آمریکا و کشور‌هایی مثل نیجریه، تونس و اندونزی که بیشترین آسیب را از این بحران غذایی دیده اند در این کنفرانس حضور دارند.

آلنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی بعد از برگزاری این نشست، با هشدار درباره وقوع «سونامی» گرسنگی اعلام کرد روسیه تلاش دارد تا از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی استفاده کند و تمام دنیا را گروگان بگیرد.

وی افزود بحران گرسنگی مثل یک موج مرگبار در برابر ما قرار گرفته است.

وزرای خارجه گروه ۷ روسیه را به تشدید نا امنی غذایی در جهان متهم کردند

وزرای خارجه گروه ۷ امروز جمعه با انتشار بیانیه مشترکی روسیه را به تشدید ناامنی غذایی در جهانی از طریق محاصره بنادر اوکراین و بمباران زیرساخت‌های این کشور متهم کردند.

وزیران هفت کشور صنعتی بزرگ جهان از مسکو خواستند حملات و اقدامات تهدیدآمیز خود را متوقف کند و بنادر اوکراین را در دریای سیاه برای صادرات مواد غذایی باز کند.

اوکراین با خروج نیروهایش از سورودونتسک یک شکست بزرگ متحمل شد

اوکراین روز جمعه از خروج نیرو‌های نظامی خود از شهر سورودونتسک که در هفته‌های گذشته صحنه درگیری، بمباران و حملات همه جانبه روسیه بوده است، خبر داد و بدین ترتیب یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های خود را از ابتدای جنگی که ۲۴ فوریه با حمله روسیه شروع شد، متحمل شد.

سرهی گایدایی، فرماندار سورودونتسک اعلام کرد به نظامیان اوکراینی دستور داده شده است که مواضع فعلی خود را در سورودونتسک که به علت هفته‌ها جنگ به شدت محدود و نابود شده است، ترک کنند و در نقاط جدید موضع بگیرند. این منبع به جزییات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا تاکید کرده بود که جنگ در سوردونتسک از بسیاری جهات سرنوشت دونباس را رقم خواهد زد.

الکساندر موسیینکو، تحلیلگر مسایل نظامی مستقر در کی یف اعلام کرد نیرو‌های ما مجبور شدند از سورودونتسک عقب نشینی کنند؛ این یک عقب نشینی تاکتیکی است، زیرا اساسا چیزی برای دفاع در آنجا باقی نمانده بود. شهری باقی نمانده که بخواهند از آن دفاع کنند ضمن این که ما نمی‌توانستیم اجازه دهیم که نیروهایمان به محاصره دشمن درآیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین مسئله از دست دادن مناطق دیگری را در دونباس کم اهمیت دانست و در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی کوریرا دلاسرا تاکید کرد ولادیمیر پوتین می خواست دونباس را نهم ماه مه تصرف کند اما حالا 24 ژوئن است و ما همچنان مبارزه می کنیم. عقب نشینی نیروهای اوکراینی پس از چند نبرد شدید به معنای شکست در جنگ نیست.

۸۰ درصد مردم روسیه عملکرد پوتین را تایید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، تازه‌ترین نظرسنجی بنیاد افکار عمومی روسیه در روز جمعه نشان می‌دهد ۸۰ درصد از مردم این کشور به اقدامات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور خود اعتماد دارند.

این نظرسنجی ملی از ۱۷ تا ۱۹ ژوئن و با حضور ۱۵۰۰ نفرپاسخ دهنده بالای ۱۸ سال از ۵۳ منطقه روسیه و با حاشیه خطای ۳.۶ درصد انجام شد.

بر اساس این نظرسنجی، ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان نشان داده اند که به پوتین اعتماد دارند، ۱۲ درصد اعتماد ندارند و ۸ درصد نیز مطمئن نیستند. در مقایسه با نظرسنجی مشابهی که در ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد، داده‌های به دست آمده به ترتیب زیر بود: ۵۷ ٪، ۳۲ ٪ و ۱۱ ٪. این نتایج تا اواخر فوریه ۲۰۲۲، زمانی که رتبه اعتماد پوتین شروع به رشد مداوم کرد، ثابت بود.

بر اساس این نظرسنجی ۸۱ درصد از پاسخ دهندگان اقدامات رئیس جمهور را تایید کردند، در حالی که ۸ درصد نظر مخالف داشتند و ۱۱ درصد مطمئن نبودند؛ بنابراین میزان محبوبیت پوتین از ژوئن ۲۰۲۱ حدود یک پنجم (از ۶۲ درصد) افزایش یافته است.

بلینکن: کمک‌های آمریکا به اوکراین از شش میلیارد دلار فراتر رفت

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: بلینکن وزير خارجه آمريکا گفت: مجموع کمک‌های ما به اوکراین به شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد و به کمک‌های بیشتر ادامه خواهیم داد. روسیه در جنگ علیه اوکراین با دشواری‌های تدارکاتی مواجه است و سران آن واقعیت را نمی‌گویند. درآمد ملی روسیه کاهش می‌یابد و تدابیر فوق العاده‌ای برای حمایت از ارزش روبل اتخاذ شده است، اما در واقع، فایده‌ای ندارد. قدرت روسیه برای خدمات رسانی به شهروندانش کاهش می‌یابد.

هزار شرکت بزرگ خارجی روسیه را ترک کردند و بسیاری از روس‌ها هم از کشور خودشان خارج شدند. از آغاز جنگ، اوضاع اقتصادی در روسیه در حال بدتر شدن است.

وی خاطر نشان کرد: تحریم‌های اقتصادی بر بخش انرژی روسیه اعمال کردیم و اتحادیه اروپا هم اعلام کرد واردات اش از روسیه را ۹۰ درصد کاهش خواهد داد. تدابیری برای تقویت حضور ناتو در شرق اروپا اتخاذ می‌شود.

پسکوف: روابط اتحادیه اروپا و روسیه بسیار بد است

به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری رسمی سوریه سانا، پسکوف در توضیح این که دو کشور اوکراین و مولداوی نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شدند گفت: این مربوط به امور داخلی اروپا می‌شود، اما آنچه که برای ما خیلی مهم است این که باعث تشدید مشکلات ما با کشور‌های مذکور و باعث افزایش بحران در روابط ما با اتحادیه اروپا نشود روابط ما با اروپا در حال حاضر نیز عملا بسیار بد است و بدتر شدن آن بسیار سخت خواهد بود.

پسکوف افزود مولداوی که می‌خواهد اروپایی بشود، بیشتر از خود اروپایی‌ها برای رسیدن به آن اقدامات خصمانه علیه روسیه انجام می‌دهد آنان (مقامات مولداوی) معتقدند هرچه بیشتر با روسیه دشمنی بورزند باعث خرسندی اروپایی‌ها می‌شوند و دل آنان را به دست می‌آورند و ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد.

سخنگوی کرملین تصریح کرد گزارش‌های مربوط به این که آلمان آن بخش از خط لوله نورد استریم را که از این کشور عبور می‌کند متوقف و مصادره کرده است، گزارش‌های فرضی و احتمالی است و بیانیه‌های رسمی در این خصوص منتشر نشده است.

قدردانی اسرای اوکراینی از برخورد خوب نیرو‌های روس

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، نظامیان اوکراینی که سلاح خود را در منطقه گروسکی زمین گذاشته و تسلیم نیرو‌های روسیه شده اند، تاکید کردند نظامیان روس با آن‌ها رفتاری انسانی دارند و نیاز‌های غذایی آن‌ها را تامین می‌کنند.

یکی از این اسرا می‌گوید: زمین گذاشتن سلاح تنها راهی بود که برای زنده ماندن داشتیم. اگر تسلیم نمی‌شدیم، بدون جنگ کشته می‌شدیم. از همه طرف در تیررس بودیم، اما دشمن را نمی‌دیدیم. تصمیم گرفتیم تسلیم شویم و آن‌ها نیز جان ما را حفظ کردند و فورا به ما آب و غذا دادند و رفتار خوبی با ما داشتند.

نظامیان اوکراینی همچنین اعلام کردند کمک رسانی به نیرو‌های ما در منطقه بسیار بد بود. به گفته این افراد فرماندهان فرار و آن‌ها را بدون وسایل ارتباطی رها کردند. آن‌ها اعلام کردند بدون آب و غذا مانده بودند و نیرو‌های اوکراینی هیچ حمایتی از آن‌ها نمی‌کردند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
دارایی کاربران ایرانی در کیف پول تلگرام مسدود شد title
تلگرام که با بیش‌از ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه یکی از پرطرفدارترین پیام‌رسان‌های جهان و به‌خصوص ایران محسوب می‌شود، امکان ارسال رمزارز تتر (USDT) را ازطریق بلاک‌چین TON برای کاربرانش فراهم کرده است.
برگزیده
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
استقبال نخست وزیر پاکستان از وزرا و هیات همراه رئیس جمهور title
استقبال رسمی شهباز شریف نخست وزیر پاکستان از وزرا و مسئولین همراه رئیس جمهور در سفر به اسلام آباد را در این فیلم مشاهده می‌کنید.
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.