کد خبر: ۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳
این آمارهای تیمی است که پس از 5 سال جام را به رقیب سنتی داد و تلاش می‌کند به این سوال پاسخ دهد که چرا این تیم تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

به گزارش مخاطب۲۴ ـ اگرچه مدتی از پایان لیگ برتر بیست و یکم می‌گذرد و پرسپولیسی‌ها با فعالیت نقل و انتقالاتی تیمشان سرگرم هستند، اما سایه قهرمانی رقیب همچنان روی سرشان سنگینی می‌کند. آن‌ها که ۵ دوره با برانکو، کالدرون و گل‌محمدی قهرمان ایران شدند، حالا به‌عنوان نایب قهرمان پای به فصل لیگ برتر خواهند گذاشت و این چیزی نیست که هضمش برای طرفداران این تیم ساده باشد.

چرا پرسپولیس تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

لغزش‌های نابهنگام؛ جام اینجا از دست رفت

پرسپولیس با صدر جدول ۵ امتیاز اختلاف داشت؛ به عبارتی اگر سرخ‌پوشان دو شکست را با پیروزی عوض می‌کردند، می‌توانستند با ۶۹ امتیاز و بالاتر از استقلال قهرمان لیگ برتر شوند. نکته جالب اینکه قرمز‌ها برابر صنعت نفت، هوادار و شهرخودرو به‌عنوان تیم‌های نیمه پایین جدول ۹ امتیاز از دست دادند که همین لغزش‌ها در نهایت این تیم را از قهرمانی دور کرد.

 

سرخ‌پوشان اگرچه سه باخت در این فصل برابر سپاهان، صنعت نفت و آلومینیوم داشتند، اما آنچه اهمیت بیشتری دارد، ۹ تساوی است که ۱۸ امتیاز را از این تیم گرفت. پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال، گل‌گهر و هوادار متوقف شد و برای قهرمانی کافی بود که همین مسابقات را با پیروزی پشت سر بگذارد.

نکته جالب اینکه قرمز‌ها در فصلی که شهریار مغانلو را در رقابت با سپاهان از دست دادند و عیسی آل‌کثیر نیز دچار مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی شد، بهترین خط حمله لیگ برتر را با ۴۴ گل از آن خود کردند. مهاجمان این تیم با ۱۷ گل بیشترین نقش را داشتند و در مجموع ۱۴ برای این تیم موفق به گلزنی شد.

چرا پرسپولیس تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

 اثرگذار در ضربات ایستگاهی؛ خطرناک در نیمه دوم

از بین ۴۱ گل (سه گل با حکم انضباطی بازی تراکتور) که بازیکنان به ثمر رساندند، شروع مجدد‌ها بیشترین سهم را داشتند. ۱۶ گل روی ضربات ایستگاهی، کرنر‌ها و پنالتی‌ها رقم خورد و ۱۳ گل نیز در جریان آزاد بازی به ثبت رسید. نکته جالب اینکه تیم یحیی گل‌محمدی تنها ۱۲ گل روی ضد حملات به ثمر رساند که شاید این موضوع رابطه مستقیمی با سبک بازی پرسپولیس داشته باشد؛ جایی که آن‌ها اغلب تلاش می‌کردند تا بر بازی مسلط باشند و با حفظ توپ در نیمه زمین حریف، مدافعان تیم مقابل را وادار به اشتباه کنند.

در شرایطی که یحیی گل‌محمدی بار‌ها در نشست‌های خبری اعلام کرده بود تیمش باید در شروع بازی دروازه حریف را باز کند و سرنوشت مسابقه را در دست بگیرد، اما این اتفاق کمتر توسط شاگردانش رقم خورد. پرسپولیس تنها ۵ گل در یک‌سوم ابتدایی نیمه اول به ثمر رساند و در مجموع ۱۶ گل در نیمه نخست وارد دروازه حریفان کرد.

این در حالی است که آن‌ها ۲۵ بار در نیمه دوم موفق به گلزنی شدند و در این بین خطرناک‌ترین دقیقه برای خط حمله این تیم ما بین دقایق ۶۰ تا ۷۵ بود که ۹ گل به ثمر رساندند. به نظر می‌رسد ناکامی در گلزنی دقایق نخست، یکی از نقاط ضعف تیمی باشد که تلاش داشت تا در شروع بازی کار حریف را بسازد.

چرا پرسپولیس تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

کمترین شوت دریافتی و ۲۱ گل خورده!

کنایه آمیز است که پرسپولیس کمترین شوت دریافتی را از بین تیم‌های لیگ برتری داشت، اما ۲۱ گل خورد و آمار ضعیفی را به ثبت رساند. به‌عبارتی هر تیم لیگ برتری با ۹.۱ شوت و ۳.۷ ضربه در چارچوب می‌توانست دروازه پرسپولیس را باز کند که این آمار خوبی برای تیمی در قواره قهرمانی نیست. قرمز‌ها همچنین هر بازی ۲.۶ شانس گل به حریف می‌دادند که از این نظر هشتمین تیم برتر لیگ ایران بودند و ۷ تیم آمار بهتری را نسبت به خط دفاعی سرخ‌پوشان ثبت کردند.

پرسپولیس در لیگ بیست و یکم تنها ۱۲ کلین‌شیت ثبت کرد و از این نظر چهارمین تیم برتر لیگ ایران بود. این در حالی است که خط دفاع و دروازه پرسپولیس در لیگ بیستم بیشترین کلین شیت را داشت که باعث شد تا حامد لک نیز رکورددار بسته نگه داشتن دروازه در آن فصل بشود، اما در فصلی که گذشت، آن‌ها آماری ضعیف و ناامیدکننده را از این نظر ثبت کردند.

چرا پرسپولیس تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

ماموریت یحیی؛ حفظ خط حمله زهردار

یکی از نقاط مثبت پرسپولیس در فصل گذشته، خط حمله و به عبارت بهتر موقعیت تهاجمی این تیم بود که تا حدی ضعف تدافعی این تیم را جبران کرد و باعث شد این تیم به‌عنوان نایب قهرمانی دست یابد. پرسپولیس در هر بازی متوسط ۵۹% مالکیت توپ را ثبت کرد و ۴.۲ شانس گل نیز داشت و ۱۰.۵ شوت هم زد که البته کمتر از نیمی در چارچوب بودند.

نرخ بهره وری بازیکنان پرسپولیس نیز ۱۲% بود و آن‌ها از این نظر دومین تیم برتر لیگ برتر لقب گرفتند. نکته جالب اینکه در آمار‌های هجومی به جز گل زده، پرسپولیس در هیچ‌یک برترین تیم ایران نبود. شاید مهم‌ترین نیاز پرسپولیس برای فصل جدید مهاجمی بود که حداقل با گل زده دو رقمی فصل را به پایان برساند و شاید در فصلی که گذشت نیز چنین مهاجمی می‌توانست پرسپولیس را به‌عنوان قهرمانی برساند.

چرا پرسپولیس تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

ارنج اصلی؛ همچنان چهار-چهار-دو!

پرسپولیس در فصل ۱۴۰۰-۰۱ از سه نوع چینش متفاوت بهره برد. آن‌ها در ۲۵ بازی با سیستم ۴-۴-۲ به میدان رفتند و دو سیستم دیگر را هم تجربه کردند. پرسپولیس سه بار از دفاع سه نفره بهره برد که تنها یک پیروزی را برای این تیم به ارمغان آورد و یک بار هم یحیی شاگردانش را با چینش ۴-۳-۳ به زمین فرستاد.

در مجموع پرسپولیس با سیستم همیشگی خود موفق شد متوسط ۲.۱۶ امتیاز به ازای هر بازی را ثبت کند و ۱.۴۴ گل در هر مسابقه نیز داشته باشد و ۰.۷ گل دریافت کند. قرمز‌ها همچنین با سیستم ۴-۴-۲ موفق شدند مالکیت ۶۰ درصدی بر توپ داشته باشند و ۴.۱ موقعیت در هر بازی ایجاد کنند. نکته جالب اینکه پرسپولیس در سیستم سه دفاعه ۴.۳ موقعیت در هر بازی خلق کرد و ۴ موقعیت به حریفان داد تا به این‌ترتیب عملکرد ضعیفی داشته باشد. البته تعداد بازی با سایر سیستم‌ها به قدری اندک است که قابل مقایسه با چینش اصلی نیست.

چرا پرسپولیس تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

پرسپولیسِ یحیی؛ پیر و پیرتر!

نایب قهرمان لیگ برتر در حالی فصل را به پایان رساند که در مجموع ۲۶ بازیکن (+ سه بازیکن جدا شده) از سوی یحیی گل‌محمدی مورد استفاده قرار گرفت. میلاد سرلک بیشترین دقایق بازی را در زمین داشت و پس از او نام مهدی ترابی و وحید امیری دیده می‌شود. کمترین دقایق بازی نیز متعلق به مهدی مهدیخانی است که تنها ۱۴ دقیقه فرصت حضور در زمین را به‌دست آورد.

سرخ‌پوشان همچنین فصل را با متوسط سنی ۲۷.۲ به پایان رساندند که شاید آمار چندان خوبی هم نباشد. سیدجلال حسینی ۴۰ ساله مسن‌ترین بازیکن پرسپولیس بود که ۱۴۴۳ دقیقه در ترکیب قرمز‌ها به میدان رفت و محمد عمری جوانترین بازیکن تیم نیز ۴۴ دقیقه در زمین بازی حاضر بود.

نکته جالب اینکه باوجود جدایی سیدجلال حسینی، متوسط سنی بازیکنان پرسپولیس در فصل جاری به سی سال نزدیک‌تر شده و باید دید یحیی گل‌محمدی برای این موضوع چه فکری خواهد کرد.

چرا پرسپولیس تاج و تخت را به استقلال واگذار کرد؟

به نظر شما مهم‌ترین علت نایب قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست و یکم چه بود و آیا شاگردان یحیی گل‌محمدی موفق به کسب عنوان قهرمانی در فصل جدید خواهند شد؟

منبع :‌تابناک 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.