به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آیین پاسداشت روز تجارت الکترونیکی را برگزار کرد. «جهش تجارت الکترونیک با مشارکت مردم» بهعنوان شعار این رویداد در نظر گرفته شده بود و امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و محمدصادق مفتح، قائممقام وزیر صمت، از سخنرانان این نشست بودند
Electronic commerce یا تجارت الکترونیکی، به تمام فعالیتهای تجاری اعم از خرید، فروش، تبادل اطلاعات و کالاها گفته میشود که در بستر اینترنت و شبکههای کامپیوتری انجام میشود. از حوالی سال ۱۹۹۱، تجارت الکترونیک آغاز شد و از همان سال، کسبوکارهای گوناگون تلاش کردند تمام یا بخشی از کسبوکار خود را به بستر اینترنت منتقل کنند.
با رشد تجارت الکترونیکی، تولید و توزیع کالاها شکل دیگری بهخود گرفتند و فعالین در حوزههای گوناگون توانستند خدمات خود را به مناطق دیگر نیز برسانند.
با رشد تجارت الکترونیکی، برخی از کسبوکارها با نوسانات شدید و کاهش مشتریان مواجه شدند. این نکته سبب شد تا روز به روز فعالین در حوزههای گوناگون بیشتر به تجارت در بستر نت روی بیاورند. درنهایت تجارت الکترونیک بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته و در آینده نیز، بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.
۲۴ مهرماه ۱۴۰۳، سومین دوره رویداد روز ملی تجارت الکترونیکی برگزار شد. از آنجا که رشد تجارت الکترونیک در سرزمین ما به رو رشد است و نسبت به سال گذشته رشد ۷۴ درصدی داشته و به عدد ۳ هزار و ۲۰۰ همت رسیده است. این رقم معادل ۶۰ میلیارد دلار است و تحقق عدد ۹ هزار همتی در ۵ سال، چشماندازی است که برای حصول آن تلاش میشود. تجارت الکترونیکی چیست و در سومین دوره روز ملی آن چه برنامههایی تدارک دیده شده است؟ در ادامه به تشریح این رویداد پرداختهایم.
یکی دیگر از سخنرانهای مراسم پاسداشت روز تجارت الکترونیکی، محمدصادق مفتح، قائممقام وزیر صمت، بود که اعلام کرد در تلاش است تا سال آینده این روز را تقویم رسمی کشور ثبت کند.
وی افزود: روز ۲۴ مهر را بهعنوان روز ملی تجارت الکترونیکی در تقویم کشور ثبت خواهیم کرد؛ چراکه این حوزه ارائه خدمت و کالا را در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته، هر زمانی که مردم بخواهند، ممکن کرده است.
از سال گذشته فروش طلا و خودرو در بسترهای آنلاین آغاز شد. امسال نیز برنامهریزیهایی برای فروش ملک در بستر آنلاین تدوین شده تا تجارت الکترونیک بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.
در این راستا، در روز ملی تجارت الکترونیکی از شرکتهای برتر در این حوزه تقدیر بهعمل آمد. این شرکتها در ۱۲ حوزه شامل موبایل، رایانه و تجهیزات، فروش وسایل نقلیه و خودرو، صنایع خلاق، پوشاک، کیف و کفش، حملونقل هوشمند، بیمه، مالی و بانکی، سلامت، گردشگری و سفر، بازی و سرگرمی، طلا و جواهر، آموزش برخط و فروشگاههای چندمنظوره فعالیت میکنند و هرکدام بهنوعی از ویژگیهای تجارت الکترونیکی بهرهمند شدهاند و از آنها تجلیل شد. برای انتخاب برندگان این بخش، حدود ۲۰۰ تیم با هم رقابت کردهاند. علاوهبراین یک پنل ویژه با عنوان برنامه هفتم درنظر گرفته شده تا صاحبنظران در این حوزه بتوانند نظرات کارشناسی خود را با علاقهمندان درمیان بگذارند.
در پایان این رویداد رونمایی از طرحهایی در حوزه اینماد در روز ملی تجارت الکترونیکی صورت گرفت که گامهای مهمی در راستای ارتقای جایگاه این خدمت به مردم بود.