کد خبر: ۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی امروز در نشست خبری که در محل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد، اعلام کرد: دانشجویان با پرداخت ٣١٨ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از ایرنا، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: دانشجویان با پرداخت ٣١٨ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

 

بیمه تامین اجتماعی برای دانشجویان

 


بیشتر: بیمه رایگان برای عشایر



مهدی شکوری روز سه‌شنبه در نشست خبری که در محل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی قشر وسیعی از جامعه را دربرگرفته و همه جمعیتی که تاکنون تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نگرفته‌اند از طریق بیمه‌پردازی می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گیرند.

 


وی خاطرنشان کرد: براساس اصل ۲۹ قانون اساسی کشور نیز بهره‌مندی از مقررات حمایتی تامین اجتماعی یک حق همگانی بوده و استفاده از امکانات بهداشتی، درمانی، مراقبت‌های پزشکی، بیمه بیکاری، بازنشستگی و از کارافتادگی باید برای همه شهروندان قابل دریافت باشد همچنین ماده یک قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ هم اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی را برای همه اقشار جامعه یک تکلیف قانونی عنوان کرده است.

شکوری افزود: بنابراین سازمان تأمین اجتماعی با بسط بیمه مشاغل آزاد، همه اقشار فاقد بیمه را نیز در صورت پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین توضیح داد: این بیمه در سه نرخ ١٢ درصد، ١۴ درصد و ١٨ درصد به ترتیب با مبلغ ٣١٨ هزار تومان، ٣٧٢ و ۴٧٨ هزار تومان ارائه می‌شود و به منظور برخورداری از خدمات درمانی هم مستلزم پرداخت ٧١ هزار و ۶۰۰ تومان جهت استحقاق درمان خواهد بود.

وی ادامه داد: برای نمونه، همسر خانه‌دار یک بیمه‌شده، فرزندان یک خانوار تحت تکفل والدین و دانشجویان در حال تحصیل (در صورت عدم اشتغال) می‌توانند در قالب بیمه مشاغل آزاد اعم از بیمه‌های زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان ایرانی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

شکوری با اشاره به اهمیت این بیمه برای فرزندان به ویژه با افزایش سن گفت: دختران در مرحله ازدواج و پسران در مرحله تشکیل خانواده نیازمند حمایت‌های مالی و اجتماعی بوده و این نوع بیمه می‌تواند یک فرصت ارزشمند برای این جمعیت باشد.

وی افزود: این گروه‌ها در حقیقت با پرداخت این بیمه گاهی می‌توانند از دو حقوق بازنشستگی برخوردار شوند. به عنوان مثال، یک زن خانه‌دار با برقراری این بیمه می‌تواند از این منبع در کنار حقوق بازنشستگی همسر برخوردار بوده و تحت تکفل نیز باقی بمانند؛ این حمایت امید به آینده را نیز در جوانان تقویت می‌کند.

شکوری خاطرنشان کرد: این جوانان می‌توانند والدین خود را بیمه کرده و با پرداخت ۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان (در سال ۱۴۰۰) از خدمات درمانی هم برخوردار شوند.

به گفته وی، یک میلیون و ۹۴۳ هزار نفر از این بیمه‌شدگان مشاغل آزاد در فروردین ماه به ۲ میلیون و ۳۶۵ هزار نفر رسیده که با اطلاع‌رسانی و تبلیغات صحیح باید افزایش یافته و همه گروه‌ها تحت پوشش قرار بگیرند.

وی افزود: متقاضیان خدمات این بیمه به صورت غیرحضوری، بدون مراجعه به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir می‌توانند نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند همچنین پرداخت‌ها نیز به صورت برخط و مشاهده سوابق در لحظه امکان‌پذیر است.


رشد ۵۰ درصدی بیمه دانشجویان

شکوری ادامه داد: بیمه دانشجویان نیز تا مهرماه بیش از ۱۶ هزار نفر بود و بهمن ماه (طی ۴ ماه) به ۳۰ هزار و ۹۸۷ نفر رسید. بیمه زنان خانه‌دار هم تا مهرماه برابر با ۳۷۴ هزار نفر بود و بهمن ماه برابر با ۴۲۷ هزار نفر بود. (رشد ۵۰ هزار نفری)

وی یادآور شد: پرداخت‌ها می‌تواند یک ساله بوده و سالانه متناسب با تغییر در دستمزد‌ها تغییر کند. مشاغل آزاد ۲ درصد از مشاغلی عنوان شده در تعهدات و رد دیون دولت قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، همه زنان ۱۸ تا ۵۰ سال سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند و برخورداری از این حمایت‌ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست.

بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ ۱۴ درصد (۱۲ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) محاسبه می‌شود. بیمه بازنشستگی و فوت نیز با نرخ ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) و بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با نرخ ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت) پرداخت خواهد شد.

حق بیمه متقاضیان برای استفاده از تعهدات موضوع قانون تأمین اجتماعی بابت بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و خدمات درمانی، مجموعاً ۲۷ درصد دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه است.

مدیرکل دفتر نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی نیز در ادامه این نشست در خصوص رانندگان درون شهری و برون شهری اظهار داشت: رانندگان حمل و نقل عمومی با پرداخت ۱۳.۵ درصد حق بیمه از ۱۳.۵ درصد حق بیمه سهم هدفمندسازی یارانه‌ها و دولت برخوردار می‌شوند.

محمدی افزود: دولت مکلف است بخشی از منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها را بابت پوشش بیمه‌ای اقشار خاص جامعه از جمله رانندگان این حوزه اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: از سال ۹۳ در قانون بودجه سنواتی این اعتبار پیشبینی نشد و در سال ۹۸ علیرغم پیشبینی، پرداخت نشد؛ امسال و سال ۱۴۰۱، اما با توجه به رقم پیشبینی شده سازمان رانندگان تحت پوشش تامین اجتماعی انجام تعهد خواهد کرد.

وی ادامه داد: برخی از رانندگان همچون رانندگان تاکسی به دلیل محدودیت‌های اعتبار در قانون بودجه سالانه تحت پوشش قرار نگرفته‌اند. در این راستا یک تفاهمنامه با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران، وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام شده است که بخشی از رانندگان که در حال حاضر از منابع سهم دولت استفاده و عملا در حوزه رانندگی اشتغال ندارند، از طریق پالایش متولیان تحت پوشش قرار گیرند.

محمدی گفت: رانندگان غیر فعال در حوزه رانندگی هم ذیل سایه بیمه مشاغل آزاد از بیمه‌های اجتماعی برخوردار شده و در حال حاضر سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ۵ هزار نفر غیرشاغل در این حوزه را معرفی کرده و سازمان با هماهنگی شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین این گروه را پالایش خواهد کرد. سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران نیز در این راستا ۲۶۰۰ نفر را اعلام داشته است.

به گفته وی، اواسط سال آتی با انجام این پالایش و ساماندهی رانندگان واقعی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

این مسئول یادآور شد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها معاونت وزارت کشور و متولی امر ساماندهی درون شهری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران هم متولی امر حمل و نقل عمومی برون شهری است. در صورت تقبل بار مالی ناشی از رانندگان جدید نیز سال آتی همه رانندگان حمل و نقل عمومی مورد تایید این دو متولی تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.