کد خبر: ۵۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵

جواهراتی زیبا از ضایعات!

یاقوت‌هایی که از ضایعات جواهرات تولید شده‌اند می‌توانند صنعت جواهرسازی را متحول کنند.

مخاطب۲۴- سوفی بونز (Sofie Boons)، مدرس دانشگاه UWE بریستول، یک روش شیمیایی را توسعه داده است که امکان رشد یک یاقوت با اندازه کامل را در یک حلقه پلاتینی فراهم می‌کند. او چهار سال اخیر را صرف توسعه فرآیند رشد یاقوت از این مواد دور ریز در سازه‌های فلزی کرده است.

این فرآیند جدید می‌تواند به تغییر صنعت جواهرات کمک کند. به گفته بونز، جواهراتی که در آزمایشگاه رشد می‌کنند، مشابه سنگ‌های استخراج‌شده، ساختار و کیفیت یکسانی دارند و تنها تفاوت در محل رشد آنهاست.

فرآیند نوآورانه‌ای برای تبدیل مواد دور ریز به یاقوت‌های پایدار

بونز این فرآیند را با قرار دادن قطعه کوچک یاقوت واقعی در یک محیط پلاتینی آغاز کرد، سپس از یک عامل شیمیایی به نام «شار» استفاده کرد که به کاهش دما کمک می‌کند و باعث رشد جواهر می‌شود. این جواهرات معمولا در یک کوره از تکه‌های مواد زائد جواهرات رشد می‌کنند و تنها ۵۰ ساعت برای رشد یاقوت در کوره لازم است.

بونز می‌گوید: من در حال آزمایش هستم که آنها را در داخل کوره بین پنج تا ۵۰ ساعت رشد دهم. زمان طولانی‌تر به این معنی است که من کریستال‌هایی دریافت می‌کنم که کمی شفاف‌تر و بزرگتر هستند. من در تلاش هستم تا روند زمانی را کوتاه کنم تا آن را پایدارتر کنم. بونز می‌گوید: ویژگی‌های رشد غیرقابل پیش‌بینی جزو جنبه‌های جواهرات طبیعی است و به نظر من به عنوان یک جواهرساز این امر جذاب است.

روش پیشگامانه بونز رشد جواهر را بازتعریف می‌کند

پروفسور بونز افزود که این روش کاملا نوآورانه و پایدار است. به گفته او، هنگامی که با جواهرات خرد شده سروکار دارید، جواهرسازان باید آنها را بیشتر برش دهند، که ارزش آنها را کاهش می‌دهد. با این حال، این فرآیند جدید به آنها اجازه می‌دهد تا از قطعات باقیمانده سنگ‌های قیمتی برای رشد جواهرات بزرگتر به طور مستقیم در ساختار‌های فلزی استفاده کنند.



او معتقد بود که کل این فرآیند یک پیشرفت است و امیدوار است که این تصور دیرینه مبنی بر اینکه جواهرات تولید شده در آزمایشگاه «مصنوعی» یا بی‌ارزش‌تر از سنگ‌های استخراج شده هستند را به چالش بکشد.

در روش‌های سنتی، جواهرسازان با انتخاب دقیق، برش و تنظیم هر سنگ، سنگ‌های قیمتی را در جواهرات ترکیب می‌کنند تا زیبایی طبیعی و طراحی کلی قطعه را افزایش دهند. فرآیند بونز کاملا منحصر به فرد و سازگار با محیط است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
خوردن شیرینی باعث خوشحالی می‌شود؟ خوردن شیرینی باعث خوشحالی می‌شود؟
کربوهیدرات‌های سالم نقش اساسی در بهبود وضعیت هضم غذا دارند. با این حال، ما آنقدر به انواع خاصی از کربوهیدرات‌ها عادت کرده‌ایم که اجتناب از آنها برایمان دشوار است.
نامه خداحافظی جواد نکونام نامه خداحافظی جواد نکونام
در متن این نامه آمده است:هوادار استقلال بداند رقیب استقلال در درون استقلال است و شاید کسانی هم باشند که از بیرون برای ناکامی استقلال قدم برداشته و اقدام کنند که این هم یک امر طبیعی است اما ما امسال از درون استقلال ناکام شدیم!
ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی» ویدئو| مهدی کوشکی و همسرش در اکران فیلم «لختگی»
مهدی کوشکی و همسرش محیا مهدی‌زاده ساعاتی پیش در اکران فیلم «لختگی» با لباسی خاص در برابر دوربین ها ظاهر شدند.
کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی! کنایه عجیب پرسپولیس با پوستر یاغی!
یک روز بعد از شهرآورد پایتخت، همچنان کری‌خوانی هواداری بین طرفداران دو تیم ادامه دارد، اما حالا باشگاه پرسپولیس در اقدامی دور از انتظار با انتشار یک پوستر جالب از سعید مهری برای تیم رقیب رجز خوانده است.
متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متن کامل سخنرانی مسعود پزشکیان در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل
رئیس جمهور گفت: تا زمانی که بی عدالتی، ظلم، زیاده خواهی، فقر و جهل در منطقه‌ای حاکم باشد؛ جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت.
ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل ویدئو| پاسخ پزشکیان به خبرنگار رویترز به زبان ترکی درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل
خبرنگار رویترز در حاشیه یک نشست به زبان ترکی شروع به گفت و گو با رئیس جمهور می‌کند و پاسخ جالبی دریافت می‌کند.
چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل چند قاب از سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل
موعد سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل بامداد چهارشنبه چهارم مهرماه خواهد بود که به بیان دیدگاه‌های ملت ایران می پردازد.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد