به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران:دکتر نجارزاده در میزگرد تخصصی «گستره عملیات و خدمات بانکی» تاکید کرد:تغییراتی که در ارائه خدمات نظام بانکی شاهد آن هستیم، بسیار گسترده و سریع در حال شکل گرفتن و در نوع خود بی نظیر است. از یک طرف انتظارات، نیازها و خواستههای مشتریان لحظه به لحظه متنوعتر و تغییر پذیرتر شده و از طرف دیگر کاربرد فناوریهای مالی منجر به تغییرات در انتظارات مشتریان از نظام بانکی شده است.
وی با اشاره به تاثیر بیماری کرونا در ارائه خدمات بانکی به عموم مردم گفت: کرونا نوع روابط نظام بانکی با مشتریان را دچار تغییرات اساسی کرده است. صنعت بانکداری طی این دوره شاهد جهشی در ارائه خدمات به مشتریان بود به گونهای که در آن دوران مردم بیش از پیش از اپلیکیشنهای مالی بانکی و خدمات غیر حضوری به صورت گسترده استفاده میکردند.
وی افزود: پس از دوران کرونا نیز استفاده از خدمات غیر حضوری به شکل گسترده ادامه یافت به دلیل اینکه استفاده از اپلیکیشنها به جای مراجعه به شعب برای مردم تبدیل به عادت شد.
دکتر نجارزاده بیان کرد:مردم و مشتریان در حال عادت کردن به بانک به عنوان یک برنامه هستند نه یک ساختمان یا مجموعهای از شعب؛ بنابراین با توجه به شرایط موجود باید گفت که ما شاهد پایان بانکداری سنتی در صنعت بانکداری هستیم و مزیتهایی که پیش از این در نظام بانکی اهمیت داشت اکنون اهمیت سابق را ندارد.
وی افزود:در گذشته تعداد شعب فیزیکی گسترده معیار سنجش کارایی یک بانک بود، اما اکنون ارائه خدمات غیرحضوری و استفاده از فناوریها، معیار کارآمدی بانکها شده است.
مدیر عامل بانک ملی ایران با اشاره به تغییرات گسترده در مدل کسب و کارها گفت: با تغییرات ایجاد شده در مدل کسب و کارها، باید مشکلات قوانین فرادستی در رابطه با آنها بر طرف شود؛ بانکها نیز باید برای این کسب و کارها برنامه داشته باشند و با توجه به سرعت تغییراتی که به واسطه هوش مصنوعی در عرصه کسب و کارها در حال رخ دادن است باید این برنامهها در بازههای کوتاه مدت تری بازبینی، اصلاح و تکمیل شوند.
دکتر نجارزاده تاکید کرد:کسب و کارهای پلتفرمی سهم مهمی از بازار را در اختیار دارند و در آینده این سهم بسیار گستردهتر خواهد شد، به همین دلیل باید نظام بانکی خود را با آنها هماهنگ کند.
مدیر عامل بانک ملی ایران گفت:اکنون معنای پول و موضوعات مربوط به آن نیز دچار تغییرات اساسی شده است و پیش بینی میشود در سالهای پیش رو این شرایط تشدید شود.
دکتر نجارزاده با اشاره به تجربیات بانک ملی ایران در عرصه بانکداری غیر حضوری، بیان کرد:سال گذشته محصولی در حوزه تسهیلات خرد در بانک ملی ایران ارائه شد که حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تا کنون در آن شرکت کرده اند؛ از این تعداد نزدیک به ۸۰ درصد به طور غیر حضوری و تنها ۲۰ درصد آنها به صورت حضوری در این طرح شرکت کردند و این موضوع نشان میدهد که گسترش خدمات غیر حضوری تا چه اندازه برای نظام بانکی کشور ضروری است.
گفتنی است در میزگرد تخصصی «گستره عملیات و خدمات بانکی» کوروش پرویزیان سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی، پرویز عقیلی کرمانی رئیس هیات مدیره بانک خاورمیانه، دکتر محمد طبیبیان استاد دانشگاه، دکتر حسین عبده تبریزی استاد دانشگاه و فرشید فرخ نژاد مدیر عامل بانک ملت نیز نظرات خود را درباره تحول دیجیتال و بانکداری غیر حضوری، آخرین دستاوردهای بانکداری جهانی در این عرصه و بانکداری اسلامی ارائه کردند.