کد خبر: ۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
روسیه امروز (دوشنبه) در اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در مورد رسیدگی به اتهامات مربوط به "جنایات جنگی" شرکت نکرد.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، روسیه حضور در جلسه استماع دادگاه عالی سازمان ملل متحد را رد کرده است. این دادگاه با درخواست کی‌یف و با آغاز تحقیقات دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به اتهامات مربوط به "جنایات جنگی" در اوکراین شروع شده است.

 

روسیه در دادگاه لاهه شرکت نکرد

 


بیشتر بخوانید: پرواز هواپیمای آخر الزمان روسیه



یک ردیف از صندلی‌های اختصاص داده شده برای وکلای روسی در دادگاه بین‌المللی دادگستری صبح امروز (دوشنبه) خالی ماند.

«جوآن داناهیو»، رئیس این دادگاه و قاضی آمریکایی گفت که سفیر روسیه در هلند به قضات اطلاع داده که دولت مسکو قصد شرکت در دادگاه را ندارد؛ با این حال جلسه بدون هیئت روسی برگزار شد.

همچنین این پرونده بر تفسیر معاهده ۱۹۴۸ در مورد جلوگیری از "نسل‌کشی" که توسط هر دو کشور امضا شده است، متمرکز است.

قاضی جوآن داناهیو، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری در این خصوص به خبرنگاران گفت: دادگاه از عدم حضور روسیه در جریان این رسیدگی‌های شفاهی ابراز تأسف می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که بنا به گفته سفیر روسیه در هلند، کشوری که مقر دیوان بین‌المللی دادگستری در آن واقع شده، مسکو قصد ندارد نمایندگانی به این جلسات بفرستد.

یک عضو هیئت اوکراینی حاضر در جلسه دادگاه نیز گفت: «خالی بودن صندلی‌های نمایندگان روسیه گویای خیلی چیز‌ها است.»

وی افرود: «آن‌ها اینجا در مقابل دادگاه حضور ندارند، اما در میدان جنگ هستند و علیه کشور من تهاجمی به راه انداخته‌اند.»

کی‌یف بیش از یک هفته پیش و تنها چند روز پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین درخواستی را برای رسیدگی به این این اقدام مسکو به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ارائه کرده بود.

مقامات اوکراینی از بالاترین مرجع قضایی سازمان ملل متحد می‌خواهد تا پیش از تصمیم‌گیری در باره جزئیات و اتهامات مطرح در این پرونده که ممکن است سال‌ها طول بکشد با صدور حکمی فوری، خواستار توقف تهاجم نظامی روسیه به کشورشان شده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه در گفتگو با سی‌ان‌ان مدعی شد ایالات متحده «گزارش‌های بسیار معتبری از حملات عمدی [روسیه]به غیرنظامیان» در اوکراین مشاهده کرده است که معادل "جنایت جنگی" به شمار می‌آیند. او همچنین گفت کشورش مشغول رایزنی با متحدان اروپایی برای بررسی احتمال منع واردات نفت از روسیه برای زیر فشار گذاشتن بیشتر ولادیمیر پوتین است.

در همین حال، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل یکشنبه اعلام کرد، از زمان آغاز حمله روسیه بیش از ۳۶۰ غیرنظامی در حملات ارتش روسیه کشته و ۱۱۲۳ نفر هم زخمی شده‌اند. این نهاد سازمان ملل گفت ارقام واقعی "احتمالا بسیار بیشتر" است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
برگزیده
حکم توماج صالحی اعدام است title
وکیل توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.