به گزارش سرویس استانها / هرمزگان مخاطب ۲۴ به نقل از اقتصاد۲۴- علی امیدی، مدیر بازرگانی سازمان با اشاره به اقدامات نظارتی از ابتدای سال تاکنون گفت: سازمان منطقه آزاد کیش بر اساس تفویض اختیار همچنین اختیارات ناشی از ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه، نسبت به اعمال نظارت در سطح بازار اقدام کرده است.
بیشتر بخوانید: خطوط مینی بوس رانی کیش ساماندهی میشود
امیدی در ادامه افزود: گردشگرپذیر بودن جزیره کیش و توقف کوتاه گردشگران در این منطقه موجب شده تا رسیدگی لحظهای به شکایات در اولویت کار سازمان قرارگیرد، در همین راستا سامانه تلفنی ۱۲۴ از گذشته برای دریافت شکایات در نظر گرفته شده و کارشناسان ما بلافاصله شکایات را بررسی به حوزه مدیریتهای تخصصی منعکس میکنند. به گفته امیدی حضور کوتاه گردشگران در کیش، دلیلی برای رسیدگی به شکایت در کوتاهترین زمان ممکن و اعلام نتیجه به شاکی میباشد. مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این حوزه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون اظهار داشت: نزدیک به ۲۰ هزار بازرسی از ابتدای سال تاکنون در منطقه انجام و از این تعداد ۴۸۹ مورد شکایت ثبت شده است.
وی افزود: شکایات بلافاصله از سوی کارشناسان مورد رسیدگی قرار گرفته، نتیجه شکایات را به شاکیان منعکس کردیم و در صورت وجود مطالبه حل و فصل شده است. امیدی همچنین از ۲۵۸ مورد درخواست پلمپ نیز خبر داد.
علی امیدی در خصوص ارائه خدمات به ساکنان کیش گفت: طرح نظارتی ماه مبارک رمضان، طرح نظارتی درج قیمت، طرح نظارتی شب یلدا از جمله اقدامات نظارتی بوده که از ابتدای سال تاکنون اجرایی شده است. طرحهای مشابه دیگری نیز در دستورکار سازمان قرار دارد که این نظارتها موجب شده تا قیمتها به ویژه قیمت اقلام خوراکی در سطح منطقه با نرخ منطقی عرضه شود.
مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش، گرانی و گرانفروشی را دو بحث متفاوت برشمرد و افزود: دغدغه ما رسیدگی به تخلفات گرانفروشی است بنابراین با واحدهایی که مرتکب گرانفروشی میشوند برخوردهای قانونی خواهد شد، همانگونه که تا کنون ۳۵۰ فرد متخلف برخورد شده است.
وی به مصوبات کمیته نظارت بر خدمات نوروزی اشاره کرد و گفت: در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ فعالیت کمیته نظارت بر خدمات نوروزی آغاز و چندین جلسه کارشناسی در کنار جلسات اصلی برگزار شد که نتیجه آنها مصوبات و هماهنگیهای ابلاغی میباشد.
امیدی با تاکید بر تصمیم گیری و تهمیدات لازم در خصوص تامین اقلام مورد نیاز در ایام نوروز گفت: با توجه به محدودیتهای جغرافیایی جزیره کیش همچنین ناپایداریهای جوی و دریایی اقدامات لازم در تهیه اقلام سوختی و غذایی صورت گرفته است.
وی افزود: هماهنگیهای لازم با پلیس راهور و مبادی ذیربط در خصوص تسهیل حمل و نقل در ارسال مواد سوختی و غذایی به منطقه در این ایام انجام شده و حمل این کالاها در اولویت کاری شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قرار دارد.
امیدی با بیان این که سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به تخصیص انبار رایگان اقدام کرده است عنوان کرد: تامین کنندگان کالاهای منطقه میتوانند از اسفند سال جاری تا پایان ایام تعطیل از این انبارها به صورت رایگان استفاده کنند. مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: طی جلساتی با تامین کنندگان موادغذایی در سطح منطقه، نگرانی در خصوص تامین اقلام ایام نوروز وجود ندارد و ذخیره سازی آرد و سایر اقلام غذایی به خوبی انجام شده است. وی در خصوص چگونگی سرویس دهی واحدهای تعمیرگاهی کشیک در ایام نوروز ۱۴۰۱ بیان داشت: با همکاری جامعه بازاریان هماهنگی لازم در این زمینه صورت گرفته و لیست کشیک روزهای تعطیل و غیر تعطیل آماده خدمات رسانی به ساکنان و گردشگران کیش تهیه شده است.
مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نحوه بازرسی در این ایام گفت: از ظرفیت ناظران افتخاری و به ویژه افرادی که در رسانهها فعالیت دارند همچنین افراد معتمد سطح منطقه بهره برده ایم تا بتوانیم فعالیتهای کمیته نظارتی خود را تقویت کرده و تخلفات را به صورت نامحسوس شناسایی کنیم و برخوردهای لازم صورت گیرد. امیدی با اشاره به احتمال افزایش گردشگران نوروزی سال جدید و اهمیت رسیدگی لحظهای به شکایات افزود: هماهنگیهای لازم با هیات مدیره بازارها برای رسیدگی لحظهای به شکایات شکایتها در محل بازار صورت گرفته. مواردی که قابل رسیدگی و مرتفع شدن در محل نیست از طریق سامانه ۱۲۴ به بازرسان منعکس خواهد شد. وی در ادامه این مطلب گفت: در صورت نیاز به برخورد قانونی هماهنگیها با حوزههای مرتبط از جمله اداره اماکن ناجا و سایر حوزههای نظارتی سازمان منطقه آزاد کیش صورت گرفته تا با رعایت قوانین از سوی فعالان اقتصادی نوروز خوبی را پشت سر بگذاریم.
به گفته مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش، تنظیم بازار زیرشاخهای از این مدیریت است که مسولیت نظارت بر سطح مراکز تجاری و مشاغل جدا از گردشگری را برعهده دراد و وظیفه آن رسیدگی به شکایاتهای خدماتی مانند سوپرمارکت ها، میوه فروشیها و سایر واحدهای خدماتی تحت پوشش حوزه نظارتی مدیریت بازرگانی است. وی تنظیم بازار را دارای اهمیت ویژهای دانست و گفت: هزینه حمل، در این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور بالا بوده و بابت حمل و توزیع اقلام، رقمی در هزینههای سربار باید در نظر گرفته شود.
وی به راه اندازی میدان میوه و تره بار در منطقه آزاد کیش اشاره کرد و گفت: سازمان منطقه آزاد کیش با حمایت و اختصاص مکان مناسب، فضای بهسازی شده همراه با سردخانه و امکانات لازم و شایسته ساکنان کیش نظر گرفته که با تخصیص این محل و اضافه شدن آن به جمع عرضه کنندگان سطح منطقه، منجر به خودتنظیمی در سطح بازار و با ایجاد رقابت قیمت میوه و تره بار در حد مناسب شد.
علی امیدی در خصوص کنترل قیمت در بازار نیز گفت: کنترل خوبی بر روی قیمت میوه و تره بار صورت گرفته وبه صورت هفتگی از سوی اداره نظارت اعلام و سقف قیمتها با در نظر گرفتن هزینههای سربار و قیمت متعادل منطقی اعلام میشود. مدیر بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص عرضه میوه شب عید گفت: فعالان اقتصادی هر ساله با فرارسیدن ایام نوروز تمهیدات لازم را با توجه به شرایط جوی منطقه در نظر گرفته و تهیه و ذخیره سازی خود را انجام میدهند که در این راستا جلساتی با تامین کنندگان اصلی برگزار شده و در زمینه تامین میوه و تره بار و محصولات پروتئینی نگرانی وجود ندارد.